بورس پرس
1401/06/19
00:00
پیش بینی این هفته بورس با احتمال تکرار رشد سهام گمنام و سرعت خروج پول

وضعیت این هفته بورس با بررسی آخرین وضعیت برجام و افزایش ناامیدی ها از نتیجه مثبت با احتمال تکرار رشد سهام گمنام و سرعت خروج پول سرمایه گذاران پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت بغرنج و فرسایشی بورس در حالی طی هفته گذشته هم تغییری نکرد و شاخص در محدوده ۱.۴ میلیون واحدی درجا زد که کارگزاری آبان درباره شرایط روزهای گذشته و آینده اعلام کرد: بازار سهام در هفته ای کسل کننده با روندی نزولی همراه بود که عموما در نمادهای بزرگ شکل گرفت. شاخص هموزن و به تبع آن نمادهای کوچکتر بیشتر مورد توجه بودند و حرکت واگرای شاخص ها رخ داد.


نبود نقدینگی بازار باعث شده تا فعالان باقی مانده که ماه ها است از بازار سودی نگرفته اند به سمت نمادهای خبرمحور حرکت کنند و تمایل به ایجاد نوسان و شناسایی سود مقطعی در این نمادها افزایش یابد.


در بازارهای جهانی، شاخص دلار در رالی جدید سطوح ۲۰ ساله را فتح کرد و همین مسئله بازارهای کالایی را با فشار فروش و ناامیدی همراه کرد. نفت افت قابل توجهی در میانه هفته داشت و فلزات اساسی نیز با ترس از رکود و وضعیت نه چندان مساعد اقتصاد چین با عرضه همراه شدند. هرچند در پایان هفته تقاضا در این بازارها با توجه به عقب گرد شاخص دلار بهبود یافت.


بازارهای کالا همچنان چشم انتظار رفتار فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر و انتشار آمارهای تورمی و اشتغال این ماه و متعاقبا گارد فدرال رزرو در قبال وضعیت تورم خواهند بود. بازارهای جهانی نیز پس از انبساط پولی دوران کرونا در حال تجربه وضعیتی مبهم هستند که از طرفی ترس از رکود ناشی از گارد انقباضی پسابحران بانک های مرکزی بر روند بازارها تاثیرگذار هست و از طرف دیگر اخلال در عرضه بسیاری از کالاها ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین نگرانی هایی را به وجود آورده و همین مسئله احتمال نوسانات زیاد در بازارهای مالی را افزایش می دهد.


بازار ارز نیز متاثر از تعدیل خوش بینی ها در رابطه با احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات در کوتاه مدت بود و به نظر می رسد بازی خوش بینی و تزریق خبری مثبت و افت نرخ ها و آغاز روند صعودی از سطوح پایین تر همچنان موثرترین استراتژی بانک مرکزی باشد. در رابطه با مذاکرات به نظر می رسد هر چند هر دو طرف دیدارها و مذاکرات و رد و بدل کردن پیام ها را ادامه می دهند اما این موارد عموما به منظور حل مشکلات صورت نمی گیرد و تنش کشورهای طرف مذاکرات، انگیزه و احتمال به نتیجه رسیدن را کاهش داده و عملا کار طرفین به تهدید یکدیگر رسیده است. برخی از طرف ها هم از فاصله پنج دقیقه ای تا توافق خبر می دادند اما روزها تحریم های آمریکا، بیشتر شد. امری که به وضوح نشان دهنده عدم نزدیکی به حصول نتیجه در مذاکرات است.


لذا به نظر می رسد روند مذاکرات طاقت فرسا و بدون نتیجه همچنان ادامه داشته باشد و با گذشت زمان و دخیل شدن تحولات در ساختار سیاسی کشورها و البته روابط طرفین تمایل به حصول نتیجه و اهمیت این مذاکرات کاهش خواهد یافت. همین مسئله فشاری مضاعف بر اقتصاد شکننده خواهد آورد که طبق آمارهای بانک مرکزی با توانی مضاعف در حال تولید نقدینگی است و سیاست تکراری سرکوب نرخ ارز و رشد مخرب نرخ بهره نه تنها بر اساس اصول علمی که طبق تجربه، تصویری نامطلوب را از آینده متغیرهای اساسی ترسیم می کند رشد نرخ نیما و کاهش فاصله با بازار آزاد و دیگر نرخ های متنوع شاید تنها نکته مثبت این روزهای بازار ارز باشد.


با این اوضاف، بازار سهام با خروج نقدینگی از شرکت های بزرگ به دلیل خستگی مفرط سرمایه گذاران همراه شده و تمایل به برخی از گروه های کوچک تر و سهام چابک تر محسوس است که در این میان بازی تکراری رشد سهام گمنام و در حاشیه نیز قابل مشاهده است.


رفتار سلیقه ای ناظر بازار هم در طرف رشد قیمت ها ادامه دارد و این پیام را به بازار می دهد که روزهای سبز یا با عرضه حقوقی ها کمرنگ می شود و یا با توقف نمادها از بین می رود و همین مسئله سرعت خروج پول را نیز بیشتر کرده است.


به نظر می رسد در بازار امروز همچنان روند کم رمق شرکت های بزرگ ادامه داشته باشد و برخی از این شرکت ها بتوانند نوسانات مثبتی را با توجه به بهبود نرخ های جهانی تجربه کنند اما همچنان نمادهای کوچکتر از شانس بیشتری برای جذب نقدینگی برخوردار خواهند بود.


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0