بورس۲۴
1401/02/03
13:39
معاون مالی سیمان هرمزگان مطرح کرد؛ اوضاع بهتر شرکت های سیمانی با ورود به بورس کالا/ خرید بدون واسطه مصرف کننده از بورس

معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان گفت: زمانی که تولیدکننده به دور از واسطه کالای خود را مستقیما به مصرف کننده می فروشد، عملا حاشیه سودی که برای واسطه ها در نظر گرفته می شد حذف شده و فروشنده تواسنته کالا را با قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی بفروشد. همچنین دسترسی آسان مصرف کنندگان واقعی به سیمان مزیت بزرگ عرضه این محصول در بورس کالاست.

معاون مالی سیمان هرمزگان مطرح کرد؛ اوضاع بهتر شرکت های سیمانی با ورود به بورس کالا/ خرید بدون واسطه مصرف کننده از بورس

بورس۲۴ : معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان گفت: زمانی که تولیدکننده به دور از واسطه کالای خود را مستقیما به مصرف کننده می فروشد، عملا حاشیه سودی که برای واسطه ها در نظر گرفته می شد حذف شده و فروشنده تواسنته کالا را با قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی بفروشد. همچنین دسترسی آسان مصرف کنندگان واقعی به سیمان مزیت بزرگ عرضه این محصول در بورس کالاست.


حسن هراتی، معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان با بیان اینکه سیمان تولیدی کشور با توجه به مازاد ظرفیتی که وجود دارد پاسخگوی نیاز کشور است گفت: البته این موضوع مشروط به آن است که خللی در فرآیند تولید نظیر قطعی برق یا گاز وجود نداشته باشد. برای نمونه در سال قبل در مقطعی به دلیل قطعی برق تولید داخل با چالش مواجه شده و همین وضعیت سازوکار عرضه و تقاضا را بهم زد.


وی در پاسخ به این پرسش که عرضه سیمان در بورس کالا توانسته به این بازار سامان دهد؟ گفت: این اتفاق سبب شده مصرف کنندگان واقعی بتوانند مستقیما از طریق بورس کالا خرید خود را انجام دهند که هم از مزیت قیمت مناسب و هم کیفیت مطلوب محصول بهره مند شوند.


هراتی ضمن تاکید دوباره این موضوع که عرضه در بورس کالا محصول را با قیمت مناسب به دست مصرف کننده رسانده است، اظهار کرد: این رویداد از لحاظ قیمت برای مصرف کننده به صرفه بود و مصرف کننده دیگر دستمزد واسطه ها را نمی دهد و با کسر این هزینه، محصول با قیمت منطقی تر به دست مصرف کننده می رسد.


وی ادامه داد: تعیین قیمت نهایی معاملات هم بسته به عرضه و تقاضا دارد و حجم کلی عرضه و تقاضا تعیین کننده آن است.


به گفته هراتی ایجاد سازوکار شفاف بورس کالا توانسته به خرید راحت و قیمت مناسب برای مصرف کننده کمک کند.


وی در پاسخ به این پرسش که عرضه سیمان در بورس کالا چه تاثیری بر سودآوری شرکت ها داشته است؟ عنوان کرد: زمانی که تولیدکننده به دور از واسطه کالای خود را مستقیما به مصرف کننده می فروشد، عملا حاشیه سودی که برای واسطه ها در نظر گرفته می شد حذف شده و فروشنده تواسنته کالا را با قیمت واقعی به مصرف کننده اصلی بفروشد.


هراتی در بخش دیگری از صحبت هایش پیشنهاد کرد در بحث تعیین قیمت پایه می توان اصلاحاتی انجام داد تا روند معاملات حتی بهتر از شرایط مساعد فعلی شود.


وی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع قطعی برق اشاره کرد و گفت: به عقیده بنده قطعی برق را امسال نیز خواهیم داشت اما امیدواریم میزان آن کمتر از سال قبل باشد. با این حال، چون وزارت صمت امسال نسبت به این موضوع هشیارتر است با جلوگیری از صادرات احتمالی می تواند این مسئله را کنترل کند.


معاون مالی و اقتصادی سیمان هرمزگان یادآور شد وزارت صمت سال قبل نیز با جلوگیری از صادرات تامین نیاز داخلی را در اولویت قرار داد. البته این موضوع برای شرکت هایی که حاشیه نشین بوده و در مرزها مستقر هستند خوشایند نیست و باید حاشیه سود صادرات را کنار بگذارند و به سمت فروش داخلی رو بیاورند.


وی در پایان تاکید کرد: بهتر است کارخانه های سیمانی در دوره هایی که قطعی برق مطرح نیست، اقدام به تدارک ذخیره های کافی کلینکر کنند که در دوره قطعی برق مشکل کمبود سیمان در کشور حاد نشود. به عقیده من امسال این شرایط می‌تواند کنترل شود.

انتهای خبر

0
0