بااقتصاد
1400/03/22
15:17
سرخ‌پوشی دوباره تابلو بورس و آغاز یک‌هفته مبهم و پراسترس تا انتخاب رییس دولت جدید/ افت ۷ هزار واحدی شاخص کل در واکنش به خبرهای برجامی

گزارش بازار/ شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران امروز در یک رنج‌کشی مثبت و منفی، تمایل بیش‌تری به سرخ‌پوشی نشان دادند و با ریزش حدود ۷ هزار واحدی شاخص کل به رقم یک میلیون و ۱۴۴ هزار رسید. سایر شاخص‌ها نیز ریزش کردند و تابلو بورس در نخستین روز از هفته مبهمی که در انتظار انتخاب رییس دولت جدید به‌سر می‌برد، با دریافت خبرهای برجامی و احتمال لغو برخی تحریم‌ها، یکپارچه قرمزرنگ بود.

بزرگان منفی‌ساز بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، منفی‌سازان اصلی امروز، شنبه ۲۲ خردادماه، در بازار بورس تهران، سهم‌های بزرگی مانند فارس، شستا، وبملت، رمپنا، وبصادر، وغدیر و خپارس بودند. بازار فرابورس نیز به‌رغم روند مثبت معاملات نمادهای بپاس، غصینو و دماوند، با فشار عرضه در کگهر، آریا و سمگا، شاخص کل بیش از ۲۴ واحد سقوط کرد و در پله ۱۷ هزار و ۴۵۹ واحدی ایستاد.


کم‌رمقی حقیقی‌ها در سبز نگه‌داشتن شاخص هم‌وزن


در نخستین ساعت‌های معاملات امروز بازارهای سهام تهران، پس از این‌که شاخص کل از محدوده کم‌رنگ سبز، به سرخی گرایید، شاخص هم‌وزن با حمایت حقیقی‌ها تا نیمه نخست معاملات سبزپوش بود اما دوام نیاورد و دقایق پایانی را با افت بیش از ۲۲۹۳ واحدی به ثبت رساند و در رقم ۳۷۸ هزار و ۴۵۳ واحد متوقف شد.


انتظار بازگشت بورس یه فاز صعودی در هفته منتهی به انتخابات!


همزمان با جنب‌وجوش سهامداران در سمت فروش که تا پایان وقت معاملات پابرجا ماند، روند بازارهای سهام تهران را در روزهای آینده و تا پایان این هفته که انتخابات ریاست جمهوری و خبرهای سیاسی دیگر ازجمله مذاکرات مثبت برجام، در پیش است، نباید انتظار بازگشت شاخص کل به روند صعودی را داشت، مگر این‌که اتفاق غیر مترقبه و محرک مثبتی برای بازار سرمایه رخ دهد.


صف خرید ۱۱ سهم در مقابل فروشندگان ۱۰۹ سهم بورسی


در جریان دادوستدهای امروز بورس تهران، همراه با افت ۰.۶۱ درصدی شاخص کل، ۳۰۷ نماد توسط معامله‌گران حقیقی و حقوقی دادوستد شد که ۵۶ نماد، معادل ۱۸.۲ درصد، با قیمت پایانی مثبت و ۲۱۹ نماد، معادل ۷۱.۳ درصد، با رنج منفی، بسته شدند. همچنین برای ۱۱ نماد بورسی صف خرید به ارزش ۱۷۰ میلیارد تومان تشکیل شد و ۱۰۹ نماد هم صف در فروش ۱۳۶۲ میلیارد تومانی ایستادند.


تنها ۲ نماد فرابورس خریدار داشت!


با نگاهی به معاملات نمادهای سبز در بازار فرابورس، که صدرنشین امروز بودند اما رقابت را برای رساندن شاخص کل به مدار مثبت واگذار کردند، از ۱۲۷ نماد معامله شده، تنها ۲۲ سهم روند مثبت را طی کردند و ۹۸ سهم در فاز منفی دادوستد شدند. در این بازار، تنها برای ۲ نماد صف خرید تشکیل شد و ۶۶ نماد، معادل ۵۲ درصد، در صف فروش به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی نشستند.


۱۴ سهم مثبت بازار پایه در مقابل ۵۹ سهم منفی


معاملات بازار پایه نیز مشابه بورس و فرابورس بود و درحالی‌که ۸۶ نماد توسط معامله‌گران مورد توجه گرفتند، ۱۴ سهم وارد فاز مثبت شدند و ۵۹ سهم نیز در دامنه منفی معاملات ایستادند. تشکیل صف خرید برای ۱۰ نماد در مقابل ۵۵ نماد حاضر در صف فروش، به ارزش ۹۰۶ میلیارد تومان، مولفه منفی دیگر این بازار بود.


غکورش در صدر پرتراکنش‌های بازار سهام


به‌این‌ترتیب، حدود ۳۶ درصد از نمادهای معامله شده، رشد بیش از ۳ درصدی را تجربه کردند درحالی‌که برای ۲۸۵ نماد بیش از ۳ درصد ریزش ثبت شد. همچنین در میان سهم‌های معامله شده در بورس تهران، غکورش، ولکار، خودرو، خساپا، شپنا، خپارس و خگستر به‌عنوان نمادهای پرتراکنش معرفی شدند و در فرابورس هم این لقب به فگستر، چخزر، کزغال، وپویا، کرمان، فروی و غگیلا رسید.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰


تنها مولفه مهم و موثر در معاملات بازار سرمایه که از هفته دوم خردادماه آغاز شده، رشد ارزش معاملات و نقدشوندگی سهام است که نسبت به ماه‌های گذشته کمی بهبود یافت. مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس امروز حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان با جابجایی حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان سبز رقم خورد. از این میزان، ارزش معاملات بورس تهران ۳۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس ۱۲۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود ۲۸۶۰ میلیارد تومان رسید و بیش از ۴۶۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد.


به‌این‌ترتیب، گروه بانک و فلزات اساسی، امروز بالاترین میزان خرید سهام از سوی حقوقی‌ها را تشکیل دادند و حقیقی‌ها نیز بیش‌تر به خرید سهام از گروه محصولات چرمی تمایل نشان دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۴۴,۸۷۳.۰۱ (۶۹۷۳.۲۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۷۸.۴۵۳.۴۳ (۲۲۹۳.۶۲-)


ارزش معاملات: ۳.۳۷۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، شستا و وبملت


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۴۵۹.۳۹ (۲۴.۶۵-)


ارزش معاملات: ۱۲,۶۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: کگهر، آریا و سمگا


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0