بورس۲۴
1401/01/17
08:48
دلیل تفاوت قیمت رمزارزها در صرافی‌های مختلف چیست؟

مدیرعامل انجمن بلاکچین گفت: قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف، متفاوت است که این اختلاف قیمت می‌تواند با تزریق نقدینگی و بلوغ بازارها به حداقل برسد.

دلیل تفاوت قیمت رمزارزها در صرافی‌های مختلف چیست؟

بورس۲۴ : مدیرعامل انجمن بلاکچین گفت: قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف، متفاوت است که این اختلاف قیمت می‌تواند با تزریق نقدینگی و بلوغ بازارها به حداقل برسد.


روزانه میلیاردها دلار در قالب معامله ارزهای دیجیتال جابه‌جا می‌شود. صرافی های زیادی در دنیا وجود دارد که هرکدام قیمت متفاوتی برای ارز دیجیتال ارائه می‌کنند.


پلتفرم یا صرافی ارز دیحیتال، یک پایگاه مجازی برای خرید و فروش رمزارزها است. معمولا قیمت یک ارز دیجیتال در فرآیند عرضه و تقاضا در صرافی‌ها مشخص می‌شود.


هرچند قیمت بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال بر حسب دلار عمدتا یکسان است، اما گاهی در بعضی از صرافی‌ها شاهد نوسان قیمت شدیدی هستیم. قیمت بیت کو‌ین در هر لحظه آن نرخی است که مردم حاضر هستند برای خرید یا فروش این ارز دیجیتال در لحظه بپردازند. به همین دلیل است که قیمت آن در صرافی‌های مختلف، اندکی متفاوت است.


معمولا بازارساز‌ها ( Market Maker) یا کسانی که به آربیتراژ می‌پردازند، از این اختلاف قیمت استفاده می‌کنند و آن را به حداقل می‌رسانند یعنی با قیمت کمتر می‌خرند و با قیمت بیشتر می‌فروشند. آربیتراژ یکی از جوانب بازار است که کمک می‌کند تا اولین رمز ارز در صرافی‌های مختلف قیمت یکسانی داشته باشد.


عباس آشتیانی مدیر عامل انجمن بلاکچین می‌گوید: بازار‌های مبادلات ارزهای دیجیتال، بازار واحدی نیستند. بازار ارز‌های دیجیتال به صورت پراکنده در پلتفرم‌های متنوع در سایر نقاط دنیا وجود دارد. قیمت در هر بازار بر اساس عرضه و تقاضا در آن بازار صورت می‌گیرد.


به گفته آشتیانی در سطح دنیا حدود ۵۰۰ پلتفرم مطرح شده و در داخل کشور نیز ۵۰ پلتفرم برای ارز‌های دیجیتال وجود دارد. سفارش خرید و فروش در هر بازار مستقل گذاشته می‌شود، پس قیمت خرید و فروش یعنی آخرین قیمت مبادله شده در این بازار‌ها تفاوت دارد. با بلوغ بازار‌ها این اختلاف قیمت به حداقل خواهد رسید.


او می‌گوید: در طول زمان با بلوغ بازار ها، تزریق نقدینگی و استفاده از تکنولوژی اثر آربیتراژگری (افرادی که از اختلاف قیمت یک دارایی در زمان‌های مختلف سود می‌برند)، اختلاف قیمت در محل‌های تبادل دیجیتال به حداقل می‌رسد.


آشتیانی گفت: تعدادی از سایت ها، خبری هستند که پلتفرم معاملاتی مستقل ندارند و اطلاعاتشان را از پلتفرم‌های معاملاتی می‌گیرند به عنوان مثال بعضی از سایت‌های خبری قیمت ارز‌ها مانند اتریوم، بیت کوین را از پلتفرم exchang binance می‌گیرند و ممکن است با یک پلتفرم دیگر اختلاف داشته باشد.

انتهای خبر

0
0