بااقتصاد
1401/05/20
22:28
وضعیت بورس با اما و اگرها بهبود نمی‌یابد/ شاخص جدید چه گلی بر سر بازار سرمایه می‌زند؟

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در مصاحبه اخیرش با یکی از سایت‌های خبری بازار سرمایه از احتمال ایجاد شاخص جدید برای نشان دادن بهتر وضعیت معاملات روزانه بورس خبر داد. این صحبت آقای عشقی در واکنش به اعتراض فعالان بازار سرمایه نسبت به نشانگر شاخص کل بورس در روزهایی که بیش از ۵۰ درصد معاملات در محدوده منفی قرار دارند اما شاخص کل، حاکی از افت دو سه هزار واحدی است، بیان شده است.

بر بخش فوق‌الذکر از اظهارات رییس سازمان بورس چند پرسش اساسی را می‌توان مطرح کرد:


یک- آیا اساسا وظیفه سازمان بورس، شاخص‌سازی و نمایش دادن وضعیت معاملات روزانه بازار از طریق شاخص‌هاست؟


دو- اگر چنین باشد، روزانه ده‌ها شاخص در بورس و فرابورس عملکرد بازار را نشان می‌دهند و اصولا نیازی به ایجاد شاخص دیگری در همین حد و اندازه‌ها نیست.


سه- آیا تضمینی وجود دارد که با ایجاد یک شاخص جدید، وضعیت بازار سرمایه بهبود یابد؟ این شاخص کل، چه گلی بر سر بورس خواهد زد؟


چهار- کنه اعتراض‌های فعالان بازار سرمایه، دستکاری در شاخص است و متولی بازار اگر می‌خواهد اصلاحاتی در این بخش ایجاد کند، در وهله نخست باید دست از شاخص‌سازی و دستکاری در شاخص کل بردارد، نه این‌که با ایجاد یه نماگر دیگر در بورس، همان داستان را تکرار کند!


پنج- در نیت خیر متولیان بازار سرمایه تردیدی نیست اما بورس در حال حاضر به یک‌سری قوانین جدید و مقرراتی نیاز دارد که صنایع و شرکت‌ها را از شرّ قیمت‌گذاری‌های دستوری دولت و دخالت‌های گاه و بیگاه وزارت صنعت خلاص کند. بهترین اقدام رییس سازمان بورس در چنین شرایطی، تشکیل اجماع بورسی و پیگیری مصمم برای خواسته به‌حق بازار سرمایه است.


شش- اقدام دیگری که اتفاقا از وعده‌های عملی نشده رییس سازمان بورس به سهامداران است، اصلاح و تغییر در اساسنامه صندوق‌های ETF دولتی مانند پالایش یکم و دارایکم برای جبران زیان گسترده سهامداران خردی است که با لطایف‌الحیل دولت دوازدهم، اقدام به خرید این صندوق‌ها کرده‌اند.


هفت- پیگیری رییس سازمان بورس -که عضو شورای عالی بورس هم هست- برای تسریع در اصلاح قانون آزادسازی سهام عدالت و برگزاری انتخابات هیات‌مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت همزمان با بازگشایی این نمادهاست که نزدیک به ۶ ماه از توقف آنها می‌گذرد!


هشت- از همه مهم‌تر این‌که آیا تمامی این اقدامات و ایجاد شاخص یا شاخص‌های دیگر می‌تواند بخشی از اعتماد از دست رفته بازار سرمایه را نزد مردم بازیابی کند و جریان نقدینگی را دوباره به سمت بورس برگرداند؟ با کدام طرح و برنامه؟


نه- در متن مصاحبه اخیر جناب دکتر عشقی -که ماه‌هاست از برگزاری نشست خبری و حضور در جمع خبرنگاران حوزه بازار سرمایه امتناع می‌کنند- همان موارد قبل تکرار شده است و موضوع و مطلب جدیدی که برای بورس دارای اهمیت باشد، دیده نمی‌شود!


ده- پایان سخن این‌که با توجه به ابهامات سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، وضعیت نابسامان بازار سرمایه که قیمت بسیاری از سهم‌های بزرگ آن به قیمت‌های سال ۹۹ برگشته‌اند و برخلاف سایر بازارهای متورم از قیمت‌های نجومی، با اما و اگرهای متولیانش راه به جایی نمی‌برد. بورس یک بازار تخصصی است که نیاز به برنامه‌های مدون و علمی توسط متخصصان دارد و دیگر به وعده و وعید اطمینان نمی‌کند.


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0