فارس نیوز
1400/12/14
15:58
نشانه رشد برای بورس با ورود پول حقیقی‌ها

بازار سرمایه در حالی امروز رشد قابل توجهی داشت که پس از ۶ روز، جریان خروج پول حقیقی از بورس قطع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در روزی که رشد قابل توجهی را به واسطه رشد نمادهای خودرویی و بانکی ثبت کرد، توانست به کانال ۱.۳ میلیون واحدی نزدیک شود.


برخی از کارشناسان معتقدند در روزهایی که نوسانات بازار محدود است، رشد یا افول برخی نمادها می ‌تواند روند حرکت شاخص کل را تغییر دهد. اما امروز بورس به دلیل رشد نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار سرمایه رشد قابل توجهی داشت و نمادهای کوچک بازار هم که در هفته گذشته مقاومت بسیار زیادی از خود در برابر ریزش این سهم ها داشتند، هم با رشد مواجه شدند.


به عبارت دیگر، در وضعیت کنونی بازار سهام، شاخص کل هموزن نماگر دقیق تری برای رصد بازار باشد. این شاخص به دلیل اینکه کلیت بازار سرمایه را نشان می دهد، می تواند برای تصمیم گیری سهامداران راه را بهتر نشان دهد.


امروز قیمت سهام همه نمادهای دو گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی افزایش یافت و این دو گروه سبزترین گروه‌های بازار سهام در روز شنبه بودند. سهم های بزرگ گروه خودرویی نیز امروز رشد قابل توجهی را ثبت کرده اند.


میانگین خرید هر کد حقیقی در جریان معاملات امروز ۳۴.۳ میلیون تومان و میانگین فروش هر کد حقیقی نیز ۲۰.۱ میلیون تومان بود.


* رشد شاخص های عملکردی بازار سرمایه


شاخص کل بورس در جریان معاملات روز شنبه با رشد ۱۷ هزار و ۶۲۷ واحدی به عدد یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۸۱۸ واحدی رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۳۸ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز امروز با رشد هزار و ۶۴۱ واحدی که داشت بازدهی مثبت ۰.۴۹ درصدی را به ثبت رساند. این شاخص در حال حاضر عدد ۳۳۵ هزار و ۸۰۴ واحدی را نشان می دهد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۴۶ واحدی به عدد ۱۷ هزار و ۶۸۸ واحدی رسید.


* رشد ۱۳۵ درصدی ورود پول حقیقی به بورس


پس از ۶ روز خروج پول حقیقی از بازار سهام، امروز تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و نسبت به روز چهارشنبه رشد ۱۳۵ درصدی داشت. در جریان معاملات امروز ۴۱ میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها وارد بازار سرمایه شد.


نمادهای تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین میزان خروج پول حقیقی را ثبت کردند و سهم های وبملت (بانک ملت)، خودرو (ایران خودرو) و فاسمین (کالسیمین) نیز بیشتری ورود پول حقیقی ها را به خود جذب کرده اند.


* افزایش ارزش کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم هشت هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان رسید و رشد ۲۵ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۹۱۰ میلیارد تومان بود که ۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز با رشد ۲۵ درصدی که داشت، به رقم سه هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان رسید که ۴۸ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می دهد.


* افزایش مازاد تقاضا در بازار سهام


در پایان معاملات امروز، ۴۴ درصد نمادهای با افت قیمت مواجه شدند؛ ارزش صف های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه ۳۲ درصد افزایش یافت و ۵۷ میلیارد تومان شد. در جریان معاملات امروز ۱۷ نماد در صف فروش قرار داشتند.


بیشترین صف فروش نیز به نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب)، فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) تعلق داشت.


در پایان معاملات امروز، ۵۳ درصد نمادها با رشد قیمت مواجه شدند. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۲۲۱ درصد رشد کرد و در رقم ۲۵۱ میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای ۱۹۴ میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات امروز ۷۳ نماد در صف خرید قرار داشتند.


امروز نمادهای فایرا (شرکت آلومینیوم ایران)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) بیشترین صف خرید را داشتند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0