کوین ایران
1400/09/29
17:01
معرفی پرفروش‌ترین بازارهای NFT برای خرید و فروش

از زمانی که توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT ظهور کرده‌اند چند سالی می‌گذرد، اما در سال ۲۰۲۱ فصل تازه‌ای برای آن‌ها رقم خورد و افکار عمومی به‌شدت نسبت به NFTها آشنایی پیدا ...

از زمانی که توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT ظهور کرده‌اند چند سالی می‌گذرد، اما در سال ۲۰۲۱ فصل تازه‌ای برای آن‌ها رقم خورد و افکار عمومی به‌شدت نسبت به NFTها آشنایی پیدا کرد. این توکن‌های منحصربه‌فرد رمزنگاری‌شده بیانگر مالکیت بر یک محتوای دیجیتال ازقبیل آثار هنری، موسیقی یا ویدئو هستند؛ اما درحال‌حاضر این هنرهای دیجیتالی هستند که رونق بازار ان‌اف‌تی‌ها را حفظ کرده‌اند. برای مثال فروش ۶۹ میلیون دلاری Beeple در حراجی معتبر Christie یکی از جنجالی‌ترین رویدادهای دنیای رمزنگاری بوده است. در ادامه به معرفی برترین و پرفروش‌ترین بازارهای NFT برای خرید و فروش این توکن‌های غیرقابل‌تعویض می‌پردازیم.


۱- بازار OpenSea

بهترین بازار NFT

OpenSea را می‌توان اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار همتا-به-همتای (peer-to-peer) NFT دانست. در زمان نگارش این مقاله و براساس داده‌های پایگاه تحلیلی DappRadar، حجم مبادلاتی OpenSea بالغ بر ۶.۵ میلیارد دلار است؛ این بازار مجموعه‌ی عظیمی از انواع NFTها را ازقبیل آیتم‌های بازی و کلکسیونی، آثار هنری، موسیقی، گیف‌ها و غیره در خود جای داده است.


ایجاد حساب کاربری و ثبت‌نام در OpenSea بسیار ساده بوده و تنها کافیست تا کیف‌پول متامسک را به آن متصل کنید. این بازار از سایر کیف‌پول‌ها ازجمله Coinbase Wallet، Bitski، Formatic نیز پشتیبانی می‌کند.


بعد از آنکه کیف‌پول خود را با موفقیت به OpenSea متصل کردید برای خرید NFT آماده‌اید. اکنون می‌توانید با مشاهده‌ی طبقه‌بندی‌های گوناگون آیتم موردنظر خود را انتخاب کرده، قیمت پیشنهادی خود را مطرح و منتظر تایید مالک اثر باشید.


فرآیند آپلود NFTهای خودتان نیز بسیار آسان است؛ با مراجعه به قسمت «Create» و پس از اتصال کیف‌پول به‌صورت سازنده‌ی توکن، NFT موردنظر خود را انتخاب و بخش توضیحات را تکمیل کنید. شاید شما هم شانس یک فروش میلیونی را داشته باشید.


۲- بازار Axie (Axie Marketplace)

بازارهای NFT

بازی آنلاین NFT-محور Axie Infinity دومین بازار برتر توکن‌های غیرقابل‌تعویض با حجم مبادلاتی بیش از ۲.۱ میلیارد دلار را در اختیار دارد. تنها آیتم موجود در این بازار، Axieها یا هیولاهای بامزه‌ای هستند که بازیکنان آن‌ها را به‌شکل حیوانات دست‌آموز پرورش داده و در مبارزات شرکت می‌دهند.


از دیگر قابلیت‌های این بازار، پرورش هیولاهای جدید Axie و فروش آن‌ها به سایر بازیکنان است. این هیولاها برخلاف NFTهای کلکسیونی و هنری کاربردهایی دارند. بازیکنان با این هیولاها در مبارزات شرکت نموده و درصورت پیروزی برنده‌ی پاداش می‌شوند؛ این توکن‌های پاداش را سپس می‌توان برای پرورش هیولاهای جدیدی استفاده نمود. درآمد حاصل از NFTهای این بازی به‌حدی بالاست که برخی از بازیکنان در فیلیپین و اندونزی از راه آن هزینه‌های زندگی خود را پرداخت می‌کنند.


بازار Axie Infinity از پیچیده‌ترین گزینه‌های موجود برای کاربران تازه‌وارد است، تاحدی که برای شروع بازی ملزم به گذراندن چند مرحله آموزش هستند. برای شروع، علاوه‌بر کیف‌پول اتریومی متامسک، تنظیم و فعال‌سازی کیف‌پول Ronin نیز از الزامات بازی است. پس از واریز اتریوم به این کیف‌پول و خرید سه هیولای Axie (به قیمت چندصد دلار) قادرید به دنیای این بازی وارد شوید. استفاده از این بازار برای افراد مبتدی توصیه نمی‌شود؛ بااین‌حال کاربران باتجربه‌ی رمزنگاری به‌خوبی از عهده‌ی آن برمی‌آیند.


۳- کریپتوپانک‌ها در بازار Larva Labs

بازارهای NFT

مجموعه‌ی کریپتوپانک‌ها از نخستین NFTهای مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است؛ ۱۰هزار شخصیت این مجموعه به‌شکلی کاملا تصادفی ایجاد شده و هر یک دارای ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فردی هستند. هنگامی که این پروژه در روزهای آغازین خود به‌سر می‌برد مالکیت این NFTها رایگان بود؛ بااین‌حال تنها راه داشتن یکی از این شخصیت‌ها خریداری آن است.


اگر به خرید این توکن‌ها علاقه دارید باید از بازار سازنده‌ی آن‌ها یعنی Larva Labs بازدید کنید. این شخصیت‌های پیکسلی بسیار گران هستند. درحال‌حاضر ارزان‌ترین کریپتو‌پانک ۹۴.۹۹ اتریوم، معادل ۲۸۵ هزار دلار) خرج روی دست‌تان می‌گذارد؛ این رقم برای گران‌ترین عضو این مجموعه (کریپتوپانک شماره ۳۱۰۰) ۷.۵۸ میلیون دلار است. باتوجه به برچسب قیمت بالای این NFTها، اوج تاریخی حجم مبادلاتی ۱.۳ میلیارد دلاری Larva Labs منطقی به‌نظر می‌رسد.


برای اینکه از این بازار استفاده کنید نخست لازم به اتصال و همگام‌سازی کیف‌پول متامسک است. سپس با جستجو در فهرست پانک‌های موجود گزینه‌ی دلخواه را پیدا کرده و پیشنهاد خود را ثبت کنید. شاید سخت‌ترین بخش استفاده از این بازار، دل‌کندن از پول کلانی است که برای هر NFT می‌پردازید؛ اما غصه نخورید چون ارزش هنر قابل قیمت‌گذاری نیست.


۴- بازار NBA Top Shot

بازارهای NFT

مجموعه NBA Top Shot از نخستین NFTهایی است که مورد اقبال عمومی واقع شد. این ان‌اف‌تی‌ها کلکسیونی از ویدئوکلیپ‌های مسابقات بسکتبال در قالب کارت‌های دیجیتال هستند. با خریداری هر مجموعه از این کارت‌ها کلیپ‌های ویدئویی در کیف‌پول امن و رمزنگاری‌شده‌ی بلاک‌چینی شما ذخیره شده و امکان مشاهده و یا فروش آن‌ها در بازار NBA Top Shot مهیا می‌گردد.


شاید رمز موفقیت این NFTها را طراحی ساده‌ی توسعه‌دهندگان آن (Dapper Labs) دانست که آن را برای دسترسی و استفاده‌ی کاربران مبتدی دلپذیر می‌کند. سریع‌ترین روش برای ثبت‌نام در این بازار، اتصال حساب ‌کاربری گوگل خود به Dapper و سپس درج کد احراز هویتی است که برای شما با SMS ارسال می‌شود.


پس از احراز هویت کافیست تا برخی تنظیمات اولیه، ازقبیل انتخاب تیم‌های محبوب خود را اعمال کرده تا اکانت شما فعال و آماده‌ی استفاده شود. اکنون اکانت شما در صف مجازی انتخاب دسته‌کارت‌های موجود قرار می‌گیرد. مجموعه‌ی دلخواه با ارسال یک SMS تایید شده و در مرحله‌ی آخر روش پرداخت خود را از بین کیف‌پول خود، حساب Dapper یا به‌سادگی با کارت‌های اعتباری (ارز فیات) انتخاب می‌کنید.


۵- بازار Rarible

خرید و فروش NFT

پلتفرم Rarible از بازارهای موفق NFT بر بستر اتریوم است که مالکیت آن در اختیار جامعه‌ی کاربری آن بوده و تنوع بالایی در عرضه‌ی انواع آثار هنری دیجیتال و مجموعه‌های کلکسیونی دارد. طبق داده‌های Dappradar این بازار درحال‌حاضر جایگاه پنجم برترین پلتفرم‌های مبادلاتی ان‌اف‌تی را با حجم ۲۱۰ میلیون دلار تصاحب کرده است.


Rarible نیز مانند OpenSea خریدوفروش انواع توکن‌های غیرقابل‌تعویض را برای کاربران ممکن می‌سازد؛ به‌علاوه فروشندگان توانایی ایجاد و ساخت چندین NFT را برای یک تصویر دیجیتالی و فروش چندباره‌ی آن خواهند داشت.


سادگی رابط کاربری Rarible به‌‌حدی است که حتی کاربران تازه‌کار کریپتو نیز به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و کاربرانی که سابقه‌ی آشنایی با پلتفرم OpenSea را داشته باشند نیز دچار سردرگمی نخواهند شد.


Rarible از انواع کیف‌پول‌ها مانند متامسک، Coinbase Wallet و MyEtherWallet پشتیبانی کرده و برای اتصال تنها کافیست به بخش WalletConnect مراجعه و مراحل موردنیاز را انجام دهید. پس از اتصال کیف‌پول و فعال‌سازی حساب کاربری می‌توانید با رمز ارز یا ارز فیات (انتقال بانکی، کارت اعتباری) NFT دلخواه خود را انتخاب و خریداری نمایید.


۶- SuperRare

SuperRare

شاید بتوان SuperRare را نسخه‌ی ارتقایافته‌ی Rarible دانست، زیرا رابط کاربری آن برخلاف Rarible که با انوع گیف‌ها و آگهی حراجی اشباع گردیده، در SuperRare همه چیز به‌طور منظم و مینیمال طراحی شده است. ازآنجایی‌که SuperRare هدف خود را ایجاد انگیزه برای توسعه‌ی هنر رمزنگاری می‌داند، فرایند نظارت بر NFTها نیز بسیار سخت‌گیرانه است. به بیان بهتر، این پلتفرم به کیفیت بیش از کمیت اهمیت داده و با هنرمندان همکاری بسیار تنگاتنگی دارد.


برای ثبت‌نام در SuperRare کاربران نیازمند داشتن یک کیف‌پول متامسک یا Formatic بوده و سپس لازم است تا یک حساب کاربری و اتصال آن به کیف‌پول انتخابی ایجاد شود. با تکمیل مراحل فوق، دسترسی شما به NFTهای انحصاری این پلتفرم میسر خواهد شد.


۷- بازار KnownOrigin

بازار KnownOrigin

KnownOrigin درمقایسه با سایر بازارهای موجود حجم مبادلاتی کمتری (۶.۹ میلیون دلار) دارد. ازآنجایی‌که KnownOrigin مانند SuperRare دارای سیستم نظارتی سخت‌گیرانه‌ای است، می‌توان آن را پلتفرم دلخواه کاربرانی دانست که به جنبه‌ی هنری توکن‌های NFT اهمیت خاصی می‌دهند. فایل‌های ان‌اف‌تی موجود این بازار بر بستر سیستم فایل بین سیاره‌ای (IPFS) ذخیره شده که راهکاری حفاظتی و بسیار مطلوب برای این دارایی‌ها فراهم می‌کند. هنر دیجیتال در کانون توجه KnownOrigin قرار دارد، بنابراین در این بازار دیگر شاهد آواتارهای رنگارنگ و هیولاهای بامزه نخواهید بود.


مراحل استفاده از KnownOrigin بسیار ساده است و مانند اکثر بازارهای دیگر تنها نیازمند به اتصال کیف‌پول متامسک یا Formatic خواهد بود؛ پس از همگام‌سازی به‌راحتی می‌توانید NFT محبوب خود را سفارش دهید.


۸- بازار Foundation

بازار Foundation

Foundation با حجم مبادلاتی ۷۹ میلیون دلار خود را بستری خلاقانه برای هنرمندان دیجیتال می‌داند. تاکنون حراجی‌های جنجال‌برانگیزی همچون گربه‌ی نیان، نخستین NFT ادوارد اسنودن و کلکسیون صوتی-تصویری موزیسین معروف Aphex Twin بر بازار Foundation رخ داده و موجب شهرت آن گردیده است.


برای استفاده از بازار Foundation تنها کافیست تا کیف‌پول نرم‌افزاری خود را ازطریق قابلیت WalletConnect به این بستر متصل کرده و به‌سادگی در حراجی‌های عادی و موفق پیشنهاد خرید خود را ثبت کنید.


۹- بازار MakersPlace

مارکت NFT

اعتبار عمده‌ی MakersPlace در بین بازارهای NFT مرهون میزبانی از تعداد بسیار زیادی مجموعه‌ی منحصربه‌فرد هنرهای زیبای دیجیتالی است. علی‌رغم حجم پایین مبادلاتی ۲۳.۵ میلیون دلاری آن، این بازار دارای توکن‌های بسیار ویژه‌ای است که تنها یک‌بار مینت شده و انحصارا در MakersPlace منتشر می‌گردند.


سایت MakersPlace پس از پیشنهاد هنرمند معروف کریپتو Beeple برای یک مجموعه از NFTهای یک دلاری در فوریه ۲۰۲۱، از دسترس خارج شد. در میان آثار هنری موجود در این بازار، NFTهای گوناگونی از موزیسین‌هایی همچون T-Pain، Shakira و Tom Morello گیتاریست گروه Rage Against the Machine نیز به‌چشم می‌خورد.


سهولت ثبت‌نام در MakersPlace را می‌توان ویژگی برتر آن دانست؛ کاربران به‌عنوان خریدار می‌توانند با اکانت گوگل یا فیسبوک خود از این پلتفرم استفاده کرده و در زمان خود صرفه‌جویی نمایند.


بخشی از مراحل ثبت‌نام، کاربران را ملزم به انتخاب ۵ هنرمند محبوب خود می‌کند تا با سلیقه‌ی آن‌ها آشنا شود. اکنون می‌توانید به‌سادگی و با اتصال کیف‌پول متامسک یا کارت‌های اعتباری (ارز فیات) اثر هنری انتخابی خود را خریداری کنید. کاربرانی که به‌عنوان سازنده‌ی اثر قصد استفاده از سایت را داشته باشند، نیازمند یک دعوت‌نامه و تکمیل یک درخواست آنلاین برای تاییدیه از سوی تیم نظارتی سایت خواهند بود.


۱۰- بازار Nifty Gateway

مارکت NFT

Nifty Gateway که به موج اول بازارهای بزرگ NFT تعلق دارد، در سال ۲۰۱۹ توسط صرافی رمز ارز Gemini خریداری شد و حمایت‌های متعددی را از آن دریافت کرده است. این اقدام Gemini بازخورد بسیار مفیدی داشت زیرا همزمان با رشد انفجاری توکن‌های NFT، این بازار نیز توانست با میزبانی از اثر CROSSROAD به‌علاوه‌ی سود ۶.۶ میلیون دلاری شهرت بسیاری نیز کسب کند. ارزش ناخالص دارایی‌های موجود در این پلتفرم تا ماه می سال جاری معادل ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.


پس از ارزیابی‌های فراوان و در یک برنامه‌ی دوره‌ای سه‌هفته‌ای، NFTهای متعددی از هنرمندانی همچون The Weeknd، Grimes و Eminem برای فروش در سایت عرضه می‌شوند. از دیگر بخش‌های Nifty Gateway بازاری است که امکان مشاهده‌ی مجموعه‌های هنری گسترده‌ای از هنرمندان کمتر شناخته‌شده یا تاییدنشده را فراهم می‌کند.


ادغام و همکاری Nifty Gateway با صرافی Gemini پروسه‌ی ثبت‌نام را بسیار تسهیل کرده است. در مرحله‌ی اول لازم است در سایت ثبت‌نام کرده و چنانچه قصد فروش NFT را داشته باشید، مراحل احراز هویت را ازطریق Stripe طی کنید. سپس حساب کاربری خود را با مقداری دارایی رمز ارز همچون اتریوم یا واریز ارز فیات شارژ کرده و برای خرید آیتم محبوب خود اقدام نمایید. کاربران همچنین می‌توانند حساب صرافی Gemini را با حساب کاربری Nifty Gateway همگام‌سازی کرده و از آن برای عملیات خرید، برداشت یا واریز استفاده کنند.


۱۱- BakerySwap

مارکت NFT

بازار BakerySwap درمقایسه با سایر حاضرین در این مقاله، از حجم کوچکتری برخوردار است زیرا برخلاف اکثر این بازارهای بزرگ که بر بستر اتریوم ساخته شده‌اند، BakerySwap از نخستین پلتفرم‌های مبادله‌ی ان‌اف‌تی بر بستر زنجیره‌ی هوشمند بایننس (BSC) است. این پلتفرم از بخش‌های گوناگونی ساخته شده که یکی از آن‌ها بازار خرید، فروش یا تبادل دارایی‌های NFT بین کاربران است.


استفاده از بازار BakerySwap به اتصال کیف‌پول متامسک نیاز داشته و ازآنجایی‌که این پلتفرم مبتنی بر زنجیره‌ی هوشمند بایننس است، برخلاف سایر بسترها خرید توکن‌های NFT تنها با BNB امکان‌پذیر خواهد بود.


۱۲- بازار NFT بایننس (Binance NFT Marketplace)

بازار NFT بایننس

همان‌طور که از نام این پلتفرم پیداست، این بازار NFT به بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز جهان یعنی بایننس تعلق دارد. شرکت مادر این بازار با همکاری‌ها و امکانات انحصاری سعی داشته تا نظر جامعه‌ی کاربری عظیم صرافی را به بازار بومی خرید و فروش NFTهای خود جذب کند.


چنانچه درحال‌حاضر از مشتریان بایننس باشید، حساب کاربری شما به‌طور اتوماتیک به بازار NFT آن همگام‌سازی خواهد شد. پس از ورود به این بازار تنها کافیست به‌دنبال آیتم موردنظر خود بگردید و آن را با اتریوم، BNB و یا یواس‌دی کوین (USDC) خریداری کنید.


۱۳- بازار Solanart

بازار Solanart

Solanart جدیدترین بازار NFT کوچکی است که نگاه‌های بسیاری را به‌خود معطوف کرده است. این پلتفرم مبادلاتی بر بستر بلاک‌چین رقیب اتریوم یعنی سولانا فعال است. Solanart میزبان مجموعه ان‌اف‌تی‌های محبوبی مانند Degenerate Ape Academy، Aurory و SolPunks بوده است که روی‌هم‌رفته صدها میلیون دلار سود کرده‌اند.


تنوع مجموعه‌های Solanart به اندازه‌ی OpenSea نیست، زیرا ارزش هنری آیتم‌های این بازار توسط یک تیم نظارتی ارزیابی می‌شود.


نخستین مرحله از خرید NFT از بستر Solanart، دانلود و نصب یکی از کیف‌پول‌های سازگار با سولانا مانند Phantom یا Solflare و واریز مقداری رمز ارز SOL درون آن است. اگر از Phantom استفاده کنید می‌توانید آن را مستقیما با صرافی FTX ادغام کرده که فرآیند انتقال را بسیار تسهیل خواهد کرد. در آخر پس از اتصال و همگام‌سازی کیف‌پول، آیتم محبوب خود را برگزیده و قیمت پیشنهادی‌تان را ثبت نمایید.


در این مقاله معروف‌ترین و پرفروش‌ترین بازارهای NFT را معرفی کردیم تا به‌سادگی بتوانید به خرید و فروش NFT بپردازید. شما ترجیح می‌دهید از کدام از این بازارهای NFT استفاده کنید؟


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منبع


انتهای خبر

0
0