بورس۲۴
1401/12/22
16:08
بانک های پرخطر برای سپرده گذاری ؛ سرمایه ؛ گردشگری ، پارسیان و...

وقتی بوی رکود می آید ؛ سود سپرده جذاب می شود. این روزها خوش بینی های سیاسی سبب شده که سپرده بانکی یکی از گزینه های صاحبان سرمایه باشد. حال آن که هر بانکی برای سپرده گذاری قابل اعتماد نیست...

بانک های پرخطر برای سپرده گذاری ؛ سرمایه ؛ گردشگری ، پارسیان و...

بورس۲۴ : بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری، بانک خاورمیانه با ۱۳,۱ درصد دارای بالاترین نسبت کفایت سرمایه در میان همگروه های خود است. بانک کارآفرین با ۱۰,۷۲ درصد دومین بالاترین نسبت کفایت سرمایه را در اختیار دارد و بانک پاسارگاد با ۹,۷ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته است.


نسبت کفایت سرمایه بانک های سینا، سامان و ملت نیز بین ۸ و ۹ درصد است. بانک سامان موفق شد نسبت کفایت سرمایه خود را در مقایسه با سال قبل حدود ۴,۵ درصد افزایش داده و آن را به سطح استاندارد برساند.


این نسبت در بانک های پست بانک، قرض الحسنه رسالت، اقتصاد نوین، تجارت و صادرات مثبت است اما پایینتر از سطح استاندارد ۸ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده، قرار دارد. در این بین پست بانک با جهش بیش از ۳ درصدی نسبت به سال قبل نسبت کفایت سرمایه خود را افزایش قابل توجهی داد و از ۱,۹ درصد به ۵ درصد رساند.


نسبت کفایت سرمایه در بانک های ایران زمین، گردشگری، سرمایه، پارسیان، موسسه اعتباری ملل، شهر، دی و آینده همچون سال قبل همچنان منفی است. از این ۸ بانک و موسسه که از نسبت کفایت سرمایه منفی برخوردارند، بانک آینده منفی ترین نسبت را در اختیار دارد. نسبت کفایت سرمایه بانک آینده منفی ۱۵۷ درصد است که نسبت به سال قبل تقریبا بدون تغییر مانده است. البته این بانک حدود ۷۰۰ همت دارایی دارد و از این بابت ریسک زیادی برای سپرده گذار ندارد و دارایی های بانک از بدهی های آن افزون تر است.بانک دی با ۵۳ درصد دومین شرکت با منفی ترین نسبت کفایت سرمایه است.


این نسبت در بانک شهر منفی ۱۹,۳ درصد است و در موسسه اعتباری ملل با بیش از ۱,۷ درصد رشد منفی نسبت به سال قبل به منفی ۷,۸ درصد رسیده است. نسبت کفایست سرمایه بانک پارسیان هم مانند سال قبل ۷,۷ درصد منفی است.


این نسبت در بانک سرمایه منفی ۶ درصد و در بانک گردشگری منفی ۳,۶ درصد است که در قیاس با سال قبل اندکی منفی تر شده است. بانک ایران زمین در اطلاعات خود نسبت کفایت سرمایه اش را منفی ۰,۴۳ درصد اعلام کرده است.


نﺴﺒت ﻛﻔاﻳت سرماﻳﻪ ﺣاﺻﻞ ﺗﻘﺴﻴﻢ سرماﻳﻪ ﭘاﻳﻪ (ﻃﺒﻖ ﺗﻌرﻳﻒ ﺍﺭﺍﺋﻪ شﺪﻩ ﺩﺭ ﺁﺋﻴﻦنامﻪ مربﻮﻁ بﻪ سرماﻳﻪ ﭘاﻳﻪ ) بﻪ مﺠﻤﻮﻉ ﺩﺍﺭﺍﻳﻴهاﻱ مﻮﺯﻭﻥ شﺪﻩ بﻪ ﺿرﺍﻳﺐ ﺭﻳﺴک برﺣﺴﺐ ﺩﺭﺻﺪ (ﻃﺒﻖ ﺗﻌرﻳﻒ ﺍﺭﺍﺋﻪ شﺪﻩ ﺩﺭ ماﺩﻩ ۵ ﺍﻳﻦ ﺁﺋﻴﻦنامﻪ) است.


ﺣﺪﺍﻗﻞ نﺴﺒت ﻛﻔاﻳت سرماﻳﻪ برﺍﻱ ﻛﻠﻴﻪ بانﻜ ها ﻭ مﻮسﺴاﺕ ﺍعﺘﺒاﺭﻱ (ﺍعﻢ ﺍﺯ ﺩﻭلﺘﻲ ﻭ ﻏﻴرﺩﻭلﺘﻲ) ۸ ﺩﺭﺻﺪ ﺗﻌﻴﻴﻦ مﻲشﻮﺩ. بانک مرﻛزﻱ ﺟﻤهﻮﺭﻱ ﺍسﻼمﻲ ﺍﻳرﺍﻥ مﻲﺗﻮﺍنﺪ ﺩﺭ مﻮﺍﺭﺩﻱ ﮐﻪ ﺍسﺘانﺪﺍﺭﺩﻫاﻱ بﻴﻦﺍلﻤﻠﻠﻲ ﻭ ﻳا ﺿرﻭﺭﺕ ﺣﻔﻆ سﻼمت بانﮏ ﻫا ﻭ مﻮسﺴاﺕ ﺍعﺘﺒاﺭﻱ ﺍﻗﺘﻀا نﻤاﻳﺪ ﺣﺪﻭﺩ باﻻﺗرﻱ ﺭﺍ برﺍﻱ ﺗﻤاﻡ ﻳا برخﻲ ﺍﺯ بانﮑ ها ﻭ مﻮسﺴاﺕ ﺍعﺘﺒاﺭﻱ ﺗﻌﻴﻴﻦ نﻤاﻳﺪ.



فهرست بانک های پرخطر
انتهای خبر

0
0