بااقتصاد
1400/07/19
14:00
نوسان شاخص کل بورس با صعود ۱۸۰۰ واحدی در یک روز معاملاتی منفی/ احتمال تغییر هیات‌مدیره سازمان بورس در جلسه روز سه‌شنبه شورای عالی

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۰مهر ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران یک روز نوسانی همراه با افزایش عرضه را در حالی پشت سر گذاشتند که شاخص کل پس از صعود ۵ هزار واحدی در نیمه نخست بازار، عقب نشست و با ۱۸۶۹ واحد رشد و در نقطه یک‌میلیون و ۴۵۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن، همچنان با رویگردانی حقیقی‌ها از خرید ۹۲۶ واحد افت کرد و به رقم ۴۱۳ هزار و ۷۶۰ واحدی تنزل یافت. برای شاخص کل فرابورس هم ۵۱ واحد مثبت رقم خورد تا در ارتفاع ۲۰ هزار و ۸۳۴ واحدی تثبیت شود. برخی تحلیلگران رکود در بازار سهام را با عواملی مانند کاهش نقدینگی، افزایش نرخ بهره بین بانکی، فروش اوراق دولتی و همچنین احتمال تغییر در هیات مدیره سازمان بورس مرتبط می‌دانند.

افزایش فشار فروش در نیمه دوم معاملات


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات امروز دوشنبه ۱۹ مهرماه در بازار سرمایه، بیش‌تر به سمت منفی و با افزایش فشار فروش همراه بود. نمادهای شپدیس، فملی، فخوز، نوری، وغدیر و پارسان توانستند شاخص بورس تهران را همچنان سبز نگه دارند اما معاملات منفی فارس، شبندر و شپنا بیش‌ترین تاثیر منفی را بر این شاخص اعمال کردند. در بازار فرابورس هم زاگرس، آریا، و شاوان به کمک شاخص این بازار آمدند و در رشد ۵۱ واحدی شاخص فرابورس بیش‌ترین نقش را داشتند. غصینو، فرابورس، سمگا و ذوب هم با معاملات منفی اجازه صعود بیش‌تر شاخص را ندادند.


شورای عالی بورس در نشست فردا به تغییر هیات مدیره سازمان رای می‌دهد؟


بازار سرمایه درحالی‌که این‌روزها روی مدار نزولی حرکت می‌کند، خبر تغییر رییس سازمان بورس نقل محافل بورسی است. خبرهای غیر رسمی حاکی از برکناری محمدعلی دهقان دهنوی و جانشینی حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران است. حتی خبر اعلام این جابجایی در روز سه‌شنبه ۲۰ مهرماه نیز زمزمه می‌شود اما حمیدرضا دانش‌کاظمی، عضو شورای عالی بورس، در یک اظهار نظر دوپهلو اعلام کرده که هنوز موضوع تغییر رییس سازمان بورس در جلسه شورا مطرح نشده است!


به گفته این عضو شورای عالی بورس، دوره مدیریتی اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس به پایان رسیده است و طبق مقررات، مصوبه ابقا یا تغییر باید در همان زمان پایانی در شورای عالی بورس مطرح و مصوب می‌شد که به دلیل هم‌زمانی با تغییر کابینه دولت، به تاخیر افتاده است. بنابراین، اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس، موقتا در این سمت ابقا شده‌اند تا شورای در نشست‌های آتی در این‌باره تصمیم‌گیری کند.


گفتنی است؛ برخی منابع آگاه خبر داده‌اند که این موضوع در نشست فردا سه‌شنبه ۲۰ مهرماه در شورای عالی بورس مطرح و اعلام خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۷۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۵۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۵ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی و سهام صندوق ‌ها، بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان بود. ارزش کل معاملات سهام امروز بدون احتساب اوراق و صندوق‌ها، بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان با حجم حدود ۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم در بازارهای سهام تهران، ثبت شد.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها بدون محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به رقم ۴۳۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت. طی این دادوستدهای خرد، ۳۲۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای زاگرس، شغدیر و برکت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، فارس و سمگا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ۳۴۷ ، ۲۷۹ و ۲۷۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۵۷.۴۸۰.۷۸ (۱۸۶۹.۰۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۳.۷۶۰.۹۱ (۹۲۶.۰۰-)


ارزش معاملات: ۵ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: شپدیس، فملی و فخوز


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، شبندر و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۸۳۴.۴۰ (۵۱.۸۵افزایش)


ارزش معاملات: ۲۸.۵۶۶ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: زاگرس، آریا و شاوان


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: غصینو، فرابورس و سمگا


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0