کانال عرضه‌ی اولیه
1400/02/22
09:03
📌بررسی شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان( #فگستر) 🔸با توجه به اینکه فردا روز چهارشنبه #فگستر عرضه اولیه خواهد شد، بصورت مختصر نگاهی به شرکت، وضعیت روی...

📌بررسی شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان( #فگستر)



🔸با توجه به اینکه فردا روز چهارشنبه #فگستر عرضه اولیه خواهد شد، بصورت مختصر نگاهی به شرکت، وضعیت روی در دنیا و ایران خواهیم داشت



🔸#جهان:


میزان تولید این فلز در جهان حدودا ۱۳ میلیون تن است که حدود یک سوم آن به کشور چین تعلق دارد. در ارتباط با وضعیت قیمت نیز با توجه به داده های منتشر شده برای یکی دو سال آتی، چون تعدادی پروژه های تولیدی به بهره برداری می رسند وضعیت این فلز به سمت تعادل و هم چنین مازاد عرضه پیش خواهد رفت.



🔸 #ایران:


در ایران میزان ظرفیت اسمی حدود ۴۵۰ هزار تن در سال می باشد؛ اما ظرفیت واقعی حدودا برابر با ۲۱۰ هزار تن در سال است. بنابراین مشاهده می شود که اغلب شرکت ها زیر ظرفیت کار می کنند. علت پایین بودن ظرفیت نیز ناشی از کمبود خاک و هم چنین افت عیار می باشد. معادن مطرح در کشور نیز شامل انگوران، مهدی آباد، عمارت اراک و ایرانکوه اصفهان می باشند.


در ارتباط با وضعیت پیش رو می توان گفت که با بهره برداری از مهدی آباد، از شدت کمبود خاک تا حدی کاسته می شود اما با توجه به موقعیت مکانی شرکت ها، هزینه حمل بیشتر خواهد شد.


این صنعت نیز همانند بسیاری دیگر از صنایع کشور، تولید آن بیش از نیاز داخلی است و بایستی بخش اعظم تولید صادر گردد.


شرکت های مطرح بورسی در این حوزه فاسمین، فسرب، فرآور و فروی هستند که به عمده محصول آنها شمش می باشد. شرکت های فزرین، کیمیا کاما و کبافق نیز عمدتا کنسانتره تولید می کنند.



🔸#فگستر:


سرمایه اسمی شرکت مورد نظر ۵۰ میلیارد تومان می باشد و در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است. سهامداران این شرکت به ترتیب عبارتند از: فزرین(۵۴٪)، شهرام کدخدایی(۲۰٪)، کیمیا(۱۴٪)، شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن اعتماد ایرانیان(۱۰٪)، بنیاد نیکوکاری جمیلی(۱٪) و شرکت ذوب گران رنگین فلز(۱٪).


موقعیت جغرافیایی شرکت در استان زنجان واقع است.


شرکت مورد نظر ماده اولیه اصلی یعنی کنسانتره را عمدتا از شرکت های فتوسا، کیمیا و فزرین خریداری و در نهایت به شمش روی تبدیل می کند.


ظرفیت اسمی شرکت ۶ هزار تن در سال است اما ظرفیت واقعی به مراتب بالا تر می باشد؛ به طوریکه برای سال ۱۳۹۹ میزان تولید شمش روی برابر با حدود ۸.۹ هزار تن بوده و برای سال ۱۴۰۰ به بعد، طبق برآوردهای خود شرکت به ۱۰ هزار تن در سال می رسد.


عمده شمش تولید شرکت( بیش از ۷۵٪) صادراتی است.


در بخش بهای تمام شده نیز بیش از ۹۰ درصد هزینه تولید به خرید مواد اولیه و در راس آنها کنسانتره تعلق دارد.


با توجه به اینکه شرکت فگستر بر خلاف دیگر هم گروهی های بورسی خود که از ابتدای زنجیره فعال هستند، از اواسط زنجیره فعال است از حاشیه سود کمتری نسبت به هم گروهی ها برخوردار است. حاشیه سود ناخالص، عملیاتی و خالص معمولا و به طور نسبی به ترتیب در بازه ۹، ۸ و ۸ درصد بوده است.


برای سال جاری با مفروضات: روی ۳ هزار دلاری، تولید ۱۰ هزار تن شمش روی و ارز میانگین ۲۳ هزار تومان، فروش شرکت حدودا ۶۵۰ میلیارد تومان خواهد بود.


البته لازم به ذکر است که حدود ۷۵٪ فروش شرکت صادراتی در نظر گرفته شده و طبق نظر خود شرکت نرخ های صادراتی از نرخ های داخلی پایین تر است. برای دیگر اقلام بهای تمام شده نیز طبق ضرایب معمول در صنعت استفاده شده است. ضریب کنسانتره به شمش حدود ۱۲ می باشد و هزینه هایی از جمله حقوق و دستمزد نیز با توجه به تورم در نظر گرفته شده است.


در مجموع برای سال جاری و با توجه به مفروضات مذکور سود شرکت در محدوده ۹۹.۳ تومان برآورد می شود.


با توجه به قیمت عرضه(۶۱۷.۹ تومان) و سود مذکور پی به ای سهم در ۶.۲ واحد می باشد/ مبین تحلیل

انتهای خبر

0
0