همفکران
1401/05/30
17:53
گزارش بازار / بر سر دوراهی!

، شاخص کل بورس تهران ۳۰ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با افت ۸۹۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۲۹ هزار واحد به عقب بازگشت. امروز هم شاخص هم‌وزن همسو با دیگر نماگرها روند نزولی داشت. اما تحرکات مثبتی که در برخی از صنایع کوچک بازار شاهد بودیم، موجب شد این شاخص...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۳۰ امین روز از مرداد ماه ۱۴۰۱ را با افت ۸۹۰۰ واحدی به پایان رساند و تا سطح ۱ میلیون و ۴۲۹ هزار واحد به عقب بازگشت.


امروز هم شاخص هم‌وزن همسو با دیگر نماگرها روند نزولی داشت. اما تحرکات مثبتی که در برخی از صنایع کوچک بازار شاهد بودیم، موجب شد این شاخص به افت ۸۸۸ واحدی اکتفا کند و با شیب ملایم تری کاهش یابد.


وبانک، کالا و خساپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کالا با رشد حداکثری قیمت همراه شد و با صف خرید بست. وبانک در مدار مثبت ۲.۵ درصدی متوقف شد و خساپا با رشد حدود ۱ درصدی قیمت به کارش پایان داد. فولاد، فارس و کچاد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کچاد حدود ۴ درصد کاهش قیمتی را رقم زد. فارس و فولاد با افت بالغ بر ۲.۵ درصدی قیمت مواجه شدند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و فزر و دماوند، با افت ۵۷ واحدی به کارش پایان داد و در سطح ۱۸ هزار و ۹۶۰ واحد قرار گرفت. فرابورس و بپاس نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه طی معاملات امروز حقیقی ها حدود ۲۹۲ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۲ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس


خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، هلدینگ و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای خساپا، شستا و خودرو نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز صنعت تولید محصولات کامپیوتری از محدود صنایعی بودند که با تراز نقدینگی حقیقی مثبت روز را به پایان بردند. در مقابل فلزات اساسی ها و شرکت های چند رشته ای بیشترین مقدار از پول های خرد را از دست دادند. نمادهای فخوز و سامان بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای وامید و های وب بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز شروع بدی نداشت و اگرچه بی رمقی و کم حجمی امری مشهود بود، اما در آغاز به نظر می رسید معاملاتی متعادلتر و با تقاضای بهتری نسبت به دیروز را شاهد باشیم.


اما این شرایط ادامه پیدا نکرد و باز هم روند معاملات به نفع فروشندگان تغییر کرد به طوری که پس از گذشت یکساعت از تب و تاب معاملات کاشته شد و خریداران ترجیح دادند عقب نشینی کنند، به دنبال آن نماگر ها و عموم نمادها نیز به مدار منفی رفتند.


تا دقایق پایانی بازار، گشایشی در روند معاملات رخ نداد و تغییر خاصی در روند کلی عرضه و تقاضا پیش نیامد. در این میان تنها برخی از تک نمادها و گروهای کوچک و متوسط همچون غذایی ها، زراعتی ها، سیمانی ها و دارویی ها از تحرکات مثبت خریداران بهره‌مند شدند.


در میان خودرویی ها، خگستر و خساپا توانستند از مدار منفی به صفر تابلو برسند و سبزپوش به کارشان پایان دهند. البته خاور با برتری خریداران دنبال شد و با صف خرید در قیمت ۱۸۸ تومان به خط پایان رسید.


در میان دارویی ها، ریشمک، داوه و دعبید رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و دجابر با رشد بیش از ۲ درصدی به ۱۱۴۰ تومان رسید.


در میان مخابراتی ها های وب همچنان در مسیر صعودی می تازد. این نماد امروز با رشد حدود ۵ درصدی همراه شد و به ۳۰۷ تومان رسید.


در مجموع در بازار امروز هم همانند دیروز، روند مشخصی وجو نداشت، به طوری که برای دقایقی تقاضا تقویت می شد و برای دقایقی عرضه ها از راه می رسیدند. اما در کل با فشار فروش عجیب غریبی مواجه نبودیم و اکثریت بزرگان سعی کردند در واپسین لحظات خود را تا حوالی صفر تابلو خود را بالا بکشند.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای بتک، ساربیل، وامید بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بکاب با ۴.۶۹ درصد، لسرما با ۳.۴۵ درصد و واعتبار با ۳.۰۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام سیلام با ۳.۵۷ درصد، ولملت با ۳.۴۷ درصد و فخاس با ۳.۲۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


نرخ دلار به نسب روز گذشته ۳۰۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون در محدوده ۲۸ هزار ۷۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۳.۵۴ درصدی، به ۱۳ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۴۷ دلار باقی مانده است.



انتهای خبر

0
0