همفکران
1400/06/03
15:03
گزارش بازار / غلبه امید بر ترس

اخص کل بورس تهران چهارشنبه سوم شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۶۶۰۰ واحد معادل ۰.۴۳ درصد بالا رفت و در ارتفاع یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد هفته را تمام کرد. شاخص روز را صعودی آغاز کرد و در ۱۵ دقیقه بیش از ۴ هزار واحد رشد کرد، اما بعد تغییر روند داد و به رنگ قرمز درآمد. این روند هم ادامه دار نبود. حدود ساعت ۱۰ دوباره شاخص صعودی شد و این بار تا پایان بازار به مسیر خود ادامه داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت ولی به بازه منفی وارد نشد. این شاخص ۵ هزار واحد معادل ۱.۱۳ درصد افزایش داشت و کماکان بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل دارد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهارشنبه سوم شهریور ۱۴۰۰ بیش از ۶۶۰۰ واحد معادل ۰.۴۳ درصد بالا رفت و در ارتفاع یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد هفته را تمام کرد. شاخص روز را صعودی آغاز کرد و در ۱۵ دقیقه بیش از ۴ هزار واحد رشد کرد، اما بعد تغییر روند داد و به رنگ قرمز درآمد. این روند هم ادامه دار نبود. حدود ساعت ۱۰ دوباره شاخص صعودی شد و این بار تا پایان بازار به مسیر خود ادامه داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت ولی به بازه منفی وارد نشد. این شاخص ۵ هزار واحد معادل ۱.۱۳ درصد افزایش داشت و کماکان بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل دارد. پارسان، وامید و تاپیکو بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. به جز تاپیکو دو نماد دیگر به صف خرید رفتند. فارس، شستا و فولاد هم بیشترین تاثیر منفی را داشتند، ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۹۷ واحد معادل ۰.۴ درصد رشد داشت و به ۲۲ هزار ۳۱۸ واحد رسید. روند امروز فرابورس شبیه به شاخص هم وزن بود، با اینکه در میانه روز افت کرد اما به بازه منفی نرفت و پس از مدتی دوباره صعودی شد. زاگرس، شگویا و فرابورس نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت و آریا، وسپهر و صبا نمادهای با بیشترین تاثیر منفی بودند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد رکورد جدیدی در سال ۱۴۰۰ ثبت کرد و به ۱۰ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. حقیقی ها نیز ۶۰ میلیارد تومان پول به بازار وارد کردند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۷ میلیارد دلار ماند.


امروز دو نماد حگردش و حشکوه اولین روز معاملاتی خود را در بازار پایه فرابورس تجربه کردند و اتکام از فرابورس به بورس اسباب کشی کرد.




صندوق های دولتی


دارایکم هم در ارزش ذاتی و هم قیمت پایانی رشد داشت. ارزش ذاتی صندوق ۲۱۱۶۲۳ ریال شد و قیمت پایانی ۲.۸۴ درصد رشد کرد. معاملات امروز متعادل بود نوسان زیادی اتفاق نیفتاد. از ۳۵ میلیون سهم معامله شده ۸ درصد توسط حقوقی ها خریداری و ۹۷ درصد توسط حقیقی ها فروخته شد و ۳۰ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.


پالایش در ارزش ذاتی خود رشد داشت اما قیمت پایانی تغییر چندانی نکرد. ارزش ذاتی صندوق به ۹۲۳۶۰ ریال رسید و قیمت پایانی فقط ۰.۶ درصد بالا رفت. مشارکت حقوقی ها در خرید و فروش تقریبا برابر بود حدود ۵ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند.


پر حجم ترین معاملات بورس


مشابه دیروز سه گروه خودروی، بانک و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات بورس را داشتند. نمادهای خبهمن، خساپا و خودرو بیش از دیگر نمادهای بورسی خرید و فروش شدند.


خبهمن روز را پر امید شروع کرد. اغلب خریداران در انتظار تشکیل صف بودند اما همان دقایق اول افت قیمت داشت و به بازه منفی رفت. چند دقیقه بعد دوباره سمت تقاضا تقویت شد و حدود ساعت ۱۱ صف خرید تشکیل شد. این دوام نداشت و کمتر از یک ساعت بعد عرضه شد هرچند قیمت افت چندانی نداشت و در همان محدوده سقف روزانه باقی ماند. حقوقی ها ۳۶ درصد از ۷۵۵ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی ها با خرید ۹۴ درصد از معاملات از سهم حمایت خوبی داشتند.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، قند و شکر و هلدینگ ها سه گروه مورد توجه حقیقی ها و فراورده های نفتی، بانک ها و فلزات اساسی سه گروه مورد حمایت حقوقی ها بودند. نمادهای پارسان، قثابت و خبهمن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و وبملت، برکت و فولاد بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند.


پارسان در ساعات اول بازار و به لطف عرضه سنگین حقوقی ها افت قیمت داشت و به بازه منفی رفت؛ اما کم کم خریداران پیدا شدند و حدود ساعت ۱۱ صف خرید شکل گرفت. از ۴۵ میلیون سهم معامله شده ۸۲ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۷۷ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد که موجب ورود ۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد.


وبملت که دیروز بیشترین ورود پول حقیقی را داشت، امروز در لیست خرید حقوقی ها قرار گرفت. حمایت حقوقی ها کارگشا بود و سهم معاملات متعادلی داشت و حتی چند دقیقه به صف خرید رفت. از ۵۱۹ میلیون سهم معامله شده، حقوقی ها ۴۲ درصد را خریداری و ۱۸ درصد را فروختند و ۵۹ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند.




نمادهای مشکوک


قثابت، سنیر و کصدف مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز قثابت، سنیر و ولراز بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


قثابت بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و در اولین دقایق بیش از ۸ درصد افت کرد؛ اما خریداران شروع به حرکت کردند و چند درصد بالاتر صف خرید تشکیل دادند. این نماد از بهمن ۹۹ در صف فروش قفل بود و این تغییرات باعث امیدواری سهامداران شده است. از ۲۵۶ میلیون سهم معامله شده ۷۷ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۹۳ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد و ۷۷ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وسینا با ۱۲.۵۳ درصد و دامین با ۵.۸۸ درصد داشتند؛ در مقابل نمادهای کصدف با ۱۸.۶۷ درصد، شتولی با ۱۲.۴۸ درصد و قثابت با ۱۲.۴۸ درصد بیش از دیگر نمادها افت قیمت را تجربه کردند.


وسینا هم از مجمع عمومی برگشت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در ابتدا کمتر از ۱۰ درصد رشد داشت و معاملات متعادل بود، اما بعد از مشخص شدن قیمت خریداران پیدا شدند و ۱۴ درصد بالاتر صف خرید تشکیل دادند. از ۱۸۲ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۴۲ درصد را عرضه و ۳۵ درصد را خریداری کردند، در نتیجه ۴ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


کصدف در بازار پایه فرابورس معامله می شود و از بهمن سال قبل در صف فروش قفل شده است. این نماد هم امروز از مجمع عمومی برگشت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. فروشندگان از فرصت استفاده کردند تا خارج شوند و حاضر شدند بیش از ۱۸ درصد ضرر را تحمل کنند. حقیقی ها کنترل کامل نماد را در دست داشتند و تمام ۸۱۵ هزار سهم معامله شده را عرضه کردند و خریدند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار با رشد ۰.۶ درصدی به ۲۷ هزار و ۸۲۸ تومان رسید.


سکه طرح جدید نسبت به دیروز ۰.۴ درصد افزایش قیمت داشت و به ۱۲ میلیون و ۱۷۷ هزار تومان رسید.


انس طلا کانال ۱۸۰۰ دلار را از دست داده و با افت ۰.۴۳ درصدی به ۱۷۹۴ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0