بورس۲۴
1401/06/04
14:34
فاطمی امین مطرح کرد؛ آغاز مبادلات روبل و ریال/ استقبال روس ها برای عرضه خودروهای ایرانی در روسیه

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درباره تولید و عرضه خودروهای ایرانی در روسیه مذاکراتی آغاز و وزیر صنعت روسیه از این موضوع استقبال کرده است.

فاطمی امین مطرح کرد؛ آغاز مبادلات روبل و ریال/ استقبال روس ها برای عرضه خودروهای ایرانی در روسیه

بورس۲۴ : وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: درباره تولید و عرضه خودروهای ایرانی در روسیه مذاکراتی آغاز و وزیر صنعت روسیه از این موضوع استقبال کرده است.


سیدرضا فاطمی امین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک درباره آخرین وضعیت روابط تجاری بین ایران و روسیه، گفت: در یک سال گذشته شاهد فصل جدیدی بین روابط اقتصادی دو کشور ایران و روسیه بوده ایم و روابط اقتصادی بین دو کشور رونق بیشتری گرفته است.


وی با بیان اینکه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و روسیه از سال ها قبل برقرار بوده است، افزود: اما روابط اقتصادی ایران و روسیه به اندازه روابط سیاسی این دو کشور گسترده نبود و فاصله زیادی بین سطح روابط اقتصادی با روابط سیاسی دو کشور وجود دارد که طبیعتا باید این فاصله را پر کرد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: زمینه های مختلف فعالیت تجاری بین دو کشور از جمله فعالیت در حوزه مواد غذایی، دارو و حوزه ساختمانی وجود دارد که می توان زمینه این فعالیت ها را گسترش داد.


* ۱۰ درصد شرکت های حاضر در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو ایرانی بودند


وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو بیان داشت: در بیست و ششمن نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، شرکت های ایرانی حضور خوبی داشتند و تقریبا از ۵۵۰ شرکت حاضر در این نمایشگاه ۵۰ شرکت ایرانی بود و بر این اساس حدود ۹ تا ۱۰ درصد شرکت های حاضر در این نمایشگاه ایرانی بودند.


فاطمی امین با بیان اینکه نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه نمایشگاه قطعات خودرو است، گفت: بعد از مناقشاتی که بین روسیه و اوکراین ایجاد شد، مشکلاتی را روسیه با کشورهای غربی پیدا کرد بنابراین کشور روسیه برای تامین قطعات خودرو احساس نیاز پیدا کرده اند و از قبل هم بحث هایی برای تامین قطعات خودرو مورد نیاز روسیه از ایران و همچنین ایران از روسیه مطرح بود.


وی بیان داشت: به عنوان مثال در خودرو ال ۹۰ یک بخش از قطعات مورد نیاز را روسیه می تواند تولید کند و بخشی از قطعات را ما می توانیم تولید کنیم.


* استقبال وزیر صنعت روسیه برای تولید و عرضه خودروهای ایرانی در روسیه


وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه دو خودرو ایرانی نیز ارائه شد، در مورد تولید و عرضه خودروهای ایرانی در روسیه مذاکراتی آغاز شده است و با وزیر صنعت روسیه نیز در نمایشگاه مذکور گفت وگویی انجام و از این موضوع استقبال شد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با ازبر بانک روسیه به عنوان یکی از بزرگترین بانک های این کشور برای تامین مالی در حوزه های مختلف مذاکراتی انجام شده است، گفت: این بانک در مورد تامین مالی در حوزه های مختلف از جمله خودرو اعلام آمادگی کرده اند اما این کار زمان بر است ضمن اینکه باید در ابتدا کار در حوزه خودرو از صادرات قطعات خودروی ایرانی به روسیه و سپس صادرات کامل انجام شود و بعد هم می توان به تولید مشترک رسید.


فاطمی امین بیان داشت: زمینه های مختلفی برای تامین مالی از سوی ازبر بانک وجود دارد ضمن اینکه از چند ماه قبل هم مذاکرات در حوزه لوازم خانگی آغاز شده است و یکی از شرکت های ایران در این حوزه بازار روسیه را بررسی کرده است و آمادگی دارد که در ابتدا به صورت صادرات لوازم خانگی و بعد هم تولید مشترک در روسیه فعالیت کند.


وی افزود: در حوزه کشتیرانی و در حوزه های مختلف دیگر امکان همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد اما یک نهاد و سازمان لازم است تا نقش تامین مالی را بر عهده بگیرد لذا مذاکراتی که با ازبر بانک انجام شده بیشتر در تامین مالی همین حوزه ها است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اتصال سیستم بانکی میر روسیه به ایران به کجا رسیده است، گفت: بانک های مرکزی ایران و روسیه چندین جلسه برگزار کرده اند و مذاکراتی نیز برای مبادلات تبادل پیام های بانکی انجام شده و همچنین مسائلی مطرح شده تا بجای استفاده از سوئیفت از سیستم پیام رسان مشابه استفاده شود.


* آغاز مبادلات روبل و ریال از چند هفته قبل


وی بیان داشت: مبادله روبل و ریال به طور مستقیم از چند هفته پیش آغاز شد و در مورد اینکه شبکه شتاب به شبکه بانکی روسیه متصل شود مذاکرات در حال انجام است.


وزیر صمت گفت: یکی از زیرساخت های مهم برای گسترش ارتباطات اقتصادی زیرساخت های انتقال پول است که به خوبی پیش می رود.


وی درباره کریدور شمال به جنوب و اهمیت آن برای توسعه روابط تجاری بین دو کشور گفت: در حال حاضر دالان تجاری وجود دارد و یک قطار نیز هفته گذشته از حوالی مسکو حرکت و تا بندرعباس آمد اما این مسیر طولانی است و مسیر مستقیم بهتر از آستارا و رشت باشد.


فاطمی امین بیان داشت: مسیر رشت تا آستار برای ما به لحاظ اقتصادی بسیار اهمیت دارد و برای روسیه نیز بسیار می تواند مفید باشد زیرا دسترسی روسیه را به بازارهای کشورهای آسیایی، خلیج فارس و هند فراهم و زمان و هزینه را کاهش می دهد.


وی گفت: بنابراین دو طرف ایرانی و روسی روی این موضوع کار می کنند و قرار است بزودی یک گروه از حوزه حمل و نقل روسیه در رابطه با این موضوع روسیه به ایران بیاید.


سیدرضا فاطمی امین اظهار داشت: تجارت بین کشورها باید دو طرف باشد لذا همانطور که ما به روسیه کالا صادر می کنیم یک سری کالاها هم از روسیه وارد می شود به عنوان مثال کالاهایی مانند توربین گازی، مواد پتروشیمی، کاتالیست ها، مواد غذایی، میوه و خشکبار به روسیه صادر می شود و در مقابل کلاهایی مانند غلات را از روسیه وارد می کنیم.


وزیر صمت بیان داشت: البته هنوز جریان تجاری بین دو کشور به طور کامل شکل نگرفته است اما زمینه های زیادی برای فعالیت وجود دارد و در بازدیدی که شرکت ها و مدیران دولتی روسیه از نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه داشتند برای تامین قطعات خودرو از ایران ابراز تمایل می کردند.


* بررسی در مورد واردات خودروهای روس به ایران انجام نشده است


وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای ارائه خودروهای روس در ایران داریم، گفت: هنوز در این مورد بررسی انجام نشده است و الان موضوع در بخش معادلات قطعه است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با هدف گذاری تجاری بین دو کشور در سال جاری گفت: در چند ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد حجم مبادلات دو کشور رشد داشته است و هر چقدر زیرساخت های مالی را کامل کنیم این کار رونق بیشتری می گیرد.


وی افزود: یکی از کارهای مهم پیوستن کامل ایران به موافقتنامه تجارت آزاد اوراسیا است که قول داده ایم تا یک سال آینده این اتفاق بیفتد و قطعا با پیوستن ایران به تجارت آزاد اوراسیا یک جهش را شاهد خواهیم بود.


وزیر صمت اظهار داشت: هدف گذاری ما دو برابر شدن تجارت بین دو کشور است و براس سال آتی می توان هدف گذاری بیشتری نیز داشت.

انتهای خبر

0
0