همفکران
1400/03/18
14:29
گزارش بازار / بورس ، تنها بازار مثبت امروز

شاخص کل بورس تهران صعودی بود.. شاخص کل بورس ۳۳۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد رسید. روند شاخص ابتدای روز افزایشی بود ولی کمی بعد از ساعت ۱۰تغییر روند داد و ۶ هزار واحد را از دست داد. شاخص کل هم وزن نیز چند دقیقه بعد از شاخص کل نزولی شد. این شاخص با بازدهی روزانه ۰.۰۳ درصد ۱۱۶ واحد رشد را ثبت کرد. ...

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران صعودی بود.. شاخص کل بورس ۳۳۰۰ واحد معادل ۰.۲۹ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۱۶۰ هزار واحد رسید. روند شاخص ابتدای روز افزایشی بود ولی کمی بعد از ساعت ۱۰تغییر روند داد و ۶ هزار واحد را از دست داد. شاخص کل هم وزن نیز چند دقیقه بعد از شاخص کل نزولی شد. این شاخص با بازدهی روزانه ۰.۰۳ درصد ۱۱۶ واحد رشد را ثبت کرد. نمادهای وبملت ، خودرو و رمپنا بیشترین اثر مثبت و فولاد ، فملی و فخوز بیشترین تاثیر منفی را در شاخص باقی گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۶۰ واحد معادل ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۷ هزار ۶۶۰ واحد رسید. غصینو ، آریا و دماوند بیشترین نقش را در کاهش شاخص بازی کردند و زاگرس ، ومهان و بگیلان بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.


بازار امروز با خروج ۲۴۷ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید و ارزش معاملات خرد نیز ۴۶۶۴ میلیارد تومان ثبت شد که رشد ۳۳ درصدی نسبت به روز گذشته دارد. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز بدون تغییر زیادی نسبت به روز قبل به بیش از ۵۸ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز ۲۴۷ میلیارد دلار شد.



پر حجم ترین معاملات


خودرویی ها بعد از چند روز استراحت دوباره عنوان پر حجم ترین معاملات روزانه را از آن خود کردند. در رتبه های بعدی گروه بانکی و سرمایه گذاری ها ایستادند. در بین نمادها نیز خودرو ، خساپا و وبملت بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


خودرو در دقایق اول بازار به صف خرید رفت اما این صف پایدار نبود و اواخر بازار عرضه شد. بیش از یک میلیارد سهم در این نماد معامله شد که حقیقی ها ۹۲ درصد را فروختند و حقوقی ها ۱۸ درصد را خریدند. در نتیجه ۲۳۰ میلیارد ریال پول حقوقی وارد نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها با اختلاف بسیار زیاد به گروه بانکی ها توجه کردند و بعد از آن به گروه زراعت و فنی مهندسی پول تزریق کردند. اما حقوقی ها بیشتر غذایی ، خودرو و کانی فلزی خریدند. در بین نمادها وبملت ، فروی و فزرین بیشترین ورود پول حقیقی و غکوروش ، غصینو و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.


وبملت روز پر هیجانی داشت. ابتدای بازار از نزدیکی صفر تابلو شروع و کم کم رشد کرد تا به صف خرید رسید. اما صف هم دوام نیاورد و قبل از ساعت ۱۱ عرضه شد. از ۴۶۴ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۴۰ درصد را فروختند و تنها ۵ درصد را خریدند. در نتیجه ۶۴۱ میلیارد ریال پول حقیق به نماد وارد شد.


غکوروش اولین روز قرمز خود را تجربه کرد. حقیقی ها با عرضه ۹۶ درصد از ۴۸ میلیون سهم معامله شده و خرید ۷۲ درصد از عرضه ها غکوروش را تا نزدیکی صف فروش پایین آوردند. این روند موجب خروج ۴۲۳ میلیارد ریال پول حقیقی از نماد شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه بیشترین حجم مشکوک به تشتاد ، کسعدی و شزنگ تعلق داشت. در بازه ۳۰ روزه نیز تشتاد صدر نشین و پس از او کسعدی و زنگان قرار گرفتند.


تشتاد از مجمع برگشت و امروز برای بار دوم بازگشایی شد. حجم عرضه ها چند بار نماد را به صف فروش کشاند و قیمت را تا ۴۱.۷۹ درصد پایین آورد. از ۱۱ میلیون سهم معامله شده امروز سهم حقیقی ها از عرضه ۱۰۰ درصد و از تقاضا ۹۷ درصد بود.


کسعدی از ۵ خرداد برای برگزاری مجمع عادی سالانه متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. این نماد از اسفند ماه با حجم های بسیار پایین معامله می شد و صف های فروش سنگینی را تجربه می کرد. امروز مجالی شد تا حقیقی ها ۹ میلیون سهم بفروشند و خارج شوند. البته این حجم عرضه موجب کاهش ۳۵ درصدی قیمت شد. حقوقی ها در سمت خریدار مشارکت ۲ درصدی داشتند اما در سمت عرضه یک برگ سهم هم نفروختند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


محصولات کامپیوتری با ۴.۵۰ درصد ، محصولات چرمی با ۳.۷۳ درصد و حمل و نقل با ۲.۵۴ درصد رشد بهترین بازدهی روزانه را بین صنایع به نام خود ثبت کردند. در مقابل استخراج معادن با ۳.۷۷ درصد ، سایر واسطه گری مالی با ۲.۳۱ درصد و کاشی و سرامیک با ۱.۹۴ درصد بیش از بقیه افت داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به فروی با ۶.۷۷ درصد رسید در رتبه دوم نمادهای فگستر ، زپارس ، فتوسا و کی بی سی مشترکا و با بازدهی ۵ درصد قرار دارند. در مقابل تشتاد با ۴۱.۶۲ درصد ، کسعدی با ۳۳.۲۲ درصد و وپسا با ۳۱.۷۶ درصد افت بیش از دیگر نمادها افت داشتند.


فروی بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. با اینکه برای چند ماه حجم عرضه ها بیش از تقاضا بود و اغلب نماد در صف فروش بود اما در روز بازگشایی حقیقی ها برای خرید صف کشیدند. از ۱۱ میلیون سهم معامله شده ۸۹ درصد را حقوقی ها فروختند و ۹۶ درصد را حقیقی ها خریدند. به همین دلیل ۲۸۹ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد تزریق شد.


وپسا از ۵ خرداد برای برگزاری مجمع متوقف شده بود. امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و بعد از مدتها که حجم معاملات کمی داشت معاملات پر حجمی را ثبت کرد. میانگین ماهانه حجم معاملات این سهم تنها ۲۷۰۰ سهم بود اما امروز بیش از ۲ میلیون سهم معامله شد و قیمت ۳۱.۷۶ درصد افت کرد. کنترل کامل نماد در اختیار حقیقی ها بود تمام عرضه ها و خریدها را بر عهده داشتند. البته باید در نظر داشت که سرانه خرید هر حقیقی بیشتر از سرانه فروش حقیقی ها بود..


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار کمی اصلاح کرد و با ۰.۴۴ درصد کاهش به ۲۳ هزار و ۴۹۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز کاهشی بود و ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان رسید.


انس طلا هم با از دست دادن ۰.۳۹ درصد از ارزش خود با قیمت ۱۸۹۲ دلار در حال معامله است.



انتهای خبر

0
0