مهدی رضایتی
1401/01/06
13:04
قرن جدید برای بازار سهام چگونه آغاز می شود؟ سهام در 1400 کتک کسری بودجه، ریسک های برجام، جهش هزینه انرژی و البته رشد سال 99 را تا حدی زیادی خورد ...

قرن جدید برای بازار سهام چگونه آغاز می شود؟



سهام در ۱۴۰۰ کتک کسری بودجه، ریسک های برجام، جهش هزینه انرژی و البته رشد سال ۹۹ را تا حدی زیادی خورد و ریسک زیادی را به امسال منتقل نکرد. هر چند عملکرد خوب سهام شاخص ساز افت قیمتی سهام کوچکتر را لاپوشانی کرد.


روی کاغذ بازار سهام در سال جدید می تواند فرصت های بهتری برای سرمایه گذاری خلق کند. به این دلیل روی کاغذ که اتفاقات عجیب و غریب در چند وقت اخیر کم ندیده ایم. به هر حال در سال گذشته دیدیم که کسری بودجه دولت و ریسک های برجامی تا چه اندازه برای بازار خطرناک هستند. امسال می شود با امید به توافق و نفت ۱۰۰ دلاری فضای آرامتر و قابل پیش بینی تری را متصور بود ( البته همینکه به شرایط جنگی روسیه، موشک به اربیل، رعد و برق کرمانشا، انفجار آرامکو و .... بگوییم «آرامش» خودش نمایانگر عمق فاجعه است)



چینش پرتفو در سال جدید؟



تا پیش از رشد اخیر کامودیتی ها انتظار این بود که وزن بیشتر به سهام جامانده و عموما کوچکتر بازار اختصاص پیدا کند. اما رشد کومو کاندیداهای سرمایه گذاری را افزایش داده است.


اینکه پیش بینی کنیم پتانسیل اتفاقات خوب در سال جدید در چه صنایعی بیشتر است بخش آسان ماجراست، کار سخت مقدار و زمان تخصیص به هر صنعت است که اصلا ساده نیست و تا حدی شانس هم در آن دخیل خواهد بود.



به هر حال پاسخ به این پرسش ها که روی رشد نفت، فولاد، روی و اوره شرط ببیندیم؟ بازیهای صنایع بیگانه با سود خودرو و بانک را دنبال کنیم؟ وزن بیشتر به حذف ارز ۴۲۰۰ بدهیم؟ روی افزایش نرخ برق و یوتیلتی حساب باز کنیم؟ دلخوش به طرح مسکن دولت و رشد تقاضای سیمان و کاشی باشیم؟ یا افزایش نرخ قندو شکر و بیسکوئیت... را دنبال کنیم؟ کار آسانی نیست.



استراتژی تشکیل سبد بسیار متنوع راضی کننده خواهد بود؟ معمولا طمع اجازه نمی دهد و تلاش برای گرفتن همه بازدهی ها در دستور کار خواهد بود. این استراتژی ریسک از این شاخه به آن شاخه پریدن و جاماندن را دارد. البته اگر ترکیب تحلیل، تصمیم گیری بموقع با چاشنی شانس همراه باشد ممکن است بازدهی خوبی در سالی که شاید بازدهی شاخص آنچنان خاص نباشد کسب کنیم.



در مطالب بعدی تلاش می کنم بخش آسانتر کار یعنی پتانسیل های خلق بازدهی صنایع مختلف و البته ریسک های آنها را با رعایت اختصار تشریح کنم.



#بازار

انتهای خبر

0
0