بااقتصاد
1400/03/28
16:27
وضعیت نماگرهای بازار سرمایه در آخرین هفته معاملاتی خردادماه

پس از صعود میانگین وزنی قیمت سهام در دو هفته متوالی، معاملات هفته منتهی به ۲۶ خرداد ماه در بازارهای سهام تهران با افت ۰.۴ درصدی شاخص کل به پایان رسید. نماگر هم‌وزن اما افت ۲.۷ درصدی را ثبت کرد و عقب‌نشینی بیشتر قیمت‌ها در گروه های با ارزش بازار پایین‌تر مشهود بود.

به گزارش بااقتصاد، نگاهی به عملکرد صنایع بورسی طی معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد از ۳۸ صنعت فعال، تنها ۶ گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و در دیگر صنایع شاهد افت شاخص‌ها بودیم.


در این میان بیشترین درصد بازده هفتگی از آن دو گروه فرآورده‌های نفتی و کانه‌های فلزی شد. در این راستا پالایشی‌ها شاهد رشد ۴.۶ درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه‌های خود بودند و میزان رشد در میان معدنی‌ها نیز به ۳.۸ درصد رسید. گروه‌های رایانه، محصولات چرمی، خودرو و فلزات اساسی دیگر گروه‌هایی بودند که در هفته منتهی به ۲۶ خردادماه، با رشد قیمت‌ها همراه شدند.


در میان خبرهای اثرگذار بر صنایع بورسی در هفته گذشته می‌توان به افزایش نرخ شکر اشاره کرد. از این رو قندی‌ها با ارسال گزارش‌های جداگانه روی سامانه کدال اعلام کردند قیمت گذاری از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای شکر تولید شده از چغندر خریداری شده در سال ۱۴۰۰ مشمول ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولید داخل شده است. اواخر اردیبهشت ماه بود که انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر ایران، ضوابط جدید قیمت گذاری شکر را به شرکت‌های قندی کشور ابلاغ کرده بود و بر اساس آن شرکت های قندی مجاز شدند بین ۱۷ تا ۲۰ درصد بالاتر از بهای تمام شده محصول، شکر را عرضه کنند تا نرخ شکر یک گام به آزادسازی نزدیک شود؛ با این حال گروه قندوشکر معاملات هفته گذشته را با افت ۸.۱ درصدی سپری کرد.


گروه زغال‌سنگ اما در قعر جدول بازدهی صنایع بورسی طی هفته گذشته قرار گرفت. این صنعت با تک نماد «کطبس» در تمامی روزهای کاری هفته‌ای که گذشت با صف فروش مواجه بود که در نهایت سبب افت ۲۰.۷ درصدی قیمت سهام مذکور شد.


محصولات چوبی نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد. این صنعت با تک سهم «چفیبر» در همه روزها در کف مجاز قیمتی دادوستد شد و به واسطه معاملات کم مقدار و ناتوانی در پرکردن حجم پایانی، روز سه‌شنبه مشمول رفع گره معاملاتی شد که در این فرآیند نیز ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. به این ترتیت صنعت محصولات چوبی معاملات هفته منتهی به ۲۶ خردادماه را با افت ۱۸.۱ درصدی به پایان رساند. سومین گروه منفی بورس در هفته گذشته، صنعت محصولات کاغذی با عقب‌نشینی ۱۴ درصدی بود./ سنا


انتهای خبر

0
0