بااقتصاد
1400/10/04
14:08
انقلاب زمستانه بورس با جشن صعود ۲۶ هزار واحدی شاخص کل/ بسترهای رشد بنیادی برای تمامی صنایع بورسی آماده است

گزارش بازار/ ‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ بازارهای سهام تهران با پشت سر گذاشتن حدود ۲۰ روز معاملاتی منفی در آذرماه، روند متعادل و مثبتی را در نخستین روزهای زمستان آغاز کرده‌اند که می‌توان آن را انقلاب زمستانی بورس در دی ۱۴۰۰ نامید. به گفته بسیاری از تحلیلگران، بسترهای رشد سهام و تمامی صنایع بورسی از نظر فاندامنتال و بنیادی فراهم است و متغیرهای بازار نوید روزهای معاملاتی مثبت را می‌دهند. شاخص کل بورس با رشد ۲۶۵۱۱ هزار واحدی به ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۵ هزار واحدی رسید و تا بازپس‌گیری کانال حمایتی ۱.۴ میلیونی فاصله زیادی ندارد.

تعادل صفوف خرید و فروش سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه چهارم دی‌ماه، معاملات بورس و فرابورس تهران با تعادل و برابری در صف‌های خرید و فروش سهام رقم خورد و ارزش معاملات خرد پس از چند ماه، دوباره از رقم ۴ هزار میلیارد تومان فراتر رفت و به ۴۷۵۱ میلیارد تومان رسید. برهمین اساس، شاخص کل هم‌وزن نیز با ۴۱۵۶ واحد مثبت، به پله ۳۶۱ هزار و ۹۲۲ واحدی ارتقا یافت و برای شاخص کل فرابورس هم رشد ۳۱ واحدی در نقطه ۱۸ هزار و ۸۱۶ واحدی، رقم خورد.


خودرو، پرتراکنش‌ترین نماد بورس در مسیر منفی


شاخص‌سازان بزرگ بورس تهران، امروز هم با صدرنشینی و رشد قمیتی نمادهای فارس، فملی، فولاد، شستا، کگل، کچاد و وامید همراه شد و بیش از ۱۳ هزار واحد مثبت به شاخص کل تحمیل کردند. در میان نمادهای پرتراکنش بورس تهران، خودرو، بالاترین میزان تراکنش معاملاتی را در مدار منفی به ثبت رساند و فملی، فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی و مثبت ایستادند.


بپاس، مانع اصلی رشد بیش‌تر شاخص آیفکس


در بازار فرابورس، سبزپوشی نمادهای آریا، کگهر، زاگرس، شاوان و هرمز تاثیر اندک ۳۱ واحد رشد را برای شاخص آیفکس به همراه داشت و معاملات منفی بپاس با ۱۰۷ واحد سرخ‌رنگ، مانع از رشد بیش‌تر شاخص این بازار شد. پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورس هم برای فرابورس، مدیریت و کرمان در رنج منفی رقم خورد و توسن، فجهان و شگویا نمادهای پرتراکنش مثبت این بازار لقب گرفتند.


دادوستد سهام روی ۶۲۴ نماد شرکتی


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۴ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۲۷ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، به کار خود پایان دادند.


ارتقای سواد مالی عمومی با همکاری قوه قضاییه و سازمان بورس


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه امروز از همکاری مشترک معاونت اجتماعی این قوه با سازمان بورس برای تولید محتوای آموزشی با هدف ارتقای سواد مالی در جامعه خبر داد. به گفته جهانگیر، قرار است این محتواهای آموزشی در اختیار رسانه (ملی) قرار گیرد و رسانه نیز با ظرفیتی که در اختیار دارد نسبت به ارتقای سواد مالی و حقوقی جامعه اقدام کند.


کاهش التهاب بازار سرمایه با اصلاحات تدریجی هزینه‌ها


رییس سازمان بورس اوراق بهادار، از دولت خواست تا هزینه‌های دیگری را به شرکت‌های بورسی تحمیل نکند. به گفته مجید عشقی، اگر دولت به شرکت‌ها هزینه‌های جدید تحمیل نکند و اصلاحات هزینه‌ها به صورت تدریجی انجام شود، التهاب در بازار نیز فروکش می‌کند.


لغو دستورالعمل توقف سهم بعد از رشد و افت ۲۰ درصدی


به دستور هیات‌مدیره جدید سازمان بورس، مصوبه توقف سهم بعد از رشد و افت ۲۰ درصدی لغو شد. بر اساس این گزارش، هیات‌مدیره سازمان بورس اعلام کرد که در مصوبه‌ای جدید توقف نماد‌های بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰ درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰ درصدی را به طور کامل لغو و صرفا توقف و برگزاری کنفرانس پس از رشد ۵۰ درصدی و افت ۳۰ درصدی را اعمال خواهد کرد.


حضور سهامداران در مجامع عمومی شرکت‌ها آزاد شد


بر اساس اطلاعیه امروز سازمان بورس اوراق بهادار، برگزاری مجامع با حضور تمامی سهامداران مانعی ندارد. طبق این اطلاعیه سازمان بورس، طی مکاتبه‌ای با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزاری مجامع عمومی با حضور تمامی سهامداران به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی را بلامانع اعلام کرد.


واردات خودرو با هدف تنظیم بازار و اختیار تام دولت


رضا تقی‌پور، رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس از عرضه قطره‌چکانی خودرو انتقاد کرد و گفت: مجلس آزادسازی واردات خودرو را به‌صورت مطلق مصوب نکرده است، بلکه طبق مصوبه مجلس، واردات خودرو باید کنترل شده و با هدف تنظیم بازار باشد و اختیار آن هم به صورت کامل بر عهده دولت است.


به گفته وی، عده‌ای به اشتباه می‌گویند که این مصوبه مجلس به معنای نابودی تولید داخلی خودروست، درحالی‌که این موضوع صحت ندارد. در حال حاضر، خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است و یکسری نیازهای کاذب به این سمت روانه می‌شود.


رییس کمیته صنعت کمیسیون صنایع مجلس، تصریح کرد: در سال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا دو میلیون دستگاه خودرو نیاز داریم که باید تامین شود. واردات خودرو هم باید محدود و کنترل شده باشد تا تنظیم بازار عملیاتی شود. بازار داخلی خودرو باید از این وضعیت عرضه قطره چکانی نجات پیدا کند. ارآن‌جایی‌که شورای نگهبان، تنها مرجع برای بررسی مصوبات مجلس است، تقاضا داریم که این شورا نظر نهایی را درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو اعلام کند.


حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمامی کالاهای اساسی بجز گندم و دارو


نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، خبر داد که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گندم و دارو حذف نمی‌شود. به گفته محمدرضا میرتاج‌الدینی، پیشنهاد دولت حذف ارز ترجیحی برای نهاده‌‌های دامی در سال آینده است اما قطعا ارز ۴۲۰۰ برای تهیه دارو و گندم در سال آینده حذف نخواهد شد و این اقلام با ارز ترجیحی به دست مردم خواهد رسید.‌


مدیریت سهام عدالت از طریق صندوق‌ها در روش مستقیم


مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، به سهامدارانی که روش مدیریت مستقیم را برای مدیریت سبد سهام عدالت‌شان برگزیده‌اند پیشنهاد داد که از طریق صندوق‌ها بر سهام خود مدیریت کنند. به گفته نوحی، اداره سهام عدالت برای کسانی که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، از طریق صندوق‌ها توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌شود و به‌این‌ترتیب، سهام عدالت دست اشخاص است و مالکیت آن به دارنده سهام تعلق دارد اما فرد می‌تواند در صورت تمایل اجازه مدیریت این سهام را در قالب یک قرارداد به سبدگردان‌ها واگذار کند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۴ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار، با حجم ۹۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۱۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید. از این مبلغ ۴۳۵۰ میلیارد تومان، در حجم ۶۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص دارد. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۹۴۰۰ میلیارد تومان رسید.


ارزش معاملات خرد کل بازار امروز نسبتا رضایتبخش بود و پس از ماه‌ها از کانال ۴۰۰۰ میلیارد تومانی عبور کرد و روی رقم ۴۷۵۱ میلیارد تومان تثبیت شد. خالص خرید حقوقی‌ها و تغییر مالکیت سهام از حقیقی‌ها امروز به ۲۴۷ میلیارد تومان رسید که طی آن، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای اتکایف شاوان و حآفرین اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های شتران، بپاس و وبملت متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام نیز به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۲۸ ، ۳۰۰ و ۲۸۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار متعادل و مثبت امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۸۵.۵۳۵.۶۹ (۲۶۵۱۱.۸۴افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۶۱.۹۲۲.۱۷ (۴۱۵۶.۸۷افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۳۶۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: فارس، فملی و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۸۱۶.۲۳ (۳۱.۴۶افزایش)


ارزش معاملات: ۹.۴۳۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۲ هزارمیلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: آریا، کگهر و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0