سنا
1401/05/10
09:06
عرضه فراورده‌های نفتی سازمان تملیکی در بورس انرژی برای نخستین بار

برای نخستین بار، فراورده‌های نفتی متعلق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به صورت تک محموله‌ای و در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به سیاست‌های وزارت اقتصاد مبنی بر ساز وکار فروش فرآورده‌های نفتی متعلق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در بورس انرژی اظهار کرد: برای نخستین بار کالاهای متعلق به این سازمان در بورس انرژی ایران پذیرش شد و در هفته‌های آتی شاهد عرضه سایر کالاهای سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی خواهیم بود.


علی نقوی ادامه داد: عرضه‌های یادشده به فراورده‌های مذکور به صورت تک محموله‌ای و در رینگ داخلی بورس انرژی عرضه خواهند شد و این امکان نیز وجود دارد که در رینگ بین‌المللی فراورده‌های متعلق به این سازمان عرضه شود.


او در پاسخی مبنی بر اینکه رینگ بین‌المللی بورس انرژی افزون بر شفافیت، چه تمایزی ایجاد می‌کند تا سبب ترغیب شرکت‌ها برای افزایش عرضه‌های خود شوند، تصریح کرد: افزون بر شفافیت که متغیر اساسی در بازار سرمایه برشمرده می‌شود و از آنجا که بسیاری از عرضه‌کنندگانی که در بورس انرژی اقدام به عرضه فرآورده‌های نفتی می‌کنند متعلق به دولت یا نهادهای عمومی هستند و منافع حاصل از آن به مردم باز می‌گردد، مازاد درآمد ناشی از رقابت تمایزی است که بورس انرژی برای شرکت های عرضه کننده در این بورس فراهم می‌کند.


این مقام مسئول در همین راستا توضیح داد: قیمت پایه که در بورس و در رینگ بین الملل عرضه می‌شود به واسطه رقابت بین مشتریان افزایش پیدا می‌کند. برای نمونه، در ۴ ماهه نخست سال جاری بیش از ۳۴۰ میلیارد تومان مازاد درآمد ناشی از رقابت نصیب عرضه کننده‌های بورس انرژی شد که این در بلند مدت سبب افزایش درآمدهای ارزی خواهد شد.


او با اشاره به بازار معاملات برق اذعان کرد: توسعه مبادلات برق در بورس انرژی یکی از سیاست‌های وزارت نیرو است. بورس انرژی از دی ماه سال گذشته نشست‌های متعددی با کارشناسان وزارت نیرو داشته و اکنون در مرحله نهایی کارشناسی میان ذی‌نفعان وزارت نیرو و بورس انرژی است و امید می‌رود تا شهریور ماه نتایج این نشست‌های کارشناسی به عموم اعلام شود.


محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0