بورس پرس
1400/02/20
14:19
اثر ۳ موضوع مهم ، تزریق نقدینگی، مجامع شرکت ها و ... در امید به بهبود بازار

رفع ابهامات از سه موضوع مهم، تزریق نقدینگی، شرایط بنیادی مطلوب شرکت ها و اصلاحات شدید قیمت آنها و مجامع پیش رو همراه با توزیع سود نقدی مناسب، می تواند سرمایه گذاران امیدوار کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات سومین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: در جریان معاملات امروز، شاخص کل با افزایش ۰.۴۸ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد و شاخص هم وزن با کاهش ۰.۵۵ درصدی به سطح ۴۱۸ هزار واحد رسیدند.


انتشار اخبار مربوط به تغییر دامنه نوسان و اظهارات عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی مبنی بر تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گویا جانی تازه به بازار بخشید و تحرکات مثبت در برخی نمادها به ویژه بزرگانی همچون "فملی، فولاد و شستا" صورت گرفت. همچنین مقرر شده دامنه نوسان از شنبه آینده به روال قبلی مثبت و منفی ۵ درصد برگردد و حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمام شرکت های حاضر در بورس و بازار اول و دوم فرابورس به ۱.۵ میلیارد تومان و برای سهام حاضر در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه به ترتیب به یک میلیارد تومان، ۵۰۰ و ۳۵۰ میلیون سهم تغییر کند.


حالا سوال اساسی آن است که آیا شاهد بهبود وضعیت در آینده نزدیک خواهیم بود؟ پاسخ به این سوال چندان ساده به نظر نمی رسد زیرا این مهم در گروی مجموعه ای از موضوعات قرار گرفته است.


موضوع اول نتیجه مذاکرات برجام و رفع تحریم ها است. از یک طرف چنانچه مذاکرات برجام منجر به توافق همه‌جانبه شود، بازار سهام همچون سایر بازار های رقیب در کوتاه‌مدت افت بیشتری را رقم می‌زند اما با توجه به اینکه کاهش تحریم‌ها در نهایت، اثر مثبت بر بیشتر شرکت‌های بورسی دارد در میان و بلندمدت می‌تواند موجب ورود سرمایه شود. از طرف دیگر نوسانات نرخ ارز نیز بر روند بازار سهام موثر است. طبق نظرات تحلیلگران برخلاف اظهارنظر برخی مدیران دولتی در مورد کاهش نرخ دلار بعد از احیای برجام به نظر نمی‌رسد افت قابل توجه قیمت دلار به وقوع بپیوندد .


موضوع دوم انتخابات ریاست جمهوری است. ایران اکنون درگیر بحث‌های انتخاباتی است و اینکه چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد و گروه اقتصادی وی از چه کسانی تشکیل می‌شود و چه ایده ای نسبت به بازار سرمایه خواهند داشت، موضوعات حل نشده و مبهمی است که ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را در شرایط فعلی می تواند افزایش دهد.


موضوع سوم اعتماد از دست رفته سهامداران است. یکی از مشکلات اساسی که بورس با آن دست به گریبان است عدم اعتماد سرمایه‌گذاران خرد نسبت به این بازار است زیرا سرمایه‌گذارانی که سال گذشته وارد بازار سهام شدند با توجه به ضرر سنگینی که متحمل شدند ممکن است حاضر نباشند ریسک سرمایه‌گذاری مجدد در بورس را بپذیرند.


رفع ابهامات مربوط به موضوعات فوق، تزریق نقدینگی، شرایط بنیادی خوب بسیاری از شرکت ها و اصلاحات شدید قیمت آنها و مجامع پیش رو همراه با توزیع سود نقدی مناسب از عواملی هستند که می تواند سرمایه گذاران را به بهبود بازار امیدوار کند.


در پایان معاملات امروز نماد‌های " فملی ، فولاد و شستا" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس ۴.۵ و ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان بود که بالا بودن ارزش معاملات فرابورس مربوط به معاملات اوراق است. بیشترین ارزش معاملات سهام امروز متعلق به معامله " فملی و شپنا" با ۱۷۸ و ۱۶۲ میلیارد تومان است.


در گروه بانکی در غیاب "وبملت"، نمادهای " وبصادر ، وتجارت " با قیمت های مثبت ۰.۷۷ و ۰.۷۴ درصد به کار پایان دادند. در گروه فلزات اساسی معاملات " فولاد و فملی" با قیمت های مثبت ۴.۲۲ و ۳.۸ درصد و با صف خرید به پایان رسیدند. معاملات نمادهای گروه پالایشی همچون "شتران، شپنا و شبندر " با افزایش تقاضا همراه بود. در گروه خودرویی نیز معاملات "خودرو ، خساپا" با افزایش تقاضا همراه بودند و صف فروش آنها جمع شد.


وضعیت بازارهای جهانی و رقیب:


در معاملات امروز بازارهای جهانی، مس با رشد قابل توجه قیمت به ۱۰۶۸۴ دلار، روی به ۳۰۳۴ دلار و هر انس طلا به ۱۸۳۶ دلار رسید. هر بشکه نفت برنت در محدوده ۶۸.۷۲ دلار معامله می‌شود و قیمت نفت خام WTI نیز به ۶۵.۳۱ دلار در هر بشکه رسیده است .


از طرفی تحلیلگران بازار معتقدند عملکرد بد اشتغال آمریکا در ماه گذشته (۲۶۶ هزار نفر اشتغال در مقابل انتظار یک میلیون نفر بازار) باعث تداوم نرخ پایین بهره دلار در افق بلندمدت تر شده و محرک قیمت کامودیتی ها است.


بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می­ دهد نرخ هر دلار آمریکا در محدوده ۲۲ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود. صرافی ملی نرخ دلار را ۲۱ هزار و ۶۹۸ تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود ۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان گزارش شده است .


بررسی چند رویداد:


قیمت پایه محصولات پتروشیمی از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با کاهش بیش از ۸۸۰۷ ریالی به دلار ۲۱۹۹۱۱ ریالی اعلام شد.


رئیس بانک مرکزی گفت: برای مقاصد سیاسی ارزپاشی نمی‌شود تا قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی شود. بانک‌ها باید ماهانه ۳۰ هزار میلیارد وام ساخت مسکن بدهند.


زمان قطعی عرضه اولیه نخستین شرکت جدید سال مشخص و مقرر شد ۱۵ درصد از سهام گسترش صنایع روی ایرانیان چهارشنبه هفته جاری در فرابورس واگذار شود.


مدیر عملیات بازار فرابورس با اشاره به عرضه اولیه ۱۵ درصد سهام گسترش صنایع روی ایرانیان گفت: ناشر با هدف حمایت از این سهم، اوراق اختیار فروش تبعی با نرخ حدود ۲۰ درصد منتشر می‌کند.


با برگزاری مجمع فوق العاده بانک رفاه، افزایش سرمایه ۷۲۶ درصدی از تجدید ارزیابی و مطالبات سهامداران و آورده نقدی تصویب شد تا از انحلال این بانک دولتی جلوگیری شود .


مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها از اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید واکسن کرونا توسط این سازمان خبر داد


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


.


انتهای خبر

0
0