نود اقتصادی
1400/09/08
11:04
🌐 قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان چه فایده‌ای برای جمهوری اسلامی دارد؟ 🔹شب گذشته قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنس...

🌐 قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان چه فایده‌ای برای جمهوری اسلامی دارد؟



🔹شب گذشته قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان منعقد شد، طبق این قرارداد قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.



🔹بر اساس این توافق که در حاشیه اجلاس سران کشورهای همکاری اقتصادی (اکو) در ترکمنستان توسط وزرای نفت ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد.



🔹این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت (سوآپ) خواهد شد و ایران گاز مصرفی موردنیاز خود در ۵ استان کشور را به عنوان حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد. این قرارداد از اول دی‌ماه امسال بدون سقف زمانی اجرا می‌شود.



🔹گفتنی است با روی کار آمدن دولت رئیسی، رویکرد جمهوری اسلامی بر گسترش تعاملات اقتصادی با همسایگان متمرکز شده است. انعقاد قرارداد سوآپ گازی ایران با ترکمنستان نشان می‌دهد که روابط اقتصادی ایران و ترکمنستان در مسیر بهبود قرار گرفته است و بعد از گذشت بیش از ۵ سال دوباره تجارت گازی بین دو کشور برقرار شده است.



✅ کانال آخرین اخبار و تحلیل‌های روز اقتصاد ایران↙️



🆔 https://telegram.me/joinchat/EZnefD۹kO۸xINJK_Z۵xVqQ

انتهای خبر

0
0