همفکران
1400/05/09
14:07
روز خوب بازارها

شاخص کل بورس تهران امروز یکی از بهترین بازدهی ها را از ابتدای سال تا کنون داشت. شاخص کل روز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ توانست با ۲.۶۶ درصد رشد معادل ۳۵ هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۳۵۱ هزار واحد برسد. این به معنی عبور از مقاومت سرسخت پیشین و نزدیک شدن به مقاومت یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد است. بورس در یک سال گذشته بازدهی منفی ۲۹ درصد را برای خود ثبت کرد. شاخص کل هم وزن نیز روز خوبی داشت و توانست ۱.۰۵ درصد معادل ۴۱۷۸ واحد رشد کند. رشد این شاخص حدود ساعت ۱۲ متوقف شد و پس از آن اندکی افت کرد شاخص هم وزن در ۱۲ ماه گذشته ۲۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

روز خوب بازارها


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران امروز یکی از بهترین بازدهی ها را از ابتدای سال تا کنون داشت. شاخص کل روز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ توانست با ۲.۶۶ درصد رشد معادل ۳۵ هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۳۵۱ هزار واحد برسد. این به معنی عبور از مقاومت سرسخت پیشین و نزدیک شدن به مقاومت یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد است. بورس در یک سال گذشته بازدهی منفی ۲۹ درصد را برای خود ثبت کرد. شاخص کل هم وزن نیز روز خوبی داشت و توانست ۱.۰۵ درصد معادل ۴۱۷۸ واحد رشد کند. رشد این شاخص حدود ساعت ۱۲ متوقف شد و پس از آن اندکی افت کرد شاخص هم وزن در ۱۲ ماه گذشته ۲۱ درصد از ارزش خود را از دست داده است. میدکو، فملی و فارس بیشترین تاثیر مثبت و پاکشو، خودرو و وسکرشا بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۲.۰۵ درصدی معادل ۳۹۸ واحد بهترین عملکرد امسال را ثبت کرد و به ۱۹ هزار و ۷۹۴ واحد رسید. با توجه به اینکه شاخص فرابورس به محدوده مقاومت نزدیک می شود انتظار می رود روزهای آتی از سرعت رشد آن کاسته شود و مدتی در جا بزند. در یک سال گذشته بازدهی مثبت داشته است و ۰.۲ درصد رشد را تجربه کرد. بپاس، آریا و کگهر بیش از دیگر نمادها تاثیر مثبت داشتند و وملل، غصینو و غویتا بیش از همه اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه رزش معاملات خرد نیز بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۵ درصد بیشتر از روز چهارشنبه است. همچنین امروز ۳۱۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ هزار میلیارد ریال ماند و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار رسید.



صندوق های دولتی


دارایکم سبز کم رنگ بود و در واقع در محدود صفر تابلو باقی ماند. این در حالی است که ارزش ذاتی صندوق اندکی کاهش داشت و به ۱۷۵۷۸۹ ریال رسید. هرچند با توجه به اختلاف ۳۳ درصدی بین قیمت پایانی و ارزش ذاتی این رشد اندکی خیلی عجیب به نظر نمی رسد. خرید و فروش حقوقی ها در این نماد تقریبا یکسان بود و در هر دو طرف حدود ۶ درصد از معاملات را بر عهده گرفتند.


پالایش در ارزش ذاتی خود رشد را تجربه کرد و ولی رشد قیمت پایانی خیلی کم بود. NAV صندوق به ۷۸۴۴۲ ریال رسید و قیمت پایانی با کمتر از یک درصد رشد با ۷۰۳۲۰ ریال بسته شد. حقوقی ها نقش خاصی در روند معاملات امروز بازی نکردند و بیشتر تماشاچی بودند.


پر حجم ترین معاملات بورس


گروه های بانکی، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین حجم معاملات را میزبانی می کردند و نمادهای خودرو، خساپا و وسکرمان بیشترین حجم معاملات را داشتند


خودرو از مجمع عمومی عادی سالانه خود برگشت و توسط حقیقی ها حمایت شد. افت قیمت خودرو تنها ۰.۸۳ درصد بود این در حالی است که حقوقی ها حمایتی از سهم نکردند. از ۴۴۹ میلیون سهم معامله شده، حقوقی ها یک درصد را خریداری کردند و ۷ درصد در سمت عرضه مشارکت کردند که موجب ورود ۵ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و هلدینگ ها بیشترین جذب پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند و هتل ها، بانک ها و انبوه سازان شاهد خروج پول حقیقی بودند. حقیقی ها از بین نمادها بیش از همه برای پارسان، تاپیکو و فخوز دست به جیب شدند و حقوقی ها سعی کردند از وتجارت، سمگا و شپنا حمایت کنند.


پارسان روز را در بازه منفی آغاز کرد اما خیلی زود مورد توجه خریداران قرار گرفت و به سمت صف خرید حرکت کرد. این صف یکبار حدود ساعت ۱۲ عرضه شد اما دوباره حجم تقاضا موجب تشکیل صف خرید شد. از ۳۱ میلیون سهم معامله شده ۲۶ درصد توسط حقوقی ها خریداری شد و آنها ۷۸ درصد را عرضه کردند. این روند موجب ورود ۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شد.


وتجارت امروز هم دست حمایت حقوقی ها را پشت سر خود داشت و آنها اجازه ندادند از صفر تابلو تکان بخورد. حقوقی ها ۵۲ درصد از ۲۶۸ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند و در سمت عرضه تنها ۱۲ درصد مشارکت داشتند. در نتیجه ۲۷ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم تزریق شد.


نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه غدام، سلار و ثنظام بیشترین حجم مشکوک را داشتند و در بازه ۳۰ غدام، لازما و ثنور مشکوک ترین نمادها بازار بودند.


غدام از بهمن ماه سال ۹۹ در صف فروش قفل است به طوریکه میانگین حجم معاملات ماهانه آن ۷۷۰ سهم شده است. امروز ناظر بازار این نماد را مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی تشخیص داد و تنها ۳۰ هزار سهم در همان دقایق اول معامله شد که ۹۹ درصد را هم یک کد حقوقی خریداری کرد و قیمت پایانی ۳.۸۷ درصد افت کرد.




بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را میدکو با ۷.۰۵ درصد، بمیلا با ۶.۷۵ درصد و فنوال با ۶.۴ درصد داشتند. در مقابل سلار با ۴۱.۵۴ درصد، حآسا با ۵ درصد و شلعاب با ۴.۹۶ درصد بیش از دیگر نمادها افت قیمتی را تجربه کردند.


میدکو به خاطر جلسه هیات مدیره و بررسی افزایش سرمایه شرکت متوقف شده بود که امروز بازگشایی و با استقبال خریداران مواجه شد. از ۵ میلیون سهم معامله شده ۹۲ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد و در سمت تقاضا حقیقی ها ۱۰۰ درصد معاملات را بر عهده داشتند. در نتیجه امروز ۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد تزریق شد البته صف خرید برای روز بعد باقی ماند.


سلار از مجمع عمومی عادی سالانه خود بازگشت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. با توجه به اینکه این نماد از بهمن ماه در صف فروش قفل بوده است می شد انتظار اصلاحی سنگین را داشت. فروشندگان موفق به فروش ۲۳۶ هزار سهم شدند و قیمت را تا ۴۱.۸ درصد پایین کشیدند. البته صف فروش به طور کامل جمع آوری نشد و احتمال اینکه فردا هم نماد افت داشته باشد هست. حقوقی ها در سمت عرضه مشارکت چندانی نداشتند اما در سمت تقاضا ۵ درصد از معاملات را بر عهده گرفتند که موجب ورود ۳۷ میلیون تومان پول حقوقی به نماد شد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار با یک گام بلند وارد کانال ۲۶ هزار تومانی شد. امروز دلار ۱.۷ درصد افزایش قیمت داشت و هم اکنون با قیمت ۲۶ هزار و ۲۰ ریال در حال معامله است. به نظر می رسد تا ۲۷ هزار تومان مانع جدی سر راه دلار نباشد.


سکه طرح جدید گام بلندتری برداشت و ۳.۸۴ درصد جهش قیمتی داشت و به ۱۱ میلیون ۵۸۷ هزار تومان رسید. اولین مقاومت پیش روی سکه ۱۲ میلیون تومان خواهد بود.


انس طلا به تعطیلات آخر هفته رفته است؛ اما در آخرین معامله خود با ۰.۷۳ درصد افت به ۱۸۱۴ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0