بورس پرس
1400/08/03
00:00
شرکت ۱۳۴ میلیاردی با ارتقا در بازار دوم فرابورس درج شد/ مشخصات کلی

شرکت بین المللی ساروج بوشهر و حاضر در تابلو زرد بازار پایه با سرمایه ۱۳۴ میلیارد تومانی در بازار دوم فرابورس درج شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت بین المللی ساروج بوشهر و حاضر در تابلو زرد بازار پایه پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از یکم آبان با نماد "ساروج" در گروه سیمان، آهک و گچ به عنوان صد و پنجاه و نهمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد. ظرف حداکثر سه ماه پس از بازگشایی نماد میزان شناوری سهام باید به ۲۰ درصد افزایش یابد و تعهد تخصیص ۵ درصد سهام به بازارگردان از سهامداران عمده اخذ شده است.


معرفی شرکت


طبق بررسی های بورس پرس، شرکت بین المللی ساروج بوشهر به عنوان شرکت اصلی و دارای شرکت فرعی آسیای آرام است. این شرکت ۱۵ شهریور سال ۷۷ بصورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و شخصیت حقوقی شرکت در ۷ مهر سال ۸۱ از سهامی خاص به عام تغییر یافت.


در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای فرعی سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان بوده و واحد نهایی بانک ملی بشمار می رود. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانه در استان بوشهر، شهرستان کنگان واقع شده است.


کار ساخت کارخانه تولید کلینکر و سیمان با ظرفیت روزانه ۶ هزار تن و ساخت اسکله اختصاصی ساروج توسط شرکت فرعی در پایان سال ۸۷ به اتمام رسید. پروانه تولید کلینکر خاکستری با ظرفیت ۵۵۰۰ تن در روز از سازمان صنایع و معادن استان بوشهر دریافت شد. در مراحل بعدی ظرفیت تولید کوره ۶۰۰۰ تن در روز افزایش یافته سازمان صنایع و معادن استان بوشهر نیز موافقت را با افزایش ظرفیت در ۲۳ آبان سال ۸۳ ابراز کرد.


عملیات اجرایی ساخت کارخانه سیمان کنگان در بخش‌های جانبی در اواخر سال ۸۲ و در بخش های تولید از اوایل سال ۸۴ آغاز شد و در ۲۴ فروردین سال ۸۸ همزمان با جشن ملی خودکفایی تولید سیمان مورد بهره برداری قرار گرفت.این شرکت ۱۲ مهر سال ۹۵ در تابلو زرد بازار پایه درج شد و در حال حاضر در ردیف شرکت های درج شده و پذیرفته نشده فرابورس است که طبق مقررات با نماد "ساروج" معامله می شود.


شرکت همزمان با مجوز تاسیس اولیه در سال ۸۸ نسبت به خرید انشعاب برق و گاز در قالب قراردادهای فی مابین با برق منطقه ای و شرکت ملی گاز اقدام کرد و با توجه به تعهد سازمان های مذکور، نزدیکی محل کارخانه به تاسیسات اصلی گاز و همجواری با پروژه‌های نیروگاهی پارس جنوبی و قرارداد دو جانبه با بورس انرژی در سال ۹۸ که به موجب آن علاوه بر حق انشعاب برق امکان خرید از بورس انرژی فراهم شده و از نظر هزینه مزایای قابل ملاحظه‌ای برای شرکت به همراه داشته، ریسک در خصوص تامین برق و گاز این شرکت را مورد تهدید قرار نمی دهد.


همچنین پروژه استفاده از گاز فلر برای اولین بار در صنعت سیمان در برنامه کاری این شرکت قرار دارد که در این خصوص مطالعات اولیه در حال انجام است. میزان مصرف انرژی به ازای هر تن تولید کلینکر در خصوص شرکت حدود ۹۰ متر مکعب گاز و ۹۵ کیلو وات برق در ساعت است.


سرمایه و ترکیب سهامداران


سرمایه اولیه شرکت با ۳۸۹ نیروی انسانی در بدو تاسیس ۱۰ میلیون تومان بوده که طی یازده مرحله افزایش سرمایه به ۱۳۴ میلیارد تومان رسیده است. ۵۴ درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان و ۲۶ درصد به سرمایه گذاری غدیر تعلق دارد.


ظرفیت تولیدی سه سال مالی اخیر و دوره ۶ ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۰


ظرفیت تولید سالانه شرکت بر اساس پروانه بهره برداری ۲۹ بهمن سال ۹۰ برای کلینکر خاکستری به مقدار یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن و برای انواع سیمان ۶۶۰ هزار تومان است. کلینکر از سیلوهای صادراتی از طریق تسمه نقاله به اسکله آسیای آرام که در مجاورت کارخانه است منتقل و در کشتی بارگیری می شود.


سیمان نیز بطور پاکتی یا فله از بارگیرخانه به وسیله وسایل نقلیه به کشتی منتقل می شود. بهره برداری از معدن مارن سه راهی جم جهت استخراج سالانه ۳۰۰ هزار تن ماده معدنی ( مارن رسی) برای مدت ۱۰ سال از سمت سازمان صنعت استان بوشهر به شرکت اعطا شد و این پروانه از ۱۳ خرداد سال ۹۳ برای مدت ده سال تمدید شده است.



اطلاعات فروش



فروش صادراتی به تفکیک مشتریان



نحوه قیمت گذاری محصولات



مقایسه صادرات سیمان شرکت و رقبای منطقه ای


شرکت های سیمان دشتستان، هرمزگان، خوزستان و فارس نو از مهمترین شرکت های فعال در حوزه جغرافیایی فعالیت شرکت بوده که رقبای منطقه‌ای هستند.



بازده زمانی برای اطلاعات این جدول از ابتدای سال ۹۸ تا پایان آذر سال ۹۹ در نظر گرفته شده است.


معرفی شرکت تابعه


شرکت بین المللی ساروج بوشهر در سال ۸۶ در شرکت آسیای آرام به عنوان شرکت فرعی مبلغ ۳۸.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد و ۲۶۷ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۸۶۶ سهم این شرکت معادل ۸۶.۳ درصد را در اختیار دارد.


شرکت آسیای آرام ۲۸ آذر سال ۷۴ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید و ۱۱ اردیبهشت سال ۹۱ آدرس شرکت به بوشهر، شهرستان کنگان منتقل و در اداره ثبت و اسناد و املاک کنگان به ثبت رسید.


این شرکت دارای سال مالی منتهی به آذر است و در حوزه صادرات و واردات کلیه کالاها و ارائه خدمات مجاز اخذ و اعطای نمایندگی های مجاز داخلی و خارجی، تاسیس و بهره برداری و خرید و فروش واحدهای صنعتی کشاورزی؛ مالی و خدماتی، خرید و فروش اوراق بهادار در داخل و خارج و ... فعالیت دارد.


صورت سود و زیان سه سال مالی اخیر و حسابرسی شده منتهی به خرداد ۱۴۰۰



سیاست تقسیم سود


برای سه سال مالی آتی تقسیم سود به میزان ۴۰ تا ۶۰ درصد سود خالص سال قابل پیش بینی است.



برنامه های آتی



تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0