بااقتصاد
1401/01/23
13:36
سقوط آزاد بورس در بیست و سومین روز فروردین/ رئیس سازمان بورس به مصوبه‌ای که بازار را قرمزپوش کرد اعتراض کرد

معاملات بازار سرمایه در بیست و سومین روز اولین ماه سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه عرضه‌ها در گروه‌های فلزی و خودرویی آغاز شد و با سرایت به تمامی نمادهای بازار ادامه یافت؛ بخشنامه معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در خصوص وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد، فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان و غیره، یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش سنگین امروز بازار شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، بورس اوراق بهادار پس از گذشت روزهای متوالی معامله مثبت امروز با افت سنگینی رو به رو شد و سقوط بیش از ۳۳ هزار واحدی را ثبت کرده است.


صندوق تثبیت بازار ۲ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می‌کند


عضو هیئت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی اعلام کرد: ۲ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه تا پایان فروردین واریز می‌شود. علیرضا میرمحمد صادقی ادامه داد: در صورت واریزهای سازمان امور مالیاتی، قسط بعدی هم در اردیبهشت پرداخت خواهد شد .او گفت: بر اساس اطلاعات موجود، سازمان امور مالیاتی در قالب بدهی‌ها خود به صندوق توسعه ملی، دستور پرداخت حداقل ۲ هزار میلیارد تومان به خزانه را اعلام کرده، پس از این پرداخت، ما همان پول را به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت خواهیم کرد. بر اساس مصوبات قبلی، ما باید ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار واریز کنیم، این ۲ هزار میلیارد تومان تقریبا معادل سه قسط می‌شود، با فرض اینکه موعد اولین قسط صندوق توسعه ۲۶ دی ۱۴۰۰ بوده باشد، با پرداخت این ۲ هزار میلیارد تومان حدودا ۳ قسط از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت پرداخت خواهد شد. صادقی تاکید کرد: صندوق سعی دارد سقف پرداخت‌های خود را ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان حفظ کند البته تمام این پرداخت‌ها منوط به امضا شدن قرارداد فی مابین سازمان بورس یا صندوق تثبیت و صندوق توسعه ملی است. زیرا در صورت عدم امضا قرارداد، دستگاه‌های نظارتی به تداوم پرداخت‌های صندوق توسعه اشکال خواهند گرفت.


علت قرمزپوش شدن امروز بورس چه بود؟


بخشنامه‌ای که معاونت معادن و فرآوری وزارت صمت درخصوص وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد، فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان و غیره تصویب کرد باعث شد تا در روز جاری فشار فروش در بازار بورس شکل بگیرد و بسیاری از نمادهای بازار سرمایه در کف قیمتی به صف شوند.


همین امر باعث شد تا رئیس سازمان بورس طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت به وضع عوارض بر صادرات فولاد ،مواد معدنی و پتروشیمی از ابتدای سال جاری اعتراض کند.


رئیس سازمان بورس در نامه خود به وزیر صمت گفته است که بخشنامه وضع عوارض صادراتی باعث «تغییرات قابل توجه در فرآیند کسب‌وکار شرکت‌های سهامی عام تولیدی» می‌شود. مجید عشقی درخواست کرده که با هدف به حداقل رساندن اثرات منفی این بخشنامه، «با در نظرگرفتن ملاحظات بازار سرمایه، مبنای زمانی اخذ عوارض صادراتی حداقل پس از ۳ ماه از تاریخ تصویب و ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار، تعیین گردد و قیمت مبنای صادراتی فوب ایران از هفته اول دی ۱۴۰۰ به هفته پایانی ۱۴۰۰ تغییر و اعمال گردد».


رئیس سازمان بورس همچنین در نامه خود، تاثیرگذاری مصوبه وضع عوارض صادراتی بر بازار سرمایه را تشریح کرده و گفته است که وضع عوارض بر مبنای قیمت‌های صادراتی کالاها در هفته اول دی ۱۴۰۰، باعث «خدشه‌دار شدن امنیت سرمایه‌گذاری» در کشور می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر صمت گفته است: «با توجه به طبقه‌بندی بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در فهرست کالاهای مشمول عوارض، به نظر می‌رسد این موضوع در کوتاه و میان‌مدت بر روند معاملات اوراق بهادار در بازار سرمایه (سهام و بورس کالا) آثار منفی قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت و از آنجا که تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاها در اسفند سال گذشته، اقدام به انجام معاملات نموده‌اند، لذا تصویب قیمت پایه منتهی به هفته اول دی ۱۴۰۰، موجبات خدشه‌دار شدن امنیت سرمایه‌گذاری را فراهم می‌نماید».


مصوبه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها را زیان‌ده می‌کند


روز گذشته چیلان برای نخستین بار مصوبه‌ای را منتشر کرد که باعث تحمیل زیان به شرکت‌های فولادی و سهامداران آن‌ها می‌شود. طبق دستورالعمل جدید وزارت صمت، عوارض سنگینی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به صادرات فولاد تحمیل می‌شود. با توجه به قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در حال حاضر، عوارض صادرات شمش، ۱۷ درصد کل قیمت این محصول خواهد بود که این میزان بیش از حاشیه سود بسیاری از واحدهای فولادسازی است! عوارض اعمال‌شده بر صادرات شمش فولادی معادل بیش از ۱۲۲ دلار در هر تن است، در حالی که آخرین قیمت شمش در بورس کالا، ۱۰۰ دلار در هر تن پایین‌تر از نرخ‌های صادراتی بوده و با این عوارض میزان زیان تحمیل شده به شرکت‌های فولادی و سهامداران آن‌ها به بیش از ۲۲۰ دلار در هر تن خواهد رسید!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ‌۲۲ فروردین ۱۴۰۱


ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در بازار امروز برابر ۵۶۰۴ میلیارد تومان بوده است. صنایع خودرو ، سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۶۷۴ میلیارد تومان ، ۵۵۹ میلیارد تومان و ۵۲۰ میلیارد تومان برترین صنایع بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۴۵,۹۷۰ (۳۳۵۲۲ واحد کاهش)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۰,۲۹۵ (۶۷۴۵ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۵۰۹۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۳ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد ، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹,۹۳۰ (۲۵۹ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۳۵۶۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۱ میلیارد برگه سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: هرمز، زاگرس و آریا




انتهای خبر

0
0