بورس پرس
1402/02/28
00:00
رسالت اصلی متولی بازار سهام بررسی شاخص نیست/ مقایسه افت و خیزها

عضو شورای‌عالی بورس با مقایسه وضعیت فعلی بازار و افت و خیزها در سال ۹۹ گفت: رسالت اصلی متولی بازار، بررسی شاخص نیست بلکه باید حجم معاملات و میزان نقدشوندگی گزارش شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حمیدرضا دانش کاظمی با مقایسه وضعیت فعلی بازار و افت و خیزها در سال ۹۹ به ایرنا اعلام کرد: از سال ۹۹ به بعد اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ داد که هفته‌نگار آن با جزییات دقیق در سازمان بورس وجود دارد و از طریق آن می‌توان متغیرهای اثرگذار بر بازار در هفته و ماه های مختلف را مورد بررسی قرار داد.


مطالعات نشان از آن دارد بازار سرمایه در آن دوره آبستن اتفاقات مثبت و منفی زیادی ناشی از مسایل سیاسی و اقتصادی مختلفی بود که اثر بسیاری بر روند معاملات بازار سرمایه ایجاد کردند و باعث خروج بازار از مسیر اصلی شد. مسئله امنیت، خلاصه آن چیزی است که می‌توان آن را در حوزه معاملات بورس خلاصه کرد و در حوزه سرمایه‌گذاری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.


سرمایه‌گذار ترسو است و در صورت آسیب به امنیت اقتصادی، شاهد فرار سرمایه‌گذاران از بازار سهام خواهیم بود. ترسو بودن سرمایه‌گذار نخستین جمله در ادبیات مالی و ویژه بازار سرمایه است. بنابراین تصمیم‌گیرندگان بازار سرمایه در دولت، سازمان بورس، مجلس و شورای رقابت باید مراقب باشند با تصمیمات آسیبی به امنیت سرمایه‌گذاران وارد نکنند.


اگر مسئولان هزاران اقدام مثبت به نفع بازار سرمایه انجام دهند اما یک تصمیم عجولانه به ضرر بازار اتخاذ کنند، شاهد پررنگ شدن خاطرات بد در ذهن سرمایه‌گذاران خواهیم بود که این امر باعث می‌شود به سختی بتوان دوباره نگاه‌ها را به بازار تغییر داد و اعتماد را به سهامداران بازگرداند. بارها برخی از مقامات سیاسی و اقتصادی با اظهارنظرها نگرانی را وارد بازار کردند و باعث ایجاد واکنش منفی در بازار شدند. در این زمان سرمایه‌گذار به دلیل تجربه اتفاقات سال ۹۹ دیگر در این بازار نمی‌ماند و به سرعت با فروش سهام اقدام به خروج از بازار می‌کند.


به لحاظ ارزش دلاری، هیچ نگرانی برای بازار وجود ندارد. بازارها در اقتصاد به یکدیگر متصل هستند و نمی‌توان شاهد چنین اتفاقی بود که قیمت دلار، مسکن و طلا با افزایش همراه شود و سودآوری شرکت‌ها رشد کند اما بازار به لحاظ اسمی رشد چندانی را تجربه نکند. بازار در سال ۹۹ با شتاب زیاد در مدار صعود قرار گرفت. بعد از آن فنر بازار رها شد و از مرداد ۹۹ افت سنگین و فرار سرمایه از بورس رقم خورد. این اتفاق نیازمند ۲ سال زمان بود تا بتوان دوباره بازار سهام را به وضعیت تعادل و ثبات بازگرداند.


رسالت اصلی متولی بازار سهام، بررسی شاخص بورس نیست


بازار سهام از مدت‌ها قبل به دنبال هماهنگی برای ایجاد تعادل بود که این امر باعث شد بازار تا بهمن ماه در وضعیت رکود قرار بگیرد. اکنون نرخ ارز جدید باید معیاری برای ارزیابی معاملات بازار باشد و نباید در این زمینه سال ۹۹ را مورد ارزیابی قرار داد. از فروردین ۱۴۰۱ تاکنون حداقل ۲۵ شرکت وارد بورس و فرابورس و باعث افزایش ارزش بازار شدند. همچنین تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و سود انباشته ارزش بازار را افزایش دادند. به افزایش اندازه بازار سهام نسبت به سال ۹۹ اما شاخص رشد زیادی را تجربه نکرد.


حبابی هم در بازار سهام حس نمی‌شود و نگرانی برای وضعیت موجود وجود ندارد. سیاست‌مداران و اقتصاددانان باید تجربه سال ۹۹ را به یاد داشته باشند و مراقب باشند تا فنر رشد بازار را بیشتر از یک حد مشخص بالا نبرند و بیشتر از حد مشخص اقدام به سرکوب بازار نکنند.


آفت سرکوب بازارهای مالی، خروج پول از بازار سرمایه است


آفت سرکوب بازارهای مالی، خروج پول از بازار سرمایه و ورود آن به دیگر بازارها است که بارها تبعات آن در اقتصاد مشاهده شده است. در بسیاری مواقع دولت‌ها از دولت‌های قبل تجربه بدست می‌آورند و دیگر اشتباهات قبل را تکرار نخواهند کرد.در انتهای مرداد ۹۹ ارزش دلاری بازار ۴۲۰ میلیارد دلار بود. در این مدت سرمایه تعدادی از شرکت‌ها افزایش یافت و ۷۴ شرکت به ارزش ۵۲۱ هزار میلیارد تومان در بورس‌ها پذیرش شدند.


هفته گذشته روند منفی بدی در بازار تجربه شد و شاخص بورس در یک روز پنج درصد منفی شد که برخی معتقد بودند طبق قانون، بازار باید تعطیل شود در حالی که اجباری در این زمینه وجود ندارد. بازار نباید تعطیل شود و تصمیم بسیار درستی هم گرفته شد که بازار را تعطیل نکردند. ارزش بازار دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۸۲ میلیارد دلار بود در حالی که افزایش سرمایه از محل آورده وجود داشت و شرکت‌های جدید هم وارد بازار شدند.


پولی که سال ۹۹ وارد بورس شد، وارد تولید نشد


منابع پولی وارد شده به بازار در سال ۹۹ وارد مدار تولید نشد. اکنون ابزارهای مناسبی در این بازار تامین شده ضمن اینکه بازارهای جانشین ارزی به شدت رشد کردند و ارزش دلاری بازار با ورود شرکت‌های جدید به نصف سال ۹۹ نیز نرسیده است که این امر متاثر از سرمایه اجتماعی بود. سهامدار به دلیل تجربه اتفاقات تلخ سال ۹۹ دیگر به راحتی به این بازار ورود نمی‌کند.


از سال ۹۹ به بعد در بیشتر فیلم‌های تلویزیونی چنین وانمود می‌شود که بیشتر کلاهبرداری‌ها در بورس اتفاق افتاده و حتی مجری یک برنامه رادیویی صریحا این موضوع را مطرح کرد که بارها اعلام شد سرمایه را وارد بورس نکنید. بنابراین در رسانه‌های مختلف به آسیب وارد شده در سرمایه اجتماعی دامن زده می‌شود و از این طریق به نوسانات ۲ سال گذشته بورس شتاب بخشیدند. این در حالی است که از قضا بازار سرمایه امن‌ترین و شفاف‌ترین نقطه اقتصادی تلقی می‌شود.


در دولت جدید چند اتفاق مطلوب برای بازار سرمایه صورت گرفت که اثر آن در معاملات بازار مشاهده شد. نخستین اقدام مربوط به میزان افزایش سرمایه از محل سودهای انباشته به دلیل معافیت‌های مالیاتی بود که در ۲ سال گذشته در لایحه بودجه ارائه شد و رقم آن عدد بسیار بالایی بود که در اصل این پول به بازار اولیه و شرکت واریز شد. سازمان بورس حمایت مناسبی از این اتفاق داشت که این مسئله را می‌توان به عنوان یک استراتژی مثبت تلقی کرد.


نمی‌توان اکنون اعلام کرد وضعیت بازار عالی است اما روند فعلی نشان می دهد بازار به سمت درستی در حال حرکت است و همچنان راه بسیاری تا رسیدن به هدف باقی مانده است. منابع نقدی سرشاری که به دلیل خلق پول پرقدرت تورم‌زا در حال تولید است باید به سمت بازار اولیه هدایت شوند. بازار سهام نیازمند ابزارهایی مانند صرف سهام و سلب حق‌تقدم است که اکنون کمتر در بازار فعال شدند. همچنین صندوق املاک و مستغلات تاسیس شده اما باید با سرعت بیشتری توسعه پیدا کند.


در کشور تعداد زیادی از پروژه‌های بزرگ با بازدهی جذاب وجود دارد که اگر بخواهند بصورت مستقیم در بورس پذیرش شوند باید زودتر خط تولید آنها راه‌اندازی شود و به سوددهی برسند و پس از آن در مورد پذیرش شرکت‌ها تصمیم‌گیری شود. در صورت راه‌اندازی شرکت پروژه‌ها مردم سرمایه‌ها را به جای ورود به بانک یا بازار خودرو و ارز وارد صنعت می‌کنند و از این طریق مردم هم منفعتی خواهند کرد. باید مراقب بود تا سرمایه و امنیت ایجاد شده در بازار از بین نرود و سرمایه‌گذاری که بعد از ۳ سال دوباره در حال اعتماد به بازار است فراری نشود.


نمی‌توان بصورت سیاه و سفید به همه سهامداران نگاه کرد بلکه رنگ حضور سهامداران در بازار خاکستری است. اینکه همه مردم به دنبال کسب پنج درصد بازدهی از بازار سهام هستند نشان‌دهنده تصور درست آنها از اقتصاد است. این اتفاق نشان می‌دهد در بازار دریاچه‌ای ایجاد شده که باید اقدام به اعمال سیاست‌گذاری درست کرد. تا چند وقت گذشته دو صندوق توسعه و تثبیت در بازار سرمایه فعال نبودند اما فعالیت آنها با تزریق منابع آغاز شد که اکنون به بزرگترین بازارگردان‌ها تبدیل شدند.


یک ایراد و ناراحتی وجود دارد که سازمان بورس به دلیل احساس مسئولیت به مسئله شاخص بورس و عوامل اثرگذار در صعود و نزول بیش از دیگر وظایف توجه کرده است. رسالت اصلی متولی یا ناظر بازار، بررسی شاخص بورس نیست بلکه باید حجم معاملات و میزان نقدشوندگی گزارش شود.در این راستا این موضوع باید توجه شود که سازمان بورس تا چه میزان در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی جامعه موفق عمل کرده است.


همچنین بودجه در نظر گرفته شده برای فرهنگ‌سازی در بورس در سال ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۱،۱۴۰۰چه میزان بوده و چه میزان از آن محقق شده است. با توجه به وجود چنین مسایل مهمی اما همه توجه سازمان بورس به شاخص بورس و مسایل مربوط به آن بود. کارنامه روسای سازمان بورس این‌گونه بررسی می‌شود که در ابتدای ریاست شاخص بورس را با چه عددی تحویل گرفته و آن را با چه عددی تحویل داده است. در این زمینه باید حجم معاملات مورد مقایسه قرار بگیرد و نقدشوندگی تا چه میزان تغییر کرد یا در این مدت چه میزان آموزش و فرهنگ سازی به سهامداران داده شد.


در جایگاه رییس سازمان بورس، ارتباط با رسانه ملی را توسعه داده و فرهنگ را در آنجا تغییر داده و اعلام می‌شد بورس نماینده اجنبی نیست بلکه آینده اقتصاد است. این مسئله غلط ترین تجزیه و تحلیل است. کارنامه در ابزارسازی و نهادسازی بسیار گسترده‌تر از فرهنگ‌سازی است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0