همفکران
1400/06/16
14:57
گزارش بازار / خروج پول حقیقی بعد از چهار روز

شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ را با افت یک درصدی معادل ۱۵ هزار واحد به پایان برد و به یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید. روند شاخص کل تا ساعت ۱۰ نزولی بود اما از این ساعت به بعد متعادل شد و تلاش کرد کمی هم رشد کند. یک ساعت آخر بازار دوباره حجم عرضه ها زیاد شد و شاخص کاهش ارتفاع داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و ۰.۹۱ درصد معادل ۴۲۰۰ واحد را از دست داد.



به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ را با افت یک درصدی معادل ۱۵ هزار واحد به پایان برد و به یک میلیون و ۵۲۳ هزار واحد رسید. روند شاخص کل تا ساعت ۱۰ نزولی بود اما از این ساعت به بعد متعادل شد و تلاش کرد کمی هم رشد کند. یک ساعت آخر بازار دوباره حجم عرضه ها زیاد شد و شاخص کاهش ارتفاع داد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و ۰.۹۱ درصد معادل ۴۲۰۰ واحد را از دست داد. فولاد، فملی و کچاد بیشترین اثر منفی را بر شاخص باقی گذاشتند اما هیچکدام به صف فروش نرفتند. میدکو، کگل و شسپا نیز بیشترین تاثیر مثبت را داشتند و معاملات متعادلی را پشت سر گذاشتند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس روز را صعودی شروع کرد اما این روند فقط چند دقیقه ادامه داشت و خیلی زود رو به کاهش گذاشت. در پایان بازار شاخص فرابورس ۰.۴۴ درصد معادل ۹۹ واحد افت کرد و به ۲۲ هزار و ۶۶۵ واحد رسید. آریا، ذوب و هرمز بیش از دیگر نمادها در افت شاخص نقش بازی کردند و بپاس، صبا و مادیرا بیش از همه اثر مثبت داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز ۲۶۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان ۲۰ درصد کمتر از دیروز ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۳ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۹ میلیارد دلار شد.





صندوق های دولتی


دارایکم امروز قرمز بود و قیمت پایانی با افت ۳.۱ درصدی به ۱۳۶۱۷۰ ریال رسید. ارزش ذاتی صندوق نیز ۱۸۴۲۰۰ ریال شد. حقوقی ها بیشتر در سمت فروش مشارکت داشتند و با عرضه ۲.۷ درصد از سهام معامله شده موجب ورود ۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد شدند.


پالایش هم روز خوبی را تجربه نکرد. قیمت پایانی ۲.۹۳ درصد افت کرد و ارزش ذاتی صندوق به ۹۶۴۱۹ ریال رسید. یک سال از پذیره نویسی این نماد می گذرد اما هنوز نتوانسته به قیمت فروش خود برسد. با در نظر گرفتن تورم سالانه ۴۵ درصدی خریداران در ضرر سنگینی به سر می برند. حقوقی ها با خرید ۶ درصد از عرضه ها بیش از ۹ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند.


پر حجم ترین معاملات بورس


گروه های خودرویی، فراورده های نفتی و بانک ها بیشترین حجم معاملات را بین گروه های بورسی داشتند. در بین نمادها نیز شسپا، خودرو و کمند بیش دیگران خرید و فروش شدند.


شسپا روز را در صف خرید آغاز کرد. این صف در طول معاملات چند بار عرضه شد اما باز هم تشکیل می شد. حقوقی ها ۳۲ درصد از ۸۸۴ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی ها با خرید ۹۵ درصد از معاملات ۹۳ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد کردند. این حجم از معاملات باعث شد شسپا در ردیف نمادهای با حجم مشکوک قرار بگیرد چراکه میانگین ماهانه معاملات در این نماد کمتر از ۸ میلیون سهم است. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی نیز به این نماد بود. شسپا تنها ۱۰ درصد با سقف تاریخی خود در مرداد ۹۹ فاصله دارد و در بین تولید کنندگان روانکار بعد از شنفت بالاترین P/E را دارد.


بیشترین ورود و خروج پول



سرمایه گذاری ها، محصولات الکترونیکی و فراورده های نفتی بیش از همه پول حقیقی جذب کردند و محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بانک ها بیش از همه خروج پول حقیقی داشتند. شسپا، صبا و مادیرا نمادهای محبوب حقیقی ها بودند و فولاد، شپنا و شتران مورد توجه حقوقی ها قرار گرفتند.


صبا روز را در تعادل شروع کرد و حتی کمی کاهش قیمت هم داشت اما چند دقیقه بعد از شروع معاملات به صف خرید رفت. این صف ناپایدار بود و چندین بار عرضه شد ولی خریداران توانستند تا پایان بازار آن را حفظ کنند. از ۲۷۱ میلیون سهم معامله شده ۳۶ درصد را حقوقی ها عرضه کردند و ۸۹ درصد را حقیقی ها خریدند و ۶۹ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد کردند. P/E این نماد از میانگین گروه پایین تر است.


فولاد حمایت حقوقی ها را با خود داشت. آنها ۶۱ درصد از ۱۰۳ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند. در سمت فروش حقیقی ها حضور ۹۳ درصدی داشتند و این روند موجب ورود ۶۵ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. روند معاملات متعادل بود و به جز چند لحظه که قیمت کمی از صفر تابلو بالاتر رفت در طول زمان معاملات در بازه منفی قرار داشت.




نمادهای مشکوک


تپکو و شسپا در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


تپکو ماه ها است که در صف فروش قفل است. این نماد امروز به تابلو زرد بازار پایه فرابورس منتقل شد و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی و به دلیل حجم عرضه ها با ۴۱.۷ درصد افت قیمت روبرو شد. حقوقی ها مشارکت چندانی در معاملات امروز نداشتند و تقریبا تمام خرید و فروش ها توسط حقیقی ها انجام شد. با وجود مبادله بیش از ۳۱ میلیون سهم باز هم صف فروش ۱۳۶ میلیونی برای روزهای آتی باقی ماند


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را گشان با ۶.۶۱ درصد رشد به دست آورد. جایگاه دوم نیز به طور مشترک به سپید، قتربت، حرهشا و دلقما با ۵ درصد افزایش قیمت رسید؛ اما در انتهای جدول نمادهای تپکو با ۴۱.۲۱ درصد، وحافظ با ۲۳.۸۹ درصد و فاهواز با ۵.۰۴ درصد بیشترین افت را تجربه کردند.


گشان هم مثل تپکو به تابلو زرد بازار پایه فرابورس منتقل شد اما این نماد مورد استقبال خریداران قرار گرفت و ۶.۶۱ درصد رشد را تجربه کرد. بیش از یک میلیون سهم مبادله شد که ۱۰۰ درصد از خریدها و فروش ها توسط حقیقی ها انجام شد. P/E این نماد ۱۹.۱ ثبت شده است.


وحافظ نیز به خاطر انتقال به تابلو زرد بازار پایه فرابورس بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و ۲۳.۸۹ درصد افت کرد. تنها ۶۴۸ هزار سهم دست به دست شد که تمام آن توسط حقیقی ها خرید و فروش می شد. این نماد زیان ده است و به همین خاطر P/E منفی دارد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار از کانال صعودی خود خارج شده است اما هنوز معلوم نیست می خواهد حمایت ۲۷ هزار تومان را از دست بدهد یا خیر. امروز هر دلار آمریکا با ۰.۲۹ درصد رشد نسبت به روز قبل با قیمت ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.


سکه طرح جدید ۰.۶۵ درصد رشد کرد و به ۱۲ میلیون و ۸۲ هزار تومان رسی. این محدوده حمایت مهمی برای سکه محسوب می شود و در صورت از دست رفتن ۱۱۸۰۰ هزار تومان می تواند اولین حمایت باشد.


انس طلا ۰.۷۱ درصد کاهش ارزش دارد و به ۱۸۰۹ دلار رسیده است. انس هنوز از روند نزولی خود خارج نشده است و در صورت ادامه افت اولین حمایت آن ۱۷۷۰ دلار خواهد بود.




انتهای خبر

0
0