فارس نیوز
1402/02/09
13:15
افزایش ۷۳ هزار و ۲۵۵ واحدی شاخص بورس تهران/ کانال ۲.۴ میلیون واحدی برای اولین‌بار فتح شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۷۳ هزار و ۲۵۵ واحد توانست کانال ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی را فتح کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا رو به رشد قرار گرفت به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۷۳ هزار و ۲۵۵ واحد توانست رکورد جدیدی از خود ثبت کند و به رقم ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۵۴۲ واحد برسد. همچنین شاخص هم‌وزن امروز با افزایش ۱۴ هزار و ۴۵۱ واحد به رقم ۸۰۰ هزار و ۹۴۶ واحد رسید. ارزش روز بازار به رقم بی‌سابقه ۸ میلیون و ۹۸۶ هزار واحد رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۲۶.۴ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۱.۲ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۸ هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی نسبت به روز قبل از رشد ۳.۱ درصد برخوردار شد و این دو شاخص با معیار هم‌وزن ۱.۸ درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۲.۹ درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس ۳.۳ درصد رشد کرد. شاخص بازار دوم بورس ۲.۷ درصد افزایش یافت.


نمادهای فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی‌مس، شستا، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه‌گذاری غدیر به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.


در فرابورس ایران شاخص کل با افزایش ۶۲۷ واحد به رقم ۳۰ هزار و ۳۷۰ واحد رسید.


ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۶۸۸ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۱۰ میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب ۵۸۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۹ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان رسید.


امروز نمادهای سنگ‌آهن گوهرزمین، آریا ساسول، فولاد هرمزگان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، فولاد غدیر و سرمایه‌گذاری صباتامین به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.


به گزارش فارس، ارزش روز شرکت‌های بورس و فرابورس به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که با احتساب دلار آزاد ارزش روز شرکت‌های بورس و فرابورس به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.


با توجه به رکوردشکنی بورس در سال جاری و رشد شاخص‌ها بهترین فرصت برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ از این بازار شفاف به وجود آمده و دولت باید نقدینگی در گردش و سرگردان را به این وسیله به سمت تولید و خطوط تولید هدایت کند. حضور سرمایه‌های خرد در بازار فرصت مناسبی برای شفاف شدن فعالیت افراد و همچنین جلوگیری از هجوم تقاضا به سمت دلار، ارز، سکه، زمین و املاک است و می‌توان امیدوار بود که بخشی از این سرمایه‌ها به سمت تولید هدایت شود.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0