بااقتصاد
1400/04/26
14:48
مقاومت ۵ هزار واحدی شاخص کل در مقابل فشار فروشندگان سهام/ فرابورس کانال ۱۹ هزار واحدی را از دست داد

گزارش بازار/ شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ آخرین هفته تیرماه برای بازارهای سهام تهران مانند هفته نخست مثبت آغاز شد و شاخص کل با صعود بیش از ۱۲۰۰۰ واحدی، معاملات نیمه اول بازار را با سبزپوشی بیش‌تر نمادها پشت سر گذاشت اما در نیمه دوم بازار امروز، ورق برگشت و افزایش عرضه سهام بر تقاضا پیشی گرفت. تراکم در صف‌های فروش باعث شد تا شاخص کل بیش از ۶۰۰۰ واحد از مواضع صعودی صبح عقب‌نشینی کند و با رشد ۵۷۲۴ واحد به ایستادن در پله یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار واحدی رضایت دهد. شاخص هم‌وزن نیز با افت و خیز مواجه شد و پس از صعود حدود ۲۰۰۰ واحدی، رقم ۹۷۱ واحد سبز را ثبت کرد و در کف کانال ۴۰۲ هزار واحدی ایستاد.

تداوم مسیر صعودی شاخص در نخستین ماه تابستان


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۲۶ تیرماه، درحالی‌که تنها سه روز معاملاتی به پایان یک‌ماه بسیار خوب برای بازار سرمایه باقی مانده است، شاخص کل بورس مقابل حجم بالای عرضه‌ها دوام آورد و به مسیر صعودی ادامه داد تا دو سه روز پایانی تیرماه ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه ایران همچنان خاطره‌های خوش معاملاتی را رقم بزند. هرچند برخلاف سایر شاخص‌ها، شاخص کل فرابورس تنها ۲ واحد افت کرد که منجر به سقوطش از کانال ۱۹ هزار واحدی شد که در نیمه نخست بازار به آن ارتقا یافته بود!


میدکو و ولکار، پرتقاضا و پرتراکنش‌های بورس


در بازار بورس تهران امروز هم میدکو صدرنشین شاخص‌سازان شد و در کنار شپنا، پارسان، شتران، تاپیکو و شبریز بیش‌ترین میزان تاثیرگذاری مثبت را بر شاخص اعمال کردند. ولکار نیز هچنان مورد توجه معامله‌گران بورسی قرار دارد و با نمادهای شپنا، شستا، ومدیر، شتران، برکت و خودرو، جزو پرتراکنش‌های این بازار محسوب شدند.


بزرگان فرابورس نتوانستند مانع از افت شاخص شوند


به‌رغم افت ۲ واحدی شاخص فرابورس، نمادهای بزرگی مانند صبا، دی، شراز و شاوان بالاترین تعداد واحدهای مثبت را به شاخص افزودند اما منفی‌سازی غصینو، آریا، زاگرس و سایر سهم‌های این بازار مانع از سبزپوشی شاخص شد تا همچنان در کانال ۱۸ هزار و ۹۸۷ واحدی باقی بماند. لطیف، فگستر، فتوسا، گدنا، چخزر، حآسا و کرمان نیز سهم‌های پرتراکنش فرابورس بودند.


ارزش معاملات ۷۴۰۰ میلیارد تومانی حقیقی‌ها و ثبت رکوردی دیگر


در جریان نقل‌وانتقال سهام امروز هم سهامداران حقیقی بورس و فرابورس رکوردشکنی کردند و با ثبت ارزش معاملات خرد بیش از ۷۴۰۰ میلیارد تومانی شامل سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی، بالاترین میزان دادوستدها را از ابتدای امسال تاکنون به‌جا گذاشتند. این مولفه از هفته گذشته مسیر صعودی را در معاملات آغاز کرد و همچنان به روند افزایشی ادامه می‌دهد. به‌این‌ترتیب، ارزش صف‌های خرید نیز امروز با رشد ۱۴ درصدی نسبت به چهارشنبه گذشته، به عدد ۴۶۶ میلیارد تومان رسید. درمقابل ارزش صف‌های فروش نیز کمی رشد کرد و با مثبت ۰.۴۳ درصدی رقم ۴۶۸ میلیارد تومان را ثبت کرد.


معاملات مثبت و منفی ۳۱۵ نماد بورسی


در معاملات امروز بازارهای سهام تهران، معامله‌گران در ۵۵۶ نماد دادوستد مثبت و منفی انجام دادند که ۱۱۴ نماد بیش از ۳ درصد رشد و ۱۹۰ نماد نیز بیش از ۳ درصد افت را تجربه کردند. از تعداد ۳۱۵ نماد بورسی مورد معامله ۱۴۳ سهم، معادل ۴۵ درصد، با قیمت پایانی مثبت مواجه شدند و ۱۶۵ سهم، معادل ۵۲ درصد نیز به قیمت منفی رسیدند. برای ۴۲ نماد بورسی صف خرید ۱۶۲ میلیارد تومانی تشکیل شد و ارزش صف‌های فروش ۳۰ نماد این بازار ۲۰۹ میلیارد تومان بر تابلو نقش بست.


تساوی نمادهای سبز و قرمز بر تابلو فرابورس


بازار فرابورس هم شاهد معاملات ۱۲۸ نماد در بازار اول و دوم بود و برای ۵۴ سهم، معادل ۴۲ درصد، قیمت پایانی مثبت رقم خورد درحالی‌که ۷۲ سهم، معادل ۵۶ درصد در فاز منفی معامله و با کاهش قیمت مواجه شدند. خریداران برای ۱۷ نماد فرابورسی صف خرید ۲۵۹ میلیارد تومان تشکیل دادند و فروشندگان نیز در این بازار ۱۹ نماد را به ارزش ۱۹۵ میلیارد تومان به صف کردند.


کاهش معاملات منفی در بازار پایه


وضعیت معاملاتی بازار پایه نیز با ۱۱۳ نماد، شامل ۴۴ سهم مثبت و ۶۴ سهم منفی به پایان رسید. ارزش ۲۳ سهمی که امروز در این بازار صف خرید تشکیل دادند، رقم ۶۰ میلیارد تومان در مقابل ۵۶ سهمی بود که در صف فروش ۴۳۶ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه‌‌ ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات در بورس و فرابورس امروز بیش از ۲۶۲۰۰ میلیارد تومان با محاسبه فروش اوراق مرابحه دولت در فرابورس با حجم ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم خورد. سهم ارزش معاملات بورس تهران با جابجایی ۸۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۶۲۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای بازار اول و دوم فرابورس نیز با نقل و انتقال ۲۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رقم خورد.


گروه‌های فراورده‌های نفتی، خودرو و محصولات شیمیایی با اقبال بیش‌تر معامله‌گران نسبت به سایر گروه‌ها و صنایع بازارهای سهام مواجه شدند و بالاترین میزان حجم و ارزش معاملات را با ۷۴۴، ۵۳۰ و ۳۸۲ میلیارد تومان به ثبت رساندند. شپنا، شبریز و خبهمن بیش‌ترین میزان خرید حقیقی‌ها را به خود اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز سهم خریدشان را در نمادهای وبملت، برکت و فزرین افزایش دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۱۱,۲۲۰.۳۶ (۵۷۲۴.۶۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۵۸۳.۱۶ (۹۷۱.۹۰افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۲۱۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، شپنا و پارسان


سه نماد با تاثیر منفی بیش‌تر: کچاد، شپدیس و فخوز


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۹۸۷.۲۷ (۲.۹۲-)


ارزش معاملات: ۲۰,۰۱۸میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۶ میلیارد تومان سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: صبا، دی و شراز


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: غصینو، آریا و زاگرس


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0