ارز دیجیتال
1401/12/24
00:00
۳ دلیل برای جهش بیت کوین به اوج قیمتی ۹ ماه گذشته

قیمت بیت کوین روز گذشته در بالاترین سطح به ۲۶٬۵۱۴ دلار رسید که رشد ۳۵درصدی این ارز دیجیتال از زمان سقوط به زیر ۲۰٬۰۰۰ دلار در جمعه ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) را نشان می‌دهد؛ اما چه اتفاق‌هایی باعث شد بیت...

قیمت بیت کوین روز گذشته در بالاترین سطح به ۲۶٬۵۱۴ دلار رسید که رشد ۳۵درصدی این ارز دیجیتال از زمان سقوط به زیر ۲۰٬۰۰۰ دلار در جمعه ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) را نشان می‌دهد؛ اما چه اتفاق‌هایی باعث شد بیت کوین پس از مدت‌ها چنین رشد تماشایی‌ای را تجربه کند؟


۳ دلیل برای جهش بیت کوین به اوج قیمتی ۹ ماه گذشته

نمودار یک‌روزه قیمت بیت کوین.

۱. بازپرداخت سپرده‌های مشتریان سیلیکون ولی بنک

به گزارش کریپتو پوتیتو، عمده‌ترین دلیل سقوط بیت کوین در هفته گذشته، نامشخص‌بودن وضعیت شرکای بانکی شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال بود. سیلورگیت، سیگنچر بنک (Signature Bank) و سیلیکون ولی بنک جزو این شرکای بانکی هستند. ورشکستگی سیلیکون ولی با برداشت ۴۲میلیارد دلار سپرده از طرف مشتریان این بانک در روز سه‌شنبه کلید خورد و پس از آن مؤسسه بیمه سپرده فدرال آمریکا دستور به توقف فعالیت این بانک و ضبط سپرده‌های مشتریان داد.


این اتفاق که با ضربه‌زدن به بیت کوین و خارج‌کردن استیبل کوین «USDC» از پیوند قیمتی با دلار همراه بود، در ادامه پاسخ مناسبی از سمت بانک مرکزی آمریکا دریافت کرد و قرار شد تمام سپرده‌های مشتریان این بانک ورشکسته بدون کسری به آنها بازپرداخت شود. این اعلامیه شرایط خوبی را برای شرکت‌هایی که با این بانک در ارتباط بودند، ایجاد کرد که از بین آنها می‌توان به سیرکل، بلاک‌فای، ریپل، پنترا کپیتال و یوگا لبز اشاره کرد.


بانک مرکزی آمریکا تاکید داشت که بازپرداخت وجوه مشتریان بانک سیلیکون ولی هیچ هزینه‌ای را متوجه مالیات‌دهندگان نخواهد کرد. همین موضوع به عقیده بسیاری نشانه‌ای برای این تغییر در نظر گرفته شد که فدرال رزرو قصد دارد نقدینگی بیشتری وارد اقتصاد آمریکا کند. به‌طور کلی هم نقدینگی بیشتر به معنی قیمت بالاتر برای دارایی‌های ریسکی مثل سهام و ارزهای دیجیتال است.


رابرت کیوساکی، نویسنده کتاب «پدر پولدار، پدر بی‌پول» نیز روز یکشنبه و پس از جهش قیمت بیت کوین همین ایده را در توییتر خود مطرح کرد.


او نوشته بود:


پرداخت کمک‌های مالی شروع شد. حالا قرار است پول جعلی بیشتری به این اقتصاد مریض سرازیر شود. توصیه من همچنان همین است. طلا، نقره و بیت کوین بخرید. مراقب باشید. سقوط در پیش است.


۲. ادامه روند کاهش تورم

با اینکه رشد بیت کوین پس از اعلام خبر نجات بانک سیلیکون ولی شروع شد، ادامه این روند رو به بالا با اعلام آمارهای تورمی ماه فوریه آمریکا رقم خورد.


آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم در فوریه ۲۰۲۳ نسبت به فوریه سال گذشته میلادی ۶درصد افزایش یافته که از ۶.۴درصد ژانویه امسال کمتر است. نرخ تورم ماهانه نیز برای فوریه امسال ۰.۴درصد اعلام شده که مجددا از ۰.۵درصد مربوط به ژانویه کمتر است. در مقابل اما، نرخ تورم هسته (Core CPI) که تغییرات قیمت کالاها به‌غیراز مواد غذایی و انرژی را اندازه‌گیری می‌کند، در طول ماه فوریه ۰.۵درصد رشد داشت که از ۰.۴درصد ژانویه بیشتر است.


۳ دلیل برای جهش بیت کوین به اوج قیمتی ۹ ماه گذشته

تغییرات نرخ تورم سالانه در آمریکا از سال ۲۰۲۰. بانک مرکزی آمریکا در سال گذشته افزایش نرخ بهره بانکی را با هدف مهار تورم کلید زد که هم بازار سهام و هم بازار ارزهای دیجیتال را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد. نشانه‌های موجود از کاهش تورم می‌تواند به این معنی باشد که بانک مرکزی هم خود را برای توقف روند افزایش نرخ بهره آماده می‌کند؛ اتفاقی که برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال یک سیگنال صعودی محسوب می‌شود.


ابزار «Fedwatch» بورس کالای شیکاگو نشان می‌دهد معامله‌گران شانسی ۱۸درصدی برای توقف روند افزایش نرخ بهره بانکی در نشست بعدی (۲ فروردین) فدرال رزرو متصور هستند.


۳ دلیل برای جهش بیت کوین به اوج قیمتی ۹ ماه گذشته

ابزار Fedwatch بورس کالای شیکاگو.

۳.روی‌آوردن بایننس به خرید بیت کوین

بایننس ، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان نیز، احتمالا بخش از جهش اخیر بیت کوین بوده است. چانگ پنگ ژائو ، مدیرعامل این مجموعه، چندی پیش اعلام کرد برای مصون‌ماندن از بحران‌های بانکی و مشکلات مربوط به استیبل کوین‌ها، یک میلیارد دلار «BUSD» موجود در صندوق بازیابی خود را به بیت کوین، اتریوم و بایننس کوین تبدیل خواهند کرد. پس از این اطلاع‌رسانی ژائو، داده‌های درون‌زنجیره‌ای واریز هزارن واحد بیت کوین به بایننس را نشان می‌دادند.


خریدهایی در این مقیاس می‌توانند بازار را به‌تنهایی به حرکت درآورند. برای مثال، زمانی که بنیاد لونا در بهار امثال مشغول خرید مبالغ سنگینی بیت کوین، توانست کمک کند تا با وجود فشارهای نزولی در بازار، قیمت این ارز دیجیتال تا نزدیکی ۵۰٬۰۰۰ دلار بالا برود.


انتهای خبر

0
0