همفکران
1400/12/14
15:50
گزارش بازار / تاخت و تاز بزرگان

شاخص کل بورس تهران ۱۴امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۱۷ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را تماما در مسیر سبز حرکت کرد. در یکساعت ابتدایی حدود ۱۳ هزار گام پیشروی کرد و در میانه های راه...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۴امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۱۷ هزار واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی امروز را تماما در مسیر سبز حرکت کرد. در یکساعت ابتدایی حدود ۱۳ هزار گام پیشروی کرد و در میانه های راه کمی از حرکتش کاست و متعادل پیش رفت. اما در نیمه دوم مجددا اوج گرفت و باقی مسیر صعودی را پیمود.


در بازار امروز کوچک ها خیلی بر مدار تقاضا نبودند و بیشتر با عقب نشینی خریداران دنبال شدند. شاخص هم‌وزن سبزپوش ماند ولی به رشد ۱۶۰۰ واحدی بسنده کرد.


فملی، کچاد و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هر سه در سقف قیمتی روزانه با رشد حداکثری، به کارشان پایان دادند. تیپیکو، شیران و تنوین بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. تیپیکو و تنوین با افت حدود حدود ۴ درصدی قیمت مواجه شدند. شدت عرضه ها در شیران کمتر بود و این نماد با افت ۱.۵ درصدی روز را به پایان رساند.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای بپاس و شاوان، ۴۷ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۷هزار ۶۸۸ قرار گرفت. فزر و شرانل نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و حدود ۴۱ میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها جذب بازار گردید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۴ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


دولت مکلف به پرداخت بدهی خود از طریق واگذاری سهام شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به پرداخت بدهی خود تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام کردند.


کاخ سفید: به حصول توافق در وین نزدیک شده‌ایم


سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: مذاکرات وین به حصول توافق نزدیک شده است، ما در حال پیشرفت هستیم. اما هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود.


رئیس جمهور بایدن به‌طور مرتب در جریان روند مذاکرات وین قرار می‌گیرد.


بزرگ‌ترین اولویت ما در توافق با ایران، نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.


البته اگر به اجرای برجام نگاه کنید، می‌بینید که دسترسی به نفت بخشی از آن بود اما اکنون باید بگویم که نخستین و مهم‌ترین اولویت ما ممانعت از دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌ای است.


مجوز مجلس برای واردات ۷۰ هزار خودروی سواری


نمایندگان مردم در مجلس با واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه‌سوز هیبریدی و برقی موافقت کردند.


اسلامی: مبادله مدارک بین ایران و آژانس تا خرداد انجام می‌شود


رییس سازمان انرژی اتمی: مسائل باقی مانده که در سفرهای گذشته ایشان و در وین گفت‌وگو شده بود را مرور کردیم و جمع‌بندی کردیم تا مبادله مدارکی که باید بین آژانس و ایران شود تا خرداد ماه انجام شود.


سال آینده ارز ۴۲۰۰ نداریم/ اختصاص ۶۶ هزار میلیارد برای کارت اعتباری


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:


دولت در لایحه پیشنهادی ارز ۴۲۰۰ را حذف کرده بود و به جای آن حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان یارانه ریالی اختصاص داده بود که ۶۶ هزار میلیارد تومان آن برای جبران حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و ۱۰۲ هزار میلیارد نیز برای خرید تضمینی گندم و دارو اختصاص پیدا کرده است.


کمیسیون تلفیق یارانه ریالی دولت را به ۲۵۰ هزار میلیارد رساند و ۹ میلیارد دلاری که مجلس تصویب کرد در حقیقت در قالب همین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.


۶۶ هزار میلیارد تومانی که برای جبران حذف ارز ترجیحی اختصاص داده شده، به شکل کارت اعتباری خرید کالا در اختیار یارانه بگیران قرار خواهد گرفت.


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و چند رشته ای ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت چند رشته ای، خودرو و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز بانکی ها و خودرویی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق ها قابل معامله و کانی های فلزی صورت گرفت. در بین نمادها نیز وبملت و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و تجلی و صندوق کارا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران نخستین روز از هفته جاری دست ‌پر به میدان آمد و با توجه ویژه به گروه های برجامی، امروز را مثبت و پرتقاضا آغاز کرد.


صنایعی چون خودرویی ها، بانکی ها و حملو نقلی ها از همان ابتدای خریدارانشان را به صف نشاندند. روند معاملات در کوچک ها، برخلاف هفته گذشته، با عقب نشینی خریداران دنبال شد و به نظر می رسید برخی از طرفداران این سهام ترجیح دادند پا پس بکشند و برخی سیو سود کنند.


در واپسین لحظات بازار امروز شاهد عطش خرید بورس بازان و هجوم به سمت بزرگان بودیم. به طوری علاوه بر صنایع مذکور، پالایشی ها و فلزات اساسی ها بر مدار صعودی قرار گرفتند و عمده نمادهای این دو گروه تا سقف قیمتی بالا آمدند.


خودرویی ها امروز نمایی تماما سبز را به نمایش گذاشتند. ایران خودرو ۲۱۶ تومان شد. خساپا رشد حداکثری را تجربه کرد و در قیمت ۱۶۸ تومان بست. خگستر، خبهمن، خزامیا و خپارس از دیگر نمادهای پرتقاضای این صنعت بودند که در سقف قیمتی دنبال شدند.


خریداران غول های بانکی تا انتها در صف باقی ماندند. وبملت در قیمت ۳۵۰ تومان و وبصادر در قیمت ۲۰۴ تومان متوقف شدند. وتجارت بیش از ۳۴۰ میلیون حجم خورد و به ۱۹۵ تومان رسید. سامان رشد حداکثری قیمت را رقم زد. وپاسار و وپارس اما متعادل بودند.


شیمیایی ها معاملاتی متعادل داشتند. اما رنج کشی های آخر بازار موجب شد عمده نمادهای این صنعت سبز پوش به خط پایان برسند. شپدیس با برتری خریداران دنبال شد و به ۱۳,۹۲۷ تومان رسید. شگویا ۱+ خورد و پترول تا ۳+ بالا آمد.


فلزات اساسی ها معاملاتی مثبت داشتند که در نیم ساعت پایانی به موجب افزایش تقاضا در فملی، حرکتشان در مسیر صعودی شتاب بیشتری گرفت. فملی خریدارانش را صف نشین کرد و ۷۰۲ تومان شد. فولاد ۲.۵+ خورد و به ۱۰۳۳ تومان رسید. فاسمین، فایرا، کاوه و فخوز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند. ذوب به رشد ۱.۷ درصدی قیمت بسنده کرد.


در حالی دیگر همه از پالایشی ها قطع امید کرده بودند که ناگهان در انتهای بازار وارد رالی صعودی شدند و تا نزدیکی سقف قیمتی تاختند. شبندر به صف خرید رسید و ۷۰۶ تومان شد. شپنا خود را به بالای ۶۰۰ تومان رساند. شتران در قیمت ۴۶۳ تومان از حرکت بازایستاد.


در حمل و نقلی ها امروز اوضاع بر وفق مراد بود. حکشتی، حتاید، حسیر و حسینا از جمله پرتقاضاهای این صنعت بودند که در سقف قیمتی دنبال شدند.


شستا با صف خرید بست و به محدوده ۹۶ تومان رسید. وغدیر نیز پرتقاضا بود، ولی با کمی عقب نشینی به رشد ۳ درصدی قیمت اکتفا کرد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای فسدید، تیپیکو و ثفارس و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شستا، تیپیکو و کی بی سی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ساربیل با ۴.۴۷ درصد، غدام با ۴.۳۸ درصد و وآذر با ۴.۳۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام قپیرا با ۴ درصد، غدشت با ۳.۸۶ درصد و ثفارس با ۳.۶۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۴۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید به نسبت روز چهارشنبه ۰.۵۴ درصد کاهش داشت و به ۱۱ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۵۱ درصد افزایش ارزش داشته و به محدوده ۱۹۷۰ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0