همفکران
1400/11/05
17:02
گزارش بازار / طاقت فرسا!

شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۲۶.۶ هزار واحدی (معادل ۲.۱۶ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی به موجب جو منفی حاکم بر بازار بورس امروز را هم در مدار منفی استارت زد و با سرعت بیشتری در این مسیر نزولی تاخت و تاز کرد. در نیم ساعت پایانی...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران پنجمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با افت ۲۶.۶ هزار واحدی (معادل ۲.۱۶ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی به موجب جو منفی حاکم بر بازار بورس امروز را هم در مدار منفی استارت زد و با سرعت بیشتری در این مسیر نزولی تاخت و تاز کرد. در نیم ساعت پایانی به موجب بهبود تقاضا در برخی از بزرگان، سرعتش کمی کند شد و در نهایت در یک قدمی مرز ۱.۲ میلیونی ترمز را کشید.


بموتو، قرن و رکیش بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. بموتو با صف خرید به کارش پایان داد و قرن در دقایق آخر تا محدوده مثبت ۳.۳ درصد بالا آمد. اما رکیش به رشد ۱.۵ درصدی قیمت پایانی بسنده کرد و در واپسین لحظات به مدار منفی رفت. پارسان، فارس و نوری بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. پارسان با صف فروش به خط آخر امروز رسید. نوری بیشتر روز را در صف فروش بود اما در یکساعت پایانی رو به بالا معامله شد و به محدوده منفی ۱ خود را رساند. فارس دو دستی صفر تابلو را چسبید و حتی موفق شد سبزپوش امروز را به اتمام برساند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای زاگرس، شگویا و صبا ۲۸۹ واحد افت کرد و در عدد ۱۶ هزار و ۹۵۴ کار خود را به پایان رساند. توریل و قچار نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت بر این شاخص داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۱۱۲۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۱۷ میلیارد دلار کاهش یافت.




خبرهای موثر

وزیر صمت: با واردات خودرو موافقیم


فاطمی‌امین که امروز صبح به مجلس رفته، در صحن علنی گفته: همه می‌دانیم که کیفیت خودروهای تولیدی قابل قبول نیست. حدود ۷۰ درصد این مشکل به قطعه‌ساز و ۳۰ درصد به مرحله مونتاژ و در کارخانه مربوط می‌شود. برای حل این مسئله پروژه تحولی طراحی کرده‌ایم.


ما نیز به عنوان دولت موافقیم که واردات تا حدودی که باعث حرکت وضعیت تولید در داخل شود صورت بگیرد.


فاطمی امین همچنین گفت: سهام دولت در ایران خودرو و سایپا واگذار می‌شود


دولت نباید بنگاهداری کند، سهام دولت در دو شرکت سایپا و ایران خودرو به صورت بلوکی واگذار می‌شود.



سخنگوی دولت از دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به وضعیت بازار سرمایه خبر داد.



بهادری جهرمی در نشست خبری:


رئیس جمهور دستور به تشکیل کارگروهی به ریاست معاون اول برای بازار سرمایه دادند.


بسته ۱۰ بندی یکی از تصمیمات دولت برای حمایت از بازار سرمایه است.


شخص رییس جمهور در مورد بازار سرمایه به صورت منظم با حضور در جلسات اقتصادی دولت، همه مسائل را با حضور همه تیم اقتصادی دولت بررسی و پایش می‌کند.


ترین های معاملات بورس

فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فلزات اساسی و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خساپا و فولاد نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز هم صندوق های قابل معامله تنها پناهگاه امن برای نقدینگی های خرد بودند، به این ترتیب صدر نشین پول از سوی حقیقی های بازار شدند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بود. در بین نمادها نیز صندوق کارا باز هم بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فولاد و فملی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



علیرغم مطلوب بودن پارامترهای بنیادی، امروز هم بازار سهام با شرایط بحرانی به روند منفی خود ادامه داد.


اگرچه سوت آغاز معاملات در مداری از تعادل زده شد اما به تدریج قدرت عرضه ها در بازار روندی صعودی گرفت، تا جایی که نماد ها در یک رالی رقابتی به سوی فروشندگان می تاختند و در عرض سه سوت خود را به کف قیمتی می رساندند. در حالی که انتظار می رفت که با توجه به اخبار مثبت از مذاکرات شاهد بهبود نسبی معاملات در گروه خودرو و بانک و تا حدودی در پالایشی ها باشیم، این صنایع هم همسو با کلیت بازار منفی شدند.


بازار به حدی یکدست سرخپوش بود که انگار هرکسی زودتر به صف فروش می رسید کاپ قهرمانی میگرفت . امروز بیش از ۹۰ درصد نمادها در محدوده منفی معامله شدند به طوری که ۵۴۸ نماد منفی بودند و از این عدد ۴۳۶ نماد صف فروشی به ارزش یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان داشتند. به عبارتی حدود ۷۵ درصد نمادهای بازار با صف فروش مواجه بودند. بر این اساس تنها ۳۹ نماد در محدوده مثبت معامله شدند که ۲۳ تای آن ها صف خریدی به ارزش ۶۵ میلیارد تومان را تشکیل دادند.


امروز ناامیدی در سهامداران، به ویژه حقیقی ها، دیگر به اوج رسید. به طوری که قیمت های ارزنده یا ضرر های قابل توجه به چشم کسی نمی آمد و هرکسی دو پای دیگر هم قرض گرفته بود تا با تمام توان بتواند فرار کند.


به این ترتیب امروز خروج نقدینگی های خرد از بازار با شیب تندتری مواجه شد و به بیشترین رقم طی سه ماه اخیر رسید.


ناگفته نماند که اگر حمایت حقوقی ها از بزرگانی نظیر فارس، فملی و فولاد نبود ، شاخص کل یک افت جانانه را تجربه می کرد چرا که تا چشم کار می کرد از کوچک گرفته تا بزرگ همگی در صف فروش به سوگ نشسته بودند.


در یکساعت پایانی بازار بودیم ، که خبری در خصوص قیمت گاز طبیعی برای خوراک و سوخت آمد و دوباره تعیین سقف قیمت خوراک ۵۰۰۰ تومانی و سقف قیمت سوخت ۲۰۰۰ تومانی در ادامه سال و سال آتی مطرح شد. این خبر تا حدودی از شدت عرضه ها کاست و صف فروش شتران و بعد از آن باقی لیدرهای پالایشی به طور کامل جمع آوری شد.


پس از بهبود تقاضا در پالایشی ها، نوبت به خودرویی ها رسید که به سرعت اقدام به خارج کردن فروشندگان از صف کردند.


به این ترتیب عطش فروش در عمده بزرگان و شاخص سازان فروکش کرد و یکی پس از دیگری از کف های قیمتی فاصله گرفتند و خود را به محدوده ای از تعادل رساندند.


فولاد و فملی از صنعت فلزات و وبملت از صنعت بانک از جمله نمادهایی بودند که، با وجود سایه سنگین فروش بر سر بازار، صف فروش را تجربه نکردند و بیشتر بازار روندی متعادل داشتند و در نهایت سبزپوش به خط آخر رسیدند. وتجارت نیز همین شرایط را داشت با این تفاوت که با عرضه بیشتری مواجه بود و در محدوده ۲- امروز را به اتمام رساند.


جمع شدن صفوف فروش بزرگان و شاخص سازان موجب شد ارزش معاملات خرد در معاملات روز جاری با افزایش ۵۶ درصدی به نسبت روز قبل، به محدوده ۳.۴ هزار میلیارد تومان رسید که بیشترین سطح طی یکماه اخیر است.


در مجموع امروز شاهد بازاری به شدت منفی و ناامیدکننده بودیم که در واپسین لحظات، تحرکات مثبتی در بعضی از صنایع بزرگ مشاهده شد و در دیگر صنایع آب از آب تکان نخورد. در کنار همه اینها شاخص نیز وضعیت خوبی ندارد و امروز یکقدم دیگر ۱.۲ میلیون واحد نزدیکتر شد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای خبنیان، وحافظ و ساروج و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خبنیان، وکبهمن و وحافظ بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


خبنیان که طی سه ماه گذشته با بازدهی بالغ بر ۴۵ درصدی همراه بوده، حدود دو هفته ایست که معاملاتش با برتری فروشندگان در کف قیمتی دنبال می شود. اگرچه امروز هم در صف فروش سپری کرد اما نکته حائز اهمیت، حجم معاملات این نماد بود که بیش از ۱۴۰ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد که برای نماد مذکور رقم قابل توجهی محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فاذر با ۴.۹ درصد، غمارگ با ۴.۱۲ درصد و شغدیر با ۳.۹۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وبهمن با ۴.۹۷ درصد، حپترو با ۴.۹۳ درصد و کگاز با ۴.۹۱ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۱۶۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۸۲ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۲۸۳ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۲ درصد کاهش ارزش داشته و به محدوده ۱۸۳۷ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0