بورس۲۴
1402/02/24
09:24
دلیل صف خرید «پی پاد»؟

بورس ۲۴: پرداخت الکترونیک پاسارگاد به عنوان عضوی از گروه مالی پاسارگاد در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و به عنوان اولین شرکت گروه فناپ به بازار سرمایه عرضه می شود. فعالیت اصلی شرکت ، ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی در حوزههای مجاز و شرکت شاپرک می باشد.

دلیل صف خرید «پی پاد»؟

بورس۲۴ : پرداخت الکترونیک پاسارگاد به عنوان عضوی از گروه مالی پاسارگاد در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و به عنوان اولین شرکت گروه فناپ به بازار سرمایه عرضه می شود. فعالیت اصلی شرکت ، ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی در حوزه های مجاز و شرکت شاپرک می باشد.


این شرکت پس از این که تحت تملک فناپ در سال ۱۳۹۷ قرار گرفت ، تحولی بنیادین در ساختار آن صورت گرفت و مسیری متفاوت را طی کرده است و صنعت پرداخت ، به رشدی نمایی در سهم بازار، درآمد و سودآوری رسیده است.


1

صنعت پرداخت در ایران


از بازیگران اصلی، صنعت پرداخت می توان به زیر مجموعه بانک های بزرگ کشور اشاره کرد که و درآمد این شرکت ها اکثرا، ناشی از کارمزد تراکنش هاست که از بانک پذیرنده دریافت می شود. البته برخی شرکت های پرداختی، ردیف درآمدی با اهمیتی از ناحیه فروش شارژ تلفن همراه دارند.


در بین ۱۲ شرکت دارای مجوز ارائه خدمات پرداختی شرکت های پرداخت، رکیش، رتاپ، آپ و سپ به همراه، پی پاد اصلی ترین بازیگران هستند و سهم عمده صنعت را در اختیار دارند.


2

بررسی صنعت


در میان صنایع موجود در بازار سرمایه، یکی از صنایعی که در سالهای اخیر، بیشترین آسیب را از اجرای سیاست های قیمتگذاری دستوری دیده است، صنعت پرداخت و شرکتهای PSP هستند.


این روزها خبرهایی حاکی از اصلاح دستورالعمل کارمزد صنعت پرداخت پس از سالها شنیده می شود، از آخرین تصویب دستورالعمل کارمزد این صنعت بیش از ۸ سال می گذرد و در طی این سالها ، سقف ریالی نرخ کارمزد ثابت مانده است. این عامل با توجه به رشد دلاری هزینه های شرکتها و همچنین قیمت هر دستگاه کارتخوان و رول کاغذ مصرفی ، منجر به کاهش سودآوری آنها در سنوات گذشته شده و حیات آنها را با دستورالعمل فعلی غیرممکن ساخته است. رشد درآمد صنعت پرداخت در سال ۱۴۰۰ بیشتر ناشی از رشد تعدادی و مبلغی تراکنش های آنلاین بوده است ولی در مقایسه با تورم، رشد حدود ۲۵ درصد درآمد صنعت مطلوب به نظر نمی رسد. به همین دلیل ، بانک مرکزی به فکر تدوین دستورالعمل جدید برای این شرکت ها افتاده است.


این طور شنیده می شود که دستورالعمل جدید طی روزهای آینده منتشر خواهد شد. اما بر اساس اخبار متشر شده، در دستورالعمل جدید بانک های پذیرنده، پذیرندگان (اصناف) و بانک های صادرکننده کارت، به ازای هر تراکنش به شرکت های PSP کارمزد پرداخت می کنند. این در حالی است که در دستورالعمل فعلی، تنها بانک پذیرنده پرداخت کارمزد را به عهده دارد.


مهمترین قسمت در دستورالعمل جدید، افزایش کارمزد هر تراکنش، متناسب با نرخ تورم است که این دستورالعمل می تواند وضعیت فعلی صنعت پرداخت کشور را متحول کرده و در جهت سودآوری این شرکت ها برآید.


عملیات ابزارهای شرکت در مقایسه با سایر رقبا


اطلاعات مربوط به عملکرد کسب و کار پایانه فروشگاهی در صنعت، بر اساس آخرین گزارش عملکرد شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت که توسط شرکت شاپرک تا پایان آذر ماه ۱۴۰۱ ،مطابق نمودارهای ذیل منتشر شده است:


سهم شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد از بازار تعداد پایانه فروشگاهی تراکنش دار


3

سهم شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد از بازار مبلغ تراکنش پایانه فروشگاهی


4

اطلاعات مربوطه به عملکرد کسب و کار درگاه اینترنتی در صنعت، بر اساس آخرین گزارش عملکرد شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت که توسط شرکت شاپرک تا پایان اسفند ۱۴۰۱ ،مطابق نمودارهای ذیل منتشر شده است : سهم از تعداد ابزار پذیرش اینترنتی تراکنش دار


5

سهم از مبلغ تراکنش ابزار پذیرش اینترنتی


6

پی پاد در حالی سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ را طی کرده است که به دلیل سیاست های توسعه بازار متفاوت، در حوزه مبلغ و


تعداد تراکنش موفق به بهبود سهم بازار خود شده است و طی این دوره پی پاد توانسته از رتبه ۷ شرکت های پرداختی به رتبه ۳ این صنعت در منظر مبلغ تراکنش ارتقا یابد.


با بررسی تمام این ها، رشد سه ساله اخیر درآمد شرکت، در کنار رشد ۷۰ درصدی درآمد به نسبت مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد که پی پاد توانسته است ، عنوان "شرکت برتر از نظر رشد سریع" در بیست و پنجمین دوره رتبه بندی سال سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۱ را دریافت کند.


نگاهی به حاشیه سود خالص و حاشیه سود عملیاتی شرکت پی پاد از سال ۱۳۹۸ تا نه ماه ۱۴۰۱ که حاکی از عملکرد خوب شرکت نسبت به رقبا دارد.


87

و در انتها به بررسی گزارش ماهانه شرکت پرداخت الکترونیکی پاسارگاد می پردازیم :


درآمد ماهانه شرکت در ماه جاری، نسبت به ماه قبل ۷ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۸ درصد افزایش یافته است.


9

گفتنی است که حدود ۶۴ درصد از درآمد این شرکت را فروش شارژ تلفن همراه تشکیل می دهد که حاشیه سود ۲ درصدی دارد. کارمزدهای شاپرک و حق الزحمه پشتیبانی دستگاه های کارتخوان از ردیف های اصلی درآمد و سود پی پاد است که بخش مهمی از درآمد این بخش متعلق به قرارداد با بانک پاسارگاد است. عمده بهای تمام شده پی پاد را مواد مستقیم تشکیل می دهد که در حقیقت خرید شارژ تلفن همراه است. در بخش سربار نیز عمده هزینه مرتبط با هزینه نصب، پشتیبانی و هزینه ملزومات مصرفی مرتبط با دستگاه های کارتخوان است.


در این بین استهلاک دستگاه های کارتخوان سهمی ۱۵ درصدی از سربار و ۵.۲ درصدی از بهای تمام شده را دارد. وزن استهلاک از سربار در سایر شرکتهای پرداخت بالای ۳۰ درصد است.


در نتیجه همان طور که در متن مفصلا به آن پرداخته شد ، شرکت های PSP در انتظار ، اصلاح دستورالعمل کارمزد صنعت پرداخت ، متناسب با نرخ تورم هستند که اگر اصلاح دستورالعمل به درستی شگل گیرد ، این گروه پتانسیل رشد چشم گیری خواهد داشت ، در این بین پی پاد نیز که از رقبای خود پیشی گرفته است از این افزایش نرخ سودمند خواهد شد.

انتهای خبر

0
0