همفکران
1400/12/18
15:26
گزارش بازار / حسن ختامی سبز

شاخص کل بورس تهران ۱۸امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۴۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی از همان ابتدا سبز پوش به میدان آمد و تا انتها مثبت ماند. در یکساعت ابتدایی حدود ۶۵۰۰ واحد رشد کرد، بعد از آن متعادل شد و سپس...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران ۱۸امین روز معاملاتی از اسفند ماه ۱۴۰۰ را با رشد بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ واحدی به پایان رساند و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۴۸ هزار واحد قرار گرفت. این شاخص بورسی از همان ابتدا سبز پوش به میدان آمد و تا انتها مثبت ماند. در یکساعت ابتدایی حدود ۶۵۰۰ واحد رشد کرد، بعد از آن متعادل شد و سپس با با پایان نیمه اول معاملات، مجددا اوج گرفت.


به موجب تقویت موج تقاضا در کلیت بازار امروز، در کوچک های بازار نیز معاملاتی مثبت بودیم. به این ترتیب شاخص هم‌وزن نیز همسو با کلیت بازار روندی مثبت داشت و با رشد ۲۳۵۰ واحدی به کارش پایان داد.


کچاد، شتران و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هر سه رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند و با صف خرید بستند. رانفور، فایرا و تنوین بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. تنوین با صف فروش روز را به پایان برد. فایرا با افت ۳ درصدی قیمت مواجه شد و رانفور در یک قدمی کف قیمتی بست.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای آریا، زاگرس و شاوان، ۱۲۵ واحد افزایش یافت و در عدد ۱۸ هزار و ۲۷۰ قرار گرفت. غصینو و صبا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تنها ۳۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران حقیقی صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۴ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر


واکنش کاخ سفید به درخواست تضمین برجامی ایران از آمریکا


سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌خواهی ایران از آمریکا برای عدم ترک دوباره توافق در صورت بازگشت به آن، ابراز امیدواری کرد تمامی دولت‌های بعدی آمریکا، چه دموکرات وچه جمهوری‌خواه، به تاثیر «مهلک» خروج از توافق پی ببرند.


باقری به وین بازگشت


علی باقری، رییس هیات مذاکره کننده ایران که به منظور مشورت با مقامات ارشد ایران در سفری کوتاه به تهران بازگشته بود، صبح روز چهارشنبه برای ادامه مذاکرات به وین بازگشت


به گفته مقامات ایران و ۱+۴، مذاکرات احیای برجام به مرحله نهایی رسیده است و دو طرف باید درباره چند موضوع باقی مانده تصمیم سیاسی بگیرند.


اتحادیه اروپا: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخشی ضروری از توافق در وین است


نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام با تاکید بر تعهد این نهاد اروپایی بر احیا و حفظ توافق هسته‌ای، درباره برخی اقدامات هسته‌ای ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق انجام شده‌اند، ابراز نگرانی کرد.


افزایش دامنه نوسان به ۱۰ درصد در سال ۱۴۰۱


خدابخش نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس: براساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ۱۰ درصد تغییر کند.


این اتفاق به صورت فصلی انجام خواهد شد، اما در کل تغییر دامنه نوسان وابسته به شرایطی است که در هیات مدیریت مطرح و تصمیم گیری شود.


ترین های معاملات بورس


نفتی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، چند رشته ای و فرآورده های نفتی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و شتران نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



طی امروز دو صنعت خودرو و هتل رستوران بیشترین ورود پول را از سوی حقیقی های بازار داشتند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق ها قابل معامله و شیمیایی ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز گنگین و صندوق همای بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و بپاس و شکام بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



معاملات آخرین روز کاری هفته جاری ، با رشد نماگرها و قیمت سهام آغاز شد و تا انتها به همین منوال با حال و هوایی مثبت پیش رفت. عبور شاخص نفت برنت از مرز ۱۳۰ دلار، پس از اعمال تحریم های انگلیس و آمریکا بر نفت روسیه، مهمترین محرک بازگشت تقاضا به بازار سهام به ویژه سهام پالایشی است.


خودرویی ها تماما سبزپوش بودند و اگرچه در ساعت ابتدایی روندی متعادل داشتند، اما از نیمه دوم به بعد موج قوی از تقاضا در این صنعت شکل گرفت و لیدرهای خودرویی را به صف خرید کشاند. ایران‌خودرو خگستر در سقف قیمتی بستند. خساپا با رشد حداکثری به قیمت ۱۷۰ تومان رسید.


بانکی ها معاملاتی مثبت داشتند. وبملت پیشتاز گروه بود و در یک قدمی صف خرید در قیمت ۳۶۴ تومان بست. وبصادر ۱۹۸ تومان شد. وتجارت ۲.۶+ خورد و به ۱۹۲ تومان رسید. وپست و وپارس از جمله سرخپوش های گروه بودند.


فلزات اساسی ها تقاضای دیروز را نداشتند و روزی متعادل را پشت سر گذاشتند. کاوه و فسرب به رشد ۱.۵ درصدی اکتفا کردند. فملی در قیمت ۷۱۳ تومان متوقف شد. فولاد و فاسمین سبزپوش در مرز صفر معاملاتی باقی ماندند.


عمده نمادهای شیمیایی رشد قیمت را تجربه کردند اما در دقایق پایانی به متوقف شدن در محدوده صفر تابلو بسنده کردند. شپدیس از سقف قیمتی فاصله گرفت و در محدوده ۳+ بسته شد. پترول با صف خرید به کارش پایان داد ‌و به ۲۲۰ تومان رسید.


پالایشی ها امروز هم پیشتاز بازار بودند. متعادل شروع به کار کردند، به صف خرید رسیدند، مجددا با افزایش عرضه مواجه شدند و در نهایت در آستانه های بالا بستند. شتران به محدوده ۵۳۲ تومان رسید. شپنا با رشد حداکثری قیمت، ۶۸۳ تومان شد. شبندر در محدوده مثبت ۳درصد روز را به پایان رساند.


در دارویی ها، داوه و برکت پرتقاضا بودند و ما روز را در صف خرید به سر بردند. دتوزیع، دلر و دفارا رشد بالغ بر ۱.۵ درصدی قیمت را رقم زدند.


کانی های فلزی در آخرین دقایق به همون خریداران همراه شدند. فزر ۳+ خورد و ۲۸۳۵ تومان شد. کچاد با صف خرید بست. ومعادن در دقایق پایانی با رنج کشی مثبت قوی در قیمت به بالاتر از ۱۲۰۰ تومان رسید.


در مجموع هفته خوبی را پشت سر گذاشتیم. بازار این روزها به شدت تحت تاثیر مذاکرات و بازارها جهانی است. به طوری که هر تغییر کوچکی در این دو عامل، می تواند روند بازار را زیر و رو کند.


شاهد روندی با ثبات در معاملاتی این هفته بودیم. امیدواریم که با اتفاقات خوب سیاسی، این مثبت ها تداوم یابند و بتوانیم شاهد بازاری دلنشین در آخرین هفته معاملاتی سال ۱۴۰۰ باشیم.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه نمادهای کهرام، شتولی و شکف و در بازه ۳۰ روزه نمادهای شکف، فن آوا و کهرام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را سپ با ۴.۴۷ درصد، ولیز با ۴.۲۳ درصد و تکنو با ۴.۰۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۴.۹۳ درصد، بشهاب با ۳.۶۴ درصد و لوتوس با ۳.۱۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به نسبت روز قبل ۶۳۰ تومان کاهش یافته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۵ هزار و ۲۷۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۶ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۱.۶ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۲۰۱۳ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0