بااقتصاد
1401/03/09
14:40
واکنش حداقلی شاخص کل به متغیرهای مثبت رشد بورس/ حقیقی‌ها هنوز برای بازگشت دوباره به صف‌های خرید سهام تردید دارند

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ بورس تهران با پشت سر گذاشتن اصلاحات نسبتا سنگین طی روزهای اخیر، امروز به برخی متغیرهای مثبت واکنش نشان داد و با رشد حداقلی ۳۳۱۸ واحدی روی رقم یک‌میلیون و ۵۳۷ هزار واحدی، جایگاهش را تثبیت کرد. شاخص کل هم‌وزن اما با صعود کم‌رمق و ۳۵۱ واحدی نشان داد که هنوز حقیقی‌ها برای بازگشت دوباره به صف‌های خرید سهام تردید دارند و منتظر رفع ابهامات اقتصادی و سیاسی هستند. در بازار فرابورس نیز رشد ۸۳ واحدی برای شاخص کل آیفکس رقم خورد و به رقم ۲۱ هزار و ۳۴۸ واحد ارتقا یافت.

شاخص بورس به مدار متعادل و صعودی بازگشت


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ۹ خردادماه، بازارهای سهام تهران با بازگشت به مدار صعودی، به روند ریزشی اخیر پایان دادند. هرچند رشد ۳۰۰۰ واحدی شاخص کل و ۳۵۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن، تضمینی برای تداوم جریان متعادل و صعودی بازار در روزهای آتی نیست، اما نقطه اتکا و امیدواری سهامداران حقیقی و رجوع دوباره نقدینگی‌های خرد به بازار سرمایه محسوب می‌شود.


نوری و آریا، بار اصلی صعود شاخص‌ها را به دوش کشیدند


در معاملات امروز بورس تهران، نماد نوری، به تنهایی یک‌سوم از صعود ۳۳۰۰ واحدی شاخص کل بورس را بر عهده گرفت و نمادهای کچاد، فملی، شپنا، حکشتی، بوعلی و پارسان نیز در رتبه‌های بعدی با بیش‌ترین تاثیر مثبت بر شاخص کل، قرار گرفتند. سآبیک همچنان برای بورس تهران بالاترین حجم تراکنش مثبت را رقم می‌زند درحالی‌که آسیاتک در این رقابت باز ماند و بالاترین حجم تراکنش منفی را به خود اختصاص داد.


برای بازار فرابورس هم نماد آریا، به تنهایی ۵۲ واحد مثبت بر شاخص کل آیفکس تاثیر مثبت گذاشت و فغدیر، خدیزل، شگویا و شبصیر دیگر نمادهای موثر و مثبت این بازار شناخته شدند. دماوند و وسپهر نیز با معاملات منفی، مانعی برای رشد بیش‌تر شاخص آیفکس بودند. در این بازار، نماد آریا به همراه کرمان و زملارد، بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت را رقم زدند.


تداوم روند کاهش ارزش صف‌های فروش سهام


به‌این‌ترتیب، معامله‌گران سهام امروز تعداد ۶۰۶ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۱۴ نماد شرکتی، بدون نقل و انتقال سهم، منتظر معاملات فردا نشستند. تعداد صف‌های خرید به ۷۶ سهم به ارزش ۷۰۱ میلیارد تومان رسید و صف‌های فروش هم برای ۷۴ نماد به ارزش ۱۶۶ میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به دیروز از نظر ارزشی ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. در بازار امروز برای ۷۷ نماد معامله‌شده، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۱۱۳ نماد شرکتی، افت قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


توازن میان پول و ارز، اقتصاد کشور را به مسیر درست رهنمون می‌کند


احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، مسیر صحیح در اقتصاد ایران را ایجاد توازن میان دو مقوله پول و ارز دانست و افزود: با توجه به لنگر (نوسان) ارز، نباید تمام هم و غم خود را متوجه ارز کنیم بلکه باید سیاست‌های پولی و بانکی را هم مورد توجه قرار دهیم.


تشکیل شورای ثبات مالی در اقتصاد کشور به پیشنهاد سازمان بورس


سازمان بورس اوراق بهادار، تشکیل شورای ثبات مالی را به وزارت اقتصاد پیشنهاد داده است. بر اساس این پیشنهاد سازمان بورس، شکل‌گیری شورای ثبات مالی در کشور می‌تواند زمینه‌ساز تصمیم‌گیری‌های بنیادی در بازار سرمایه شود.


بازگشایی نماد باشگاه استقلال


پس از کش‌وقوس‌های فراوان بین شرکت فرابورس و سازمان خصوصی‌سازی بر سر وضعیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، قرار شد امروز نماد باشگاه استقلال بازگشایی شود. باشگاه استقلال در صورت مالی ۹ ماهه منتهی به فروردین ماه امسال به ازای هر سهم ۹ تومان سود تعیین کرد. این در حالی است که سال گذشته این شرکت به ازای هر سهم ۰۵ ریال سود محقق کرده بود.


انتشار اوراق ارزی توسط بانک مرکزی بزودی


علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، از انتشار اوراق ارزی در بازار سرمایه توسط این بانک خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های بانک مرکزی انتشار اوراق ارزی است و هم‌اکنون این اوراق طراحی می‌شود تا افرادی که ارز در اختیار دارند از آن بهره‌مند شوند.


به گفته وی، بزودی اوراق ارزی منتشر می‌شود و بازپرداخت و سود آن نیز به‌صورت ارزی خواهد بود. همچنین، افرادی می‌توانند در این طرح شرکت کنند که درآمد ارزی داشته باشند و در پروژه‌های با بازدهی بالا سرمایه‌گذاری کنند و اوراق منتشر شود.


کار دشوار بانک مرکزی برای کنترل تورم و توجه به تولید


شاپور محمدی، رییس پژوهشکده پولی و بانکی، کنترل نقدینگی در کشور را دو سویه دانست و گفت: یک سو به کنترل رشد نقدینگی و تورم کمک می‌کند و از سوی دیگر ممکن است محدودیت نقدینگی برای تولید ایجاد کند، بنابراین کار بانک مرکزی در این شرایط، قدری مشکل است و باید به هر دو سو توجه کند.


وی افزود: وقتی صحبت از بحث‌هایی همچون تامین مالی زنجیره‌ای مطرح می‌شود بانک مرکزی تلاش می‌کند در حین تامین مالی، بر نقدینگی که به سمت تولید هدایت می‌شود هم نظارت کند تا در ارتقای تولید و کاهش نرخ تورم به کار گرفته شود.


موج افزایش قیمت‌ها به روغن موتور خودرو هم رسید


سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به چهار عضو انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران مجوز افزایش نرخ داد. طبق این بخش‌نامه، چهار عضو انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران شامل شرکت‌های نفت بهران، نفت پارس، نفت ایرانول و نفت سپاهان هستند. همچنین، افزایش نرخ مشمول روغن موتورهای دیزلی و بنزینی می‌شود.


تمامی محصولات شرکت‌های بورسی در بورس کالا عرضه می‌شوند


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرد: با قانون جدید بازار سرمایه، همه محصولات شرکت‌های بورسی، وارد بورس کالا می‌شوند و در راستای شفافیت اقتصادی، قیمت گذاری دستوری لغو خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات سهام در بورس و فرابورس امروز، با حجم ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۶۶۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به دیروز، کاهش نشان داد. از این میزان، ۵۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۴۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس نیز به رقم ۴۹۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. طی این جابجایی‌ها، ۳۱۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای نوری، شبصیر و شغدیر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های وبملت، بپاس و فملی متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های سیمان، محصولات شیمیایی و خودرو به ترتیب با ۴۹۳ ، ۳۱۷ و ۳۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۳۷.۳۷۴.۴۶ (۳۳۱۸.۱۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۵.۲۰۰.۰۸ (۳۵۱.۳۵افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۱۳۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: نوری، کچاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱.۳۴۸.۸۹ (۸۳.۶۲افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۵۵۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، فغدیر و خدیزل


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0