کانال کدال
1400/02/09
11:46
‍ 🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت 📊 نماد: ختراک (شرکت ريخته گري تراکتور سازي ايران) 📝 معرفی شرکت: شرکت ریخته‌گ...

🗂 برگزیده گزارش تحلیلی-تفسیری و تفسیر نسبت دوپونت برای این شرکت



📊 نماد: ختراک (شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران)



📝 معرفی شرکت:


شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران، جهت دستیابی به فن‌آوری کامل صنعت تراکتور مقرر گردید تا پروژه ریخته‌گری که در طرح اولیه منظور نشده بود به‌عنوان پروژه مکمل مجتمع ایجاد شود. در سال ۱۳۶۶ شرکت ریخته‌گری به عنوان یک شرکت مستقل تاسیس و ثبت شده و شروع به فعالیت نموده است. این شرکت دارای سه خط قالب‌گیری تمام اتوماتیک برای تولید انواع قطعات چدنی در رنج کوچک، متوسط و بزرگ بوده و دارای یک خط ریخته‌گری به روش لاست فومی باشد. در این شرکت انواع قطعات چدنی، از قبیل قطعات تراکتور، موتور صنعتی، خودرو (پژو ،پراید، نیسان)، بدنه موتور شش سیلندر تراکتور، قطعات مخصوص کامیون، میل لنگ‌های کمپرسور، کلاهک مقره صنعت برق و غیره تولید می‌شود. در تاریخ ۸۹/۱۱/۲۰ کارگاه ریخته‌گری شرکت تراکتور سازی ارومیه نیز به این شرکت واگذار گردید که دارای یک خط قالب‌گیری اتوماتیک و تجهیزات مربوطه می‌باشد . شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در حال حاضر به عنوان بزرگترین و یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان قطعات ریخته چدنی تراکتور و خودرو در کشور ایران فعالیت می‌کند.



✳️ طرح های توسعه:


-تولید هوای فشرده مستقل در شرکت ریخته گری


-توسعه کارگاههای لاست فوم



❇️ ترکیب درآمدی شرکت: 🔹 درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ ۵,۰۸۹,۱۷۸ میلیون ریال داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۴٪ افزایش داشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله درآمد عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️بهای تمام شده درامد عملیاتی:


🔸این شرکت در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ مبلغ (۴,۷۵۶,۴۶۹) میلیون ریال هزینه پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۵ درصد افزایش پیدا کرده است.


پ.ن: روند ۵ ساله بهای تمام شده درآمد های عملیاتی شرکت در نمودار رسم شده است.



💳 هزینه های مالی: هزینه مالی شرکت در سال جاری مبلغ (۱۶,۶۵۹) میلیون ریال بوده در حالی که شرکت در مدت مشابه سال گذشته هیچ هزینه مالی نداشته است.


پ.ن: روند ۵ ساله هزینه های مالی شرکت در نمودار رسم شده است.



⭕️تفسیر روش دوپونت برای بازده حقوق صاحبان سهام شرکت


بازده حقوق صاحبان سهام شرکت ( ROE) معیار سنجش عملکرد مدیریت در سودآوری است و در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۵۱.۳۸٪ می باشد در حالی که در ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۲۵.۷۷٪ بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۵.۶٪ افزایش یافته است.نسبت ROE صنعت عدد ۲۲٪ را نشان می دهد و ROE شرکت ۲۹.۳۸ درصد بالاتر از متوسط صنعت است. نسبت ROE تحت تاثیر سه عامل به شرح زیر قرار دارد:



۱️⃣نسبت گردش دارایی ها: این نسبت تبیین‌گر کارایی شرکت در استفاده از دارایی ها جهت ایجاد سود است و در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ برابر ۱.۷۴ بوده در حالی که مدت مشابه سال گذشته عدد ۱.۸۲ را نشان می دهد و شاهد کاهش ۰.۰۸ گردش دارایی ها می باشیم. علت کاهش این نسبت رشد بیشتردارایی های شرکت نسبت به درآمد می باشد.



۲️⃣اهرم مالی: اهرم مالی که با نسبت مالکانه سنجیده می شود ، حاصل دارایی بر حقوق صاحبان سهام است. این نسبت در۹ ماهه منتهی به آذر ۹۹ عدد ۳.۹۲ را نشان می دهد در حالی که ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۸ برابر ۲.۳۶ بوده است و بیانگر افزایش ۱.۵۶ اهرم مالی است که علت افزایش این نسبت رشد بیشتر دارایی های شرکت نسبت به حقوق صاحبان سهام می باشد.



۳️⃣نسبت حاشیه سود(خالص): درصدی از درامدهای شرکت که تبدیل به سود شده است. (با احتساب فعالیت های اصلی و سرمایه گذاری های شرکت) هر چه این نسبت بالاتر باشد مطلوب تر است.


این نسبت از ۳.۵۶٪ به ۹.۱۹٪ افزایش پیدا کرده است.



✅همانطور که از مطالب فوق استنتاج می شود عامل تاثیر گذار بر رشد ROE، رشد حاشیه سود خالص و اهرم مالی شرکت می باشد. البته کاهش گردش دارایی شرکت توانسته مقداری از رشد ROE را کاهش دهد.


➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ #ختراک ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال کدال⬇️⬇️ 📎:

انتهای خبر

0
0