بورس پرس
1399/12/24
12:34
بهره برداری از انتقال آب خلیج فارس به چادرملو آغاز شد / اعلام برخی جزییات

مدیرعامل چادرملو با اشاره به بهره برداری از قطعه سوم ابرپروژه طرح شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به یزد ، برخی جزییات این طرح توسعه را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، ناصر تقی زاده در جریان بهره برداری از قطعه سوم طرح شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به چارملو درباره تاثیرات مهم این طرح در استان یزد گفت: چادرملو یکی از سه سهامدار عمده این ابرپروژه، نقش موثری در تحقق این دستاورد عظیم داشت و برنامه های بزرگی هم برای توسعه و اکتشاف در دست اقدام دارد که نیازمند منابع پایدار آب است .


وی افزود: با همین هدف، سه شرکت چادرملو ، گل گهر و مس سرچشمه ، تصمیم بی سابقه ایی گرفتند. قطعه سوم خط یک شامل ۳۷۰ کیلومتر از مس سرچشمه کرمان تا صنایع فولادی اردکان استان یزد است که انشعابی هم به "کچاد" به طول ۱۵۰ کیلومتر کشیده می شود.


این مقام مسئول ادامه داد: دبی آب انتقالی به این منطقه ۲ متر مکعب بر ثانیه از طریق لوله هایی به قطر ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیمتر است و ۷ مخزن ۱۱۰ هزار متر مکعبی نیز برای ذخیره سازی آب احداث شده که برای سال ها تامین کننده آب پایدار برای صنایع خواهد بود. بسیاری معتقد بودند این پروژه توجیه اقتصادی ندارد اما با جسارتی بنیانگذاران این ریسک بزرگ و در اوج تحریم ها انجام شد.


تقی زاده گفت : موفقیت این پروژه تنها به انتقال آب شیرین به فلات ایران و شرق خلاصه نمی شود بلکه موضوع مهم که از دستاوردهای این طرح عظیم است و باید به آن توجه داشت، انتقال فناوری است. حدود ۱۹۰ شرکت سازنده و پیمانکار ، توانمندی ها را به منصه ظهور رساندند و توان فوق العاده ای برای ساخت قطعات مورد نیاز کسب شده و در نظر است ساخت ممبران های آب شیرین هم داخلی سازی شود .


وی افزود: اثبات شده که می توان با سرمایه گذاری شرکت های بزرگ سود آور و بخش خصوصی نه تنها به عمران و آبادانی سرعت بخشید بلکه باری از روی دوش دولت ها نیز می توان برداشت. این پروژه عملا ثابت کرد اگر نظام به این نتیجه برسد که توسعه را از حالت دولتی خارج کند و این مهم را به شرکت‌های خصوصی محول کند امری شدنی و مثمر ثمر خواهد بود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0