سنا
1400/06/31
12:58
از استقرار شفافیت تا ناهمواری فرار مالیاتی

مسیر فراریان مالیاتی فقط از طریق شفافیتی که در بازار سرمایه وجود دارد ناهموار می‌شود.

یک مدرس دانشگاه درباره طرح مالیات بر سوداگری و اینکه این طرح موجب سر و سامان دادن بازار خواهد شد، گفت: هدف از این طرح هدایت نقدینگی به سمت و سوی بازارهای مولد از جمله بازار سهام است تا در جهت رشد و توسعه تولید به کار گرفته شود.


مهرافروز توکلی عنوان کرد: برخی افراد از طریق خرید دارایی‌هایی چون ارز، سکه، طلا و ملک سعی دارند قدرت خرید خود را حفظ کنند، که این موضوع در نهایت باعث افزایش سرعت تورم، کاهش تولید، رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید در کل جامعه می‌شود.


به گفته توکلی؛ برای جلوگیری از این دست مشکلات، همانگونه که مقررات و قوانینی برای تقویت بازار سرمایه در نظر گرفته می‌شود، هم‌زمان بایستی هزینه سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی بازار سرمایه مانند خودرو و مسکن، ارز و... که نقدینگی را به سمت خود جلب می کنند و بازار سرمایه را با مشکل نقدینگی مواجه می‌کنند، افزایش یابد .


این مدرس دانشگاه با بیان این مطلب که تصویب مالیات بر عایدی سرمایه های غیر مولد کاملا مورد تایید علم اقتصاد است، اظهار کرد: این ابزارها و قوانین بر مبنای علم اقتصاد در کشورهای دیگر نیز استفاده شده و نتایج مثبت آن بر کارایی و پویایی بازار سرمایه در جهت توسعه و اشتغال در این کشورها آشکارا دیده می‌شود.


وی در پاسخ به این سوال که برای اثربخشی این طرح، چه اقداماتی باید صورت گیرد، گفت: در مرحله اول، چگونگی اجرای طرح مهم است به طوری‌که شفافیت در اقتصاد یک کشور در درجه بالایی قرار گرفته و راه فرار از مالیات در چنین بازارهایی شناسایی و در جهت مسدود کردن آن تمهیداتی اندیشیده شود.


*خبرنگار: پروین خدادادی



این رسانه پذیرای دیدگاه‌های کارشناسی مختلف در خصوص بازار سرمایه است اما دیدگاه‌های ارائه شده توسط کارشناسان لزوما دیدگاه این رسانه یا دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه نیست.

انتهای خبر

0
0