همفکران
1401/04/03
11:39
جریان نقدینگی حقیقیها در هفته پنجم خرداد: شدت خروج پول از بازار افزایش قابل توجهی یافته است

تراز پول خرد بازار در هفته پایانی خرداد ماه منفی ۲،۲ همت بود. این هفته شدت خروج پول خرد از بازار ۱۸۳ درصد بیشتر از هفته قبل بود. طی ۱۳ هفته معاملاتی سال جاری حقیقی ها حدود ۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کرده اند که...

جریان نقدینگی حقیقیها در هفته پنجم خرداد: شدت خروج پول از بازار افزایش قابل توجهی یافته است


تراز پول خرد بازار در هفته پایانی خرداد ماه منفی ۲،۲ همت بود. این هفته شدت خروج پول خرد از بازار ۱۸۳ درصد بیشتر از هفته قبل بود. طی ۱۳ هفته معاملاتی سال جاری حقیقی ها حدود ۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کرده اند که بخش عمده آن در همین ۵ هفته اخیر رخ داده است. گفتنی است از ابتدای فروردین ۹۹ تا پایان خرداد ۹۹ شاهد خروج بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان از سرمایه های خرد از بازار بودیم.



صنایع و شرکتهای صدرنشین خروج پول حقیقی


عمده ترین صنایعی که حقیقی ها طی هفته پنجم خرداد از آنها خارج شدند شامل محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانکها و موسسات اعتباری، سرمایه گذاریها، فرآورده های نفتی، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی، بیمه و صندوق بازنشستگی، استخراج کانه های فلزی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی و محصولات غذایی و آشامیدنی هستند.



سهام شیمیایی در هفته ای که گذشت بیش از ۴۲۱ میلیارد تومان از پول حقیقیهای بازار را از دست داد. در حالی که در هفته قبل تراز این صنعت مثبت بود. از اول سال جاری تا کنون حقیقی ها ۵۴۲ میلیارد تومان سرمایه از صنعت محصولات شیمیایی خارج کردند که این مبلغ تقریبا یک چهارم مدت زمان مشابه سال گذشته است.



دومین صنعتی که این هفته بیشترین پول خرد را از دست داد فلزات اساسی بود. حقیقیها این هفته ۴۱۱ میلیارد تومان یعنی ۱۱ برابر هفته قبل نقدینگی از سهام فلزی خارج کردند تا تراز این صنعت در سال جاری به منفی ۲،۴ همت برسد. حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل حقیقی ها ۱،۶ همت از سهام فلزی خود را نقد کرده بودند. گفتنی است تراز این صنعت طی ۵ هفته اخیر به صورت متوالی منفی است.



تراز پول خرد صنعت بانکی برای هفتمین هفته پیاپی منفی ماند و منجر به خروج ۳۶۱ میلیارد تومان پول خرد شد تا این صنعت بعنوان سومین صنعت با عمده ترین خروج پول حقیقی به بازار معرفی شود. اما شدت خروج نقدینگی حقیقی از آن ۵۰ درصد بیشتر از هفته قبل بود. حقیقیها از اول امسال تا کنون ۱،۷ هزار میلیارد تومان پول از سهام بانکی خارج کردند که این مبلغ کمتر از یک سوم مدت زمان مشابه سال گذشته است.



از بین شرکتها وبملت، تفارس، نوری، شپنا، بپاس، فملی، شستا و فولاد و از بین صندوقها پالایش بیشترین نقدینگی حقیقیها را از دست دادند.



کدام صنایع و شرکتها برای حقیقیها جذابترند؟


در هفته ای که گذشت صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، هتل و رستوران، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، اطلاعات و ارتباطات، انبوه سازی، املاک و مستغلات، فعالیت مهندسی، تجزیه و تحلیل، پیمانکاری صنعتی، لاستیک و پلاستیک، استخراج نفت گاز و انتشار، چاپ و تکثیر با بیشترین ورود پول از سوی حقیقی های بازار همراه شدند.


صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله این هفته در حالی بیش از ۲۰۳ میلیارد تومان از پول حقیقیها را به سمت خود کشاند که در هفته قبل شاهد خروج ۴۵۵ میلیارد تومانی پولهای خرد از آن بودیم. تراز پول خرد این صنعت از ابتدای امسال تا کنون منفی ۱،۳ همت بوده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۲،۱ همت از سرمایه های خرد را جذب خود کرده بود.



تراز پول خرد صنعت هتل و رستوران برای دومین هفته متوالی مثبت شد اما این هفته قدرت ورود پول به این صنعت به حدی زیاد بود که آن را به دومین صدرنشین جذب نقدینگی حقیقی بدل کرد. سرمایه گذاران حقیقی در هفته پنجم خرداد بیش از ۴۷ میلیارد تومان پول جدید به پای این صنعت ریختند تا تراز سالانه آن را به حدود مثبت ۳۹ میلیارد تومان تغییر دهند. این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل این صنعت حدود ۱۷۰ میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی ها را بدرقه کرده بود.



از بین شرکتها های وب، سمگا و دی و از بین صندوقها افران، عیار، کارا، همای، ثبات و کمند میزبان بیشترین حجم از سرمایه های خرد بودند.


انتهای خبر

0
0