آکادمی هلاکوئی
1401/04/29
20:10
NFT ها و آموزش اسلامی: مرز جدیدی برای آموزش دین؟

جهان در بحبوحه یک انقلاب دیجیتالی است و…

جهان در بحبوحه یک انقلاب دیجیتالی است و بوسیله آن، طرز تفکر ما در مورد ارزش در حال تغییر است. استفاده از توکن های غیرمثلی (NFT) برای بازنمایی و انتقال ارزش‌ها و اصول دینی یکی از جذاب‌ترین جلوه‌های این دیدگاه جدید است.


NFT یک فناوری بسیار جدید است و هیجان زیادی در مورد پتانسیل آن وجود دارد. همچنین اشتیاق زیادی نسبت به امکاناتی که NFT ها در بخش‌های مختلف از جمله آموزش و مذهب ارائه می‌دهند، وجود دارد. توانایی NFT ها برای کمک به آموزش و انتقال ارزش ها و باورهای دینی بسیار جذاب به نظر می‌رسد.


Cointelegraph با دیپالی شوکلا (Deepali Shukla)، بنیانگذار و مدیر عامل MetaDee، یک بازار جدید NFT مستقر در لندن که به تازگی NFT های قرآنی دست نویس و انحصاری را که قدمت آنها به ابتدای اسلام بازمی گردد راه اندازی کرده، گفتگو داشته است. نسخه خطی منحصربه‌فرد قرآن که گمان می‌رود بین سال‌های ۶۳۲ تا ۱۱۰۰ پس از میلاد تالیف شده باشد، اکنون توسط خانواده متولی در عربستان سعودی نگهداری می‌شود. کپی های از این نسخه پس از بررسی کامل توسط آزمایشگاه تحقیقاتی باستان شناسی و تاریخ هنر دانشگاه آکسفورد (RLAHA) تایید شده‌اند.


شوکلا، یک مجموعه دار قدیمی و ستایشگر هنر، به Cointelegraph گفت که او ناچار است حوزه فیزیکی و مجازی را به هم متصل کند. او خاطرنشان کرد که در حوزه NFT، یک توکن هنری دیجیتال معادل یک اثر هنری واقعی است. وی ضمن تبیین نقش NFT ها در جوامع اسلامی تاکید کرد:


“مثلا، متون مقدس از دوران باستان اغلب شنیده می‌شوند، اما به ندرت در جوهر کامل‌ترشان مورد قدردانی قرار می‌گیرند. امروزه، فناوری امکان دسترسی به گنجینه‌های بدیع از قلمرو انحصاری خود را فراهم می‌کند، در حالی که در عین حال، وجهه خوب آنها را به عموم مردم نشان می‌دهد.”


در زمینه حلال یا حرام بودن NFT ها، شوکلا پاسخ داد که اسلام معمولا با هدف تطبیق با خواسته های همیشه در حال تغییر جهان آموزش داده می‌شود. او به crescentwealth.com.au اشاره کرد، که بیان می‌کند NFT ها ممکن است به عنوان یک درمان مالی در برابر تورم استفاده شوند. از سوی دیگر، مسلمانان باید در نظر داشته باشند که یک NFT باید به اصول حلال پایبند باشد.


به گفته شوکلا، دیجیتالی شدن هنر مقدس این امکان را به آن می‌دهد که به آسانی در دسترس عموم مردم و همچنین مسلمانان پیرو فرهنگ اسلامی قرار گیرد. وی افزود که این امر به انتشار پیام های مهم علمای اسلامی، شاعران و آموزه های جاویدان حضرت محمد (ص) کمک می‌کند.


“NFT ها با دارا بودن پتانسیل دسترسی به غیرمسلمانان و سایر موسسات، می‌توانند به راحتی با استفاده از تلفن همراه، لپ تاپ و انواع گجت ها در دسترس باشند.”


شوکلا به پتانسیل بلاک چین برای ارائه ارزش و توزیع دانش اسلامی معتقد است. او گفت که دانشگاه ها می‌توانند آن را در فضای ابری یا شبکه خود نگه دارند و کاربران هم می‌توانند به این اطلاعات در سراسر سیستم عامل ها دسترسی داشته باشند. او افزود:


“یادگیری دیجیتال و اشتراک پروژه ها از ویژگی های ذاتی فناوری NFT است. شرکت های فناوری آموزشی هزینه آموزش را کاهش می‌دهند و یادگیری فراگیر را برای افراد محروم آسان‌تر می‌کنند.”


هنگامی که از شوکلا در مورد مزایای بالقوه استفاده صحیح از NFT برای جامعه اسلامی پرسیده شد، شوکلا گفت که عصر NFT به نظر می‌رسد زمان خوبی را برای جامعه اسلامی رقم بزند. او به نسخه NFT دست نوشته های قرآن کریم مربوط به ۱۵۰۰ سال پیش در MetaDee اشاره کرد. او آن را «معادل ورود به معدن طلای تاریخ فرهنگی» خواند و خاطرنشان کرد که اگر آنها دیجیتالی و توکن‌سازی نمی‌شدند، این امکان وجود نداشت.


این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی باشد.


منبع: cointelegraph


انتهای خبر

0
0