بااقتصاد
1400/12/23
13:52
ثبت آخرین ریزش‌های شاخص بورس تهران در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰/ توجه حقیقی‌ها به سهم‌های کوچک‌تر

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۳اسفند ۱۴۰۰ سه روز مانده به پایان معاملات بورس در سال ۱۴۰۰، شاخص کل با تغییر جهت از مثبت به منفی، حدود ۶۰۰ واحد فت کرد درحالی‌که شاخص کل هم‌وزن با تقاضای حقیقی‌ها برای خرید سهم‌های کوچک‌تر بازار، رشد ۲۱۸ واحدی را به ثبت رساند. شاخص کل آیفکس هم با ۱۴ واحد منفی، به استقبال معاملات فردا رفت.

سرخپوشی ۶۰ درصدی تابلو معاملات سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه، ۲۳ اسفندماه، حدود ۶۰ درصد از معاملات بازارهای سهام در دامنه منفی قرار گرفت و سبزپوشی ۴۰ درصدی معاملات یک روز نسبتا متعادل را برای بازار سرمایه رقم زد.


کگل، صدرنشین جدول مثبت‌سازان شاخص بورس تهران


در جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، کگل، همچنان صدرنشین جدول تاثیرگذاران مثبت بود و ومعادن، خودرو و شیران در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. افزایش حجم عرضه در نمادهای شپدیس، کچاد و شیراز، این سهم‌ها را با بیش‌ترین تاثیر منفی بر شاخص روی تابلو معاملات نمایش داد.


تداوم روند منفی و متعادل در معاملات فرابورس


در بازار فرابورس نیز، کمابیش روند منفی و متعادل معاملات جریان یافت. آریا، غصینو، تجلی و توسن بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص آیفکس تحمیل کردند درحالی‌که بپاس، دماوند و کگهر، مانع از افت بیش‌تر این شاخص شدند.


کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت برای ۹۸ سهم


معامله‌گران سهام امروز روی ۶۱۵ نماد شرکتی دادوستد انجام دادند و ۱۶ نماد بدون معامله روی تابلوها نمایش داده شدند. برای ۹۰ نماد شرکتی رشد قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد و ۹۸ نماد نیز کاهش قیمت بیش از ۳درصدی را شاهد بودند.


پرداخت سود سهام عدالت در سال آینده از طریق سجام


رییس سازمان بورس اوراق بهادار، از پایان عملیات پرداخت سود سهام عدالت به حساب ۴۴ میلیون نفر سهامدار، خبر داد و گفت: روز شنبه سود سهام عدالت ۴۴ میلیون نفر به صورت کامل از طریق ۲۲ بانک پرداخت شد و عملیات پرداخت سود به اتمام رسید.


به گفته مجید عشقی، برای سال آینده ناشران سود سهام عدالت را از طریق سامانه سجام پرداخت می‌کنند.


رییس سازمان بورس در مراسم انتخاب ناشران برتر بازار سرمایه، به موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنایع اشاره و اظهار کرد: در برخی از صنایع، قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد که امیدواریم با کمک ناشران و سهامداران این معضل را که سال‌های متمادی گریبان‌گیر صنعت شده است، حل و فصل کنیم.


عشقی افزود: با توجه به افزایش شمار سهامداران شرکت‌های بورسی، بخصوص شمار قابل توجه سهامدارن شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر وارد بازار سرمایه شده‌اند، لازم بود تا همه ناشران در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشند. برهمین اساس، با تلاش‌های صورت گرفته امسال بیش از ۲۸۲ شرکت بورسی سهام خود را از طریق سجام پرداخت کردند.


تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان تا یک ماه آینده


مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد: تا یک ماه آینده، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعیه رسمی در مورد سهام عدالت متوفیان را منتشر خواهد کرد و وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر این اطلاعیه باشند.


محسن انصاری مهیاری، تصریح کرد: در این اطلاعیه اعلام می‌شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه و برای دریافت این سهام چه مدارکی را تکمیل کنند.


افرادی که سود سهام عدالت دریافت نکردند، شماره شبای بانکی ارایه دهند


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، با انشتار اطلاعیه‌ای درخصوص مشمولان سهام عدالتی که سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند، توضیح داد.


در اطلاعیه سمات، آمده است: به اطلاع آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سود سهام سال مالی ۱۳۹۹ را دریافت نکرده‌اند، می‌رساند که این دسته از مشمولان باید نسبت به درج و ثبت شماره شبای معتبر بانکی در سامانه سجام به آدرس https://www.sejam.ir یا در سایت سهام عدالت به نشانی https://sahamedalat.ir اقدام کنند تا سود سهام عدالت برای آنها واریز شود.


ناشران برتر سال ۱۴۰۰ انتخاب شدند


در مراسم انتخاب ناشران برتر که با حضور رییس سازمان بورس برگزار شد، ناشران برتر در گروه‌های زیر انتخاب و اسامی‌شان اعلام شد.


محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اوراق بهادار اسامی این شرکت‌ها را به قرار زیر اعلام کرد:


در بخش افزایش سودآوری، شرکت‌های فنرسازی خاور، پلی‌پروپیلن جم، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی بوعلی‌سینا، صنایع مس ایران، پتروشیمی تندگویان، دارویی داروپخش، معدنی و صنعتی چادرملو، پلیمر آریا ساسول، بورس کالای ایران و همکاران سیستم.


در بخش افشای پیش از موعد اطلاعات، شرکت‌های توسعه مولد نیروگاهی جهرم، مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن، بورس انرژی ایران و گروه صنعتی بوتان.


اعضای اصلی هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری انتخاب شدند


در مجمع سال ۱۴۰۰ کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، اعضای اصلی هیات‌مدیره جدید انتخاب شدند. طبق این گزارش، مجتبی کباری به نمایندگی از گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما، کورش شمس به نمایندگی از سبدگردان پاداش سرمایه، محمدعلی میرزاکوچک شیرازی به نمایندگی از گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، محمدجواد میرطاهر به نمایندگی از سرمایه‌گذاری صبا تامین، جعفر جولا به نمایندگی از سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا، محمد وطن‌پور به نمایندگی از تامین سرمایه سپهر و محمد مرادی به نمایندگی از گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی اعضای جدید کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران هستند.


اعضای علی‌البدل نیز به ترتیب زیر اعلام شدند:


داوود رزاقی به نمایندگی از تامین سرمایه نوین، عبدالعلی علی‌عسگری به نمایندگی از صنایع پتروشیمی خلیج فارس و احسان محبی به نمایندگی از سبدگردان سرآمد بازار.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار سهام، با حجم ۹۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۵۵۰۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۵۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۴۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۱۸۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش معاملات خرد بورس، امروز نسبت به روزهای گذشته بازهم افت کرد و از رقم ۲۷۰۰ میلیارد تومان فراتر نرفت. در مجموع،۳۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از افراد حقیقی به حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای تجلی، مبین و دکپسول اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های شبندر، بپاس و شپنا متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۱۶۳ ، ۱۵۷ و ۱۵۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی اما متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۴.۷۸۱.۲۲ (۵۹۵.۵۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۳۸.۹۵۴.۲۳ (۲۱۸.۴۸افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۷۴۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شپدیس، کچاد و شیراز


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگل، ومعادن و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۳۸.۵۳ (۱۴.۰۷-)


ارزش معاملات: ۱.۸۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، غصینو و تجلی


یه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: بپاس، دماوند و کگهر


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0