بااقتصاد
1400/02/25
15:07
دامنه متقارن ۵ درصدی با تاثیر مثبت ۵ هزار واحدی بر شاخص کل/ ظرفیت بازار سرمایه در انتخابات ریاست جمهوری و ناکامی برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی

گزارش بازار/ شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نخستین روز از اجرای دوباره دامنه متقارن مثبت و منفی ۵ درصدی معاملات و در شروع آخرین هفته اردیبهشت، شاخص کل پس از افت ۱۰۰۰ واحدی توانست با حمایت نمادهای بزرگ از گروه‌های فلزی، شیمیایی و پالایشی به مدار مثبت بازگردد و با ۸ هزار واحد صعود، به رقم یکی میلیون و ۱۹۰ هزار واحدی برسد اما در دقایق پایانی بازار، با کمی عقب‌نشینی به رشد ۵۵۰۰ واحدی رضایت داد و در نهایت روی رقم یک میلیون و ۱۸۹ هزار واحدی ایستاد. در همین‌حال، شاخص هم‌وزن همچنان با صف‌نشینی حقیقی‌ها در سمت فروش، کاهشی بود اما شاخص فرابورس در فاز مثبت قرار گرفت.


تردید حقیقی‌ها برای ورود دوباره به معاملات مثبت


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، معاملات بازارهای سهام تهران با نوسان‌های مثبت و منفی همراه شد و از زمان پیش‌گشایش و دقایق نخست شروع بازار، روند منفی حاکم بود اما سرانجام به بازگشت دامنه نوسان متقارن، کمی روی خوش نشان داد تا شاخص کل امروز هم با صعود همراه شود. همچنین سقوط حدود ۳۰۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که حقیقی‌ها هنوز در اعتماد دوباره به بازار سهام مردد هستند.


نقش بورس در کارناوال‌های انتخاباتی ۱۴۰۰


یکی از مسایل مهمی که اینروزها روی معاملات حقیقی‌ها حتی در روند مثبت بازار تاثیر منفی می‌گذارد، اخبار و موضوع‌های سیاسی و انتخاباتی است. بسیاری از فعالان حقیقی بازار سرمایه در بحبوحه کارزار انتخاباتی و تشکیل کارناوال‌های سیاسی، منتظر نهایی شدن لیست کاندیداها، شعارها و وعده‌های انتخاباتی و تایید نامزدها هستند. البته جایگاه نامزدها و وزن سیاسی آنها نیز اهمیت بالایی دارد، به‌ویژه نظرشان درباره بازار سرمایه و حمایت از آن در معاملات آتی بورس تاثیرگذار خواهد بود.


همان‌گونه که بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه بر نقش ویژه و تاثیرگذاری بالای بورس در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم صحه می‌گذارند، به‌نظر می‌رسد که جایگاه بازار سرمایه برای تعیین رییس‌جمهوری آینده، به اندازه تاثیر و نقش شعار برجام و مذاکرات هسته‌ای در دوره‌های پیشین ریاست جمهوری باشد و بورس و سهامداران، بازیگران اصلی انتخابات خردادماه باشند.


خرداد، ماه بازار سرمایه؟


بنابراین، تداوم صعود شاخص و روند کج‌دار و مریز حقوقی‌های بازار سهام در جمع کردن صف‌های فروش و همچنین تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام در همین بازه زمانی و دست‌کم در یک‌ماه آینده، برای بازار سرمایه دور از انتظار نیست. گام بعدی حاکمیت برای تحرک بیش‌تر در بازار سرمایه و موج‌سازی سیاسی و انتخاباتی، می‌تواند تسریع در بررسی تخلفات اخیر بازار سرمایه و حتی معرفی و محاکمه برخی از به‌اصطلاح اخلالگران بورس باشد!


ظرفیت بازار سرمایه در آنتخابات ریاست جمهوری


حضور ۵۰ میلیون سهامدار ناراضی از عملکرد دولت کنونی و مطالبات عمومی آنها، می‌تواند بازار سرمایه ایران را به بهترین محل تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تبدیل کند و اگر کانون سهامداران حقیقی ایجاد می‌شد، بدون تردید، نامزد مورد حمایت بازار سرمایه، بر کرسی رییس‌جمهوری آینده ایران تکیه می‌زد. شاید کارشکنی‌هایی که تاکنون در این زمینه ایجاد شده است هم در نافرجامی تشکیل کانون سهامداران حقیقی بی‌تاثیر نباشد. با این تفاسیر هم خردادماه را باید ماه بورس و بازار سهام تهران دانست.


تداوم روند نزولی شاخص هم‌وزن در روزهای مثبت بازار


به‌هرروی، در روند معاملات نوسانی امروز بازارهای سهام تهران که با بازگشت دامنه نوسان متقارن همراه بود و مورد استقبال فعالان به‌ویژه حقوقی‌های بازار نیز مواجه شد، شاخص کل با رشد ۵۵۱۹ واحدی به عدد یک میلیون و ۱۸۹ هزار واحدی و در یک قدمی کانال ۱.۲ میلیونی قرار گرفت. اگر شاخص کل هم‌وزن امروز هم‌راستا با شاخص کل حرکت صعودی را طی می‌کرد، رسیدن به کانال ۱.۲ میلیونی دور از دسترس نبود اما سقوط حدود ۳۰۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن و روند نوسانی شاخص کل، این معادلات را بهم ریخت. شاخص کل فرابورس هم رشد چشمگیری نداشت و امروز با ۶۰ واحد صعود به رقم ۱۷ هزار و ۵۵۳ هزار واحدی رسید.


مثبت‌سازان اصلی بورس تهران امروز هم نمادهای شاخص‌ساز کگل، کچاد، فملی، فارس، فولاد و شپنا بودند و منفی‌سازترین نماد بورس تهران هم وامید بود که به‌تنهایی بیش از ۱۴۰۰ واحد، شاخص کل را به زیر کشید. در بازار فرابورس هم توریل این نقش را بر عهده گرفت و با ثبت بیش از ۳۶ واحد قرمزرنگ، منفی‌ساز بزرگ لقب گرفت. در سوی دیگر نیز میدکو، کگهر، هرمز، زاگرس، شگویا و وسپهر به رنگ سبز درآمدند.


اجرای دامنه نوسان متقارن به دستور ناظر بازار


هفته گذشته سازمان بورس اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای از بازگشت دامنه متقارن به معاملات بازار سرمایه در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت خبر داد و بر همین اساس، امروز این دستورالعمل اجرا شد. طبق این اطلاعیه، از امروز شنبه مورخ ۲۵ / ۲ / ۱۴۰۰ دامنه نوسان قیمت در تمامی نمادهای معاملاتی بازارهای بورس اوراق بهادار تهران به +/-۵ درصد و دامنه نوسان صندوق های قابل معامله به +/-۱۰ درصد تغییر کرد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازارهای سهام تهران با حجم ۵۲۰۰ میلیارد برگ سهم به بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات بورس تهران حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان با جابجایی حدود ۴ هزار میلیارد برگ سهم و فرابورس نیز حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان با نقل و انتقال ۱۲۰۰ میلیارد برگ سهم ثبت شد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به بیش از ۲۸۸۵ میلیارد تومان رسید و بیش از ۱۰۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۹,۵۲۴.۱۷ (۵۵۲۳.۳۶افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۴.۹۰۴.۳۶ (۲۹۶۶.۴۶-)


ارزش معاملات: ۳.۸۹۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: کگل، کچاد و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۵۵۳.۷۷ (۶۰.۹۵افزایش)


ارزش معاملات: ۱۵,۹۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: میدکو، کگهر و هرمز


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0