سنا
1400/02/04
10:38
مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

حرکت قطار بازار سرمایه روی ریل توسعه


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار جمعه شب ۲۷ فروردین ماه در جمع خانواده بازار سرمایه گفت: سال گذشته بازار سرمایه به رغم همه فراز و نشیب ها جایگاه جدیدی را در اقتصاد کشور به نام خود ثبت کرد و امروز نام بورس به عنوان یک نهاد مهم اقتصادی در کشور مطرح است. دکتر محمدعلی دهقان دهنوی با بیان اینکه بازار سرمایه در معادلات اقتصادی کشور به عنوان یک متغیر مهم در نظر گرفته می شود، افزود: در این شرایط، چگونگی توسعه بازار سوال اصلی است. بر این اساس رویکرد جدیدی برای توسعه بازار در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه قرار دارد و محور آن توسعه مولفه های درونی بازار در میان مدت و بلندمدت است.


مشاهده کل خبر


تصمیمات مهم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار


دکتر محمدعلی دهقان دهنوی گفت: هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت ۶ و منفی سه افزایش یابد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: پیشتر و بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، به هیات مدیره سازمان بورس اجازه داده شد تا دامنه نوسان به صورت تدریجی افزایش یابد. از آنجا که این موضوع بعد از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است. سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم گیری می کند.


مشاهده کل خبر


پیگیری جدی برای کنار رفتن سایه «قیمت‌گذاری» از سر بازار سرمایه


به گفته عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، طی ماه های گذشته در پی مخالفت سهامداران با قیمت گذاری دستوری کالاها، سازمان بورس نیز مخالفت خود را با این رویکرد به مجلس و دولت اعلام کرد و خوشبختانه حمایت هایی از طرف آن ها انجام شد که حذف رویکرد قیمت گذاری از بازار سرمایه را به طور جدی پیگیری می کنیم. محمد حسن ابراهیمی سرو علیا با بیان اینکه در ماه های اخیر عده کثیری از مردم وارد بازار سرمایه شدند و این حضور را ارزشمند می دانیم، عنوان کرد: سرمایه های مردم می توانست به دیگر بازارها به جز بازار سرمایه ورود کند و به طور طبیعی در آن بازارها به اقتصاد کشور لطمه وارد کند.


مشاهده کل خبر


شرایط ارائه خدمات معاملات الگوریتمی در بورس و فرابورس


مدیریت نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اطلاعیه ای آخرین شرایط جدید ارائه خدمات معاملات الگوریتمی در بورس تهران و فرابورس را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره ۱۲۱.۱۲۲۴۰۹ به تاریخ ۹۹.۰۷.۰۱ در خصوص عدم امکان انجام معاملات الگوریتمی، به اطلاع می رساند ارائه خدمات معاملات الگوریتمی توسط موسسات دارای مجوز از این سازمان به شرط رعایت تمامی موارد زیر بلامانع است:


مشاهده کل خبر


دسترسی تمام سهامداران به ۵ مظنه برتر


روح الله دهقان از مصوبه تازه هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر دسترسی تمام سهامداران به ۵ مظنه برتر خبر داد و مزیت اجرای این مصوبه را دسترسی یکسان به اطلاعات برای تصمیم‌گیری های بهتر دانست. مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری گفت: پیش از این و بنابر دستورالعمل افشای اطلاعات بورس و فرابورس، سایت TSETMC مجاز به انتشار سه مظنه برتر بود. در حال حاضر این موضوع اصلاح شده و ۵ مظنه در اختیار سهامداران قرار گرفته است. براین اساس، ۵ مظنه برتر در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار می گیرد.


مشاهده کل خبر


معاملات الگوریتمی، مزایا و معایب


روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با بیان اینکه معاملات الگوریتمی به دلیل ریزش بازار سهام متوقف شد افزود: سیاست گذاران و ناظر بازار سرمایه، برای رفع هیجان و ترس بازار، این معاملات را متوقف کردند و در بازارهای دنیا نیز معمولا الگوریتم ها تحت نظارت هستند تا خللی در روند بازار ایجاد نکنند. امید موسوی، مدیرعامل تحلیلگر امید با اشاره به کارکرد و تاثیر معاملات الگوریتم گفت: مدیریت تعداد کدهای زیاد با حجم کم، مدیریت یک کد با حجم بالا مانند شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری و صندوق های سرمایه گذاری، استفاده ناشران یا صندوق های بازارگردانی از الگوریتم برای ایجاد نقدشوندگی در بازار و استفاده توسط سهامداران حقیقی مهمترین کارکردهای معاملات الگوریتمی است. همچنین معاملات الگوریتمی میتواند به چرخش و مدیریت سبد، سبدگردان ها کمک کند. البته در زمان صعود بازار، متاسفانه سبدگردان ها به دلیل تمایل مردم به سرمایه گذاری مستقیم، استفاده چندانی از الگوریتم ها نکردند.


مشاهده کل خبر


انتشار اوراق اجاره سهام زمینه رشد بازار را فراهم می کند


عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران در خصوص ساز و کار اوراق اجاره سهام بیان داشت: این مهم که شرکت های سرمایه گذاری نیز می توانند از این پس، برای تامین مالی پروژه های خود از ابزارهای بازار سرمایه استفاده کنند به نوبه خود، اتفاق مهم و مبارکی است. جواد عشقی نژاد توضیح داد: با توجه به وضعیت اقتصادی پیش رو در کشور، وضعیت تورم در سال پیش رو و سال آتی بر اساس پیش بینی ها، ممکن است بالاتر از نرخ بازده بدون ریسک بانکی باشد، به همین دلیل شرکت های سرمایه گذاری باید از این محل، تامین مالی سرمایه گذاری های خود را محقق کنند.


مشاهده کل خبر


تشریح چگونگی رفع محدودیت دسترسی برخط بیش از ۹۰ درصد کدهای معاملاتی تا پایان سال


معاون نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به اقدامات فرابورس در راستای محدودسازی دسترسی برخط کدهای معاملاتی به بازارهای فرابورس و رفع این محدودیت‌ها طی یک سال اخیر گفت: مسدود کردن کدهای معاملاتی تنها در اختیار مراجع قضایی و هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است؛ یعنی اقدامات بورس‌ها و سازمان بورس صرفا در راستای محدودسازی دسترسی برخط بوده و مشتریان مذکور قادر به انجام معامله از طریق ایستگاه‌های معاملاتی یا برخط گروهی هستند، زیرا دسترسی برخط نوعی امتیاز تلقی شده ولی داشتن کد بورسی یک حق مدنی است.


مشاهده کل خبر


بازار نیازمند حمایت پرقدرت دولت است


یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق توسط هلدینگ ها، سرآغازی برای حمایت بیشتر از بازار سرمایه است و باید شرکت های بیشتری برای انتشار اوراق قدم بگذارند. عظیم ثابت با اشاره به هماهنگی های انجام شده به منظور تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه گفت: یکی از مسایلی که هم اکنون وجود دارد این است که انتشار اوراق، بیشتر در دست دولت است؛ دولت با انتشار اوراق، از بازار سرمایه تامین مالی کرده و شرکت ها نمی توانند یکباره به چنین رقمی دست یابند.


مشاهده کل خبر


ورود منابع جدید مالی، گامی به سوی تعادل بخشی


معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید، طرح سازمان بورس مبنی بر تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه را در بهبود این بازار موثر ارزیابی کرد . عسکری در پاسخ به این سوال هم که ریسک های محتمل این طرح برای شرکت ها و انتشار دهندگان اوراق بدهی چیست و با توجه به بالاتر بودن بازده بازار سهام نسبت به اوراق بدهی، آیا اساسا ریسکی در این میان وجود دارد یا خیر گفت: انتشار این اوراق به دلیل چارچوب تعریف شده و تضامین موجود برای صندوق های سرمایه گذاری به عنوان خریداران اصلی آن ریسک قابل ملاحظه ای به همراه ندارد.


مشاهده کل خبر


بازار پول یا بازار سرمایه، مساله این است؟


مجتبی شهبازی معتقد است نامه اخیر وزیر اقتصاد و اقداماتی از جمله افزایش هزینه‌های مالیاتی در این خصوص سبب می‌شود تا بانک‌ها به سمت کاهش نرخ سود بروند و درنتیجه جذابیت بازار پول و سپرده بانکی کاهش پیدا کند. در این شرایط احتمال ورود منابع به سمت بازارسرمایه و تولید و افزایش جذابیت این بازار بیشتر می‌شود. مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد در خصوص تاثیر نرخ سود بانکی بر بازارسرمایه گفت: سال های زیادی است که به بیماری مزمنی دچار هستیم که سبب شده تا نقدینگی به سمت تولید حرکت نکند، به طوریکه بهره‌وری سرمایه های مردم پایین است، زیرا اغلب ترجیح می دهند سرمایه های خود را به طور سپرده در بانک نگهداری کرده و به سمت بازارهای کارا حرکت نکنند.


مشاهده کل خبر


ابعاد تاثیرگذاری تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان بر بازار سرمایه


مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در خصوص عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه اظهار داشت: از منظر تکانه های قیمتی، علیرغم اینکه شاهد اصلاح های قیمتی قابل توجهی بودیم اما جو محافظه کاری و ترس به دلیل ریزش شدید ماه های اخیر بر بازار مستولی گشته که از عواقب آن می توان به کم واکنشی به اخبار مثبت و بیش واکنشی به اخبار منفی اشاره کرد. محمدابراهیم سماوی گفت: در این بین سازمان بورس و اوراق بهادار با اتخاذ تصمیماتی مستقل از دولت می تواند بازار را از درون توسعه دهد. این نوع تصمیمات می تواند همانند سوخت مناسبی برای روی ریل قرار گرفتن بازار در مسیر صعودی باشد. بالاخص پس از کاهش ابهامات تصمیمات اخذ شده، می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.


مشاهده کل خبر


یک توافق ؛ یک سود دوجانبه


مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر معتقد است که تصمیمات جدید سازمان بورس، سیاست های جدیدی در راستای تقویت بازار سرمایه است. بهادر شمس درباره انتشار ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق و تزریق آن به بازار سرمایه گفت: سیاست های جدیدی که سازمان بورس اتخاذ می کند، سیاست های حمایتی و مثبت به منظور تقویت بازار است، توافق برای تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق نیز یک تصمیم منطقی برای حمایت از بازار سهام است.


مشاهده کل خبر


راه اندازی دو مرکز پاسخگویی توسط سازمان بورس/ ارتباط مستقیم با رئیس سازمان بورس فراهم شد


مرکز ارتباط مردمی سازمان بورس، پیشنهادها، شکایات و درخواست های سرمایه گذاران از نهاد ناظر را پیگیری می کند . روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس اعلام کرد: چنانچه سرمایه گذاران خواسته ای از نهاد ناظر بازارسرمایه دارند یا شکایت، انتقاد و پیشنهادی در خصوص فرآیندهای کلی مرتبط با وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار دارند می توانند از طریق مرکز ارتباط مردمی، آن را پیگیری کنند و این مرکز همه نکات را در اختیار مسئولین مربوطه جهت رسیدگی قرار خواهد داد .


مشاهده کل خبر


اجرای اصلاح دستورالعمل رفع گره معاملاتی متوقف شد


هیات مدیره سازمان بورس اعلام کرد: اجرای مصوبه اصلاح دستورالعمل رفع گره معاملاتی هیات مدیره سازمان با احترام به نظر فعالان و به منظور رفع دغدغه های سهامداران متوقف شد.


مشاهده کل خبر





انتهای خبر

0
0