موج برتر
1399/07/06
06:10
مقاله برون رفت از وضعیت فعلی بورس تهران صفحه ۳: ادامه مقاله از پست قبلی 👆👆 ✅✅ اما درمان بازار بورس تهران چیست؟ (امیدوارم ادامه مطالب این مقاله ر...

مقاله برون رفت از وضعیت فعلی بورس تهران


صفحه ۳: ادامه مقاله از پست قبلی 👆👆



✅✅ اما درمان بازار بورس تهران چیست؟


(امیدوارم ادامه مطالب این مقاله را پیشنهادی برادرانه تلقی کرده و نه دخالت و فضولی در سیاست‌های سازمان. سعی نگارنده بر این است که در حد توان و دانش اندکی که دارم، باری بدوش بکشم.)


۱- سریعترین راهکار: همه میدانیم که "شاخص کل بورس" به دلیل تاثیرپذیری بسیار زیاد از سهام "شاخص ساز" که تعداد آنها حداکثر ۳۰ شرکت است، انعکاس درستی از "وضعیت عمومی قیمت‌ها" در بازار ارایه نمی‌کند. درواقع شاخص کل بورس واقعیت های بازار را منعکس نمی‌کند. از طرفی "شاخص کل هم وزن" نشانه گر درستی از واقعیت های بازار است. این درحالی است که افراد تازه وارد بازار یا همان جریان "آماتور و مبتدی" به شدت تحت تاثیر نمایشگر "شاخص کل بورس" است. پس چرا اینقدر اسرار به نمایش این شاخص کل داشته باشیم.



اگر واقعیت را درک نکنیم و چشمان خود را به واقعیت ببندیم، بزودی واقعیت بر ما چیره خواهد شد.



درنتیجه پیشنهاد می‌کنم، دیتای "شاخص کل بورس" را موقتا قطع کرده و بجای آن واقعیت نگار "شاخص کل هم وزن" جایگزین شود. از طرفی دست از حمایت "سهام شاخص ساز" برداشته و بجای اینکه تعدادی اندک از سهام شاخص ساز که منابع پولی هنگفتی لازم دارد، تعداد زیادی از سهام کوچک بازار که با مبالغ بسیار کمی متعادل و حتی مثبت میشوند، حمایت شوند. وقتیکه تعداد زیادی از سهام بازار متعادل و مثبت شود، اکثریت فروشنده ها دست از فروش برداشته و فشار فروش خواهد شکست. به تدریج پول‌های پارک شده وارد بازار شده و جریان خریدار، بازار را متعادل خواهد کرد و "نقدشوندگی بازار" بهبود خواهد یافت.


این "راهکار سریع" برای مدتی درمانگر است، اما کافی نیست. لذا راهکار موثرتری لازم است.


۲- موثرترین راهکار: در بازارهای نقدی که فقط می توان از افزایش قیمت‌ها سود گرفت، همواره بازارهای رو به نزول باعث ایجاد دردسرهای فراوانی می‌شود. از طرفی در بازارهای نقدی، وقتی قیمت‌ها نزولی می‌شود، قدرت و امکان مدیریت ریسک را از فعالان بازار نقدی گرفته و جذابیتی نخواهد داشت. درنتیجه پول هوشمند از چنین بازاری کوچ کرده و به سمت بازارهای موازی (مثل ارز، طلا، مسکن و خودرو) خواهد رفت، که نتایج جبران ناپذیر آن بر هیچکس پوشیده نیست.


درنتیجه چاره کار همان است که در همه دنیا اجرا شده، و امتحان خود را پس داده است. یعنی بایستی" بازار آتی سهام " فعال شود. (این وعده ای است که مدیران سازمان از سال ۹۳ قول آن را داده، اما عملی نشده است.)


لازم به توضیح نیست که "بازار آتی سهام" به دلیل "دوطرفه" بودن چگونه باعث "ایجاد تعادل و افزایش نقدشوندگی" در بازار نقدی می‌شود. از طرفی باعث جذابیت بازارهای نزولی شده و از خروج پول جلوگیری می‌کند.


بدون تردید اگر ایندفعه هم از این جریان نزولی بورس جان سالم به در ببریم، در آینده و با افزایش تعداد معامله گران و حجم پول بیشتری که وارد بازار بورس خواهد شد، نزول بعدی چندین برابر از وضعیت فعلی بدتر خواهد بود. همانطور که نزول فعلی بازار از دفعات قبلی شدیدتر است.


پس تا دیر نشده بهتر است، موثرترین اقدام که فعال کردن " معاملات آنلاین بازار آتی سهام " است را عملی نمود.


۳- راهکاری دایمی: هم وطنان عزیزی که سرمایه‌های خود را به سمت بازار بورس می آورند، یقینا برای پس انداز این سرمایه، سال‌ها تلاش کرده و زحمت کشیده اند. پس چرا به راحتی سرمایه‌های خود را در معرض ریسک قرار میدهید؟ چرا بدون کسب آگاهی و اطلاعات لازم، و بدون دانش و مهارت کافی، وارد بازار بورس میشود؟ بدون تردید، بورس هم مثل هر شغل و کسب و کاری، نیاز به دانش و مهارت دارد. پس تلاش کنید، دانش تحلیلگری و مهارت های کافی را کسب کرده و سپس اقدام کنید. و اگر توان و حوصله یادگیری ندارید، از طریق صندوق های سرمایه گذاری و یا مشاوره با افرادی خبره و با سابقه اقدام کنید.




در پایان عرایضم، خواهشمندم مقاله فوق را درد نامه ای بدانید از کسی که یک دهه از عمر خود را صرف بازار سهام نموده و خاک بازار خورده است.


امید است که مورد توجه و مفید واقع شود.






از شما خواننده عزیز خواهشمندم، اگر این مقاله مورد توجه شما بود، آن را منتشر کنید، تا شاید گره گشا واقع شود.




حسین محمدپور ۶ مهرماه ۹۹


ارادتمند همه فعالان بازار بورس تهران



انتهای خبر

0
0