فارس نیوز
1401/03/22
15:57
کاهش ۹۴ درصدی خروج پول از بازار سهام/ رکورد رشد بورس در خرداد شکسته شد

بازار سرمایه در حالی امروز با رشد مواجه شد که رکود افزایش شاخص کل در خردادماه شکسته شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در حالی که بازار سرمایه در روزهای گذشته با افت روبرو شده بود، در جریان معاملات روز یکشنبه به یک حمایت تکنیکال واکنش نشان داد و وارد فاز صعودی شد.


دیروز نمادهای ریالی بازار افت بیشتری داشتند و قرمزترین گروه‌های بورس بودند. خروج سنگین پول حقیقی و کاهش تقاضای بازار موجب افت قیمت اغلب نمادها خصوصا نمادها و گروه‌های بزرگ شد و روند کم رمق صعودی دو روز آخر هفته پیش را از دست داد.


اما امروز باز هم بازار سهام سبزپوش شد و همین مساله سبب شد تا سهامداران به روند آینده بورس در روزهای آینده امیدواری کسب کنند. کاهش نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته می‌تواند علامت بانک مرکزی به بازار سرمایه جهت حمایت از بورس باشد.


برخی تحلیلگران معتقدند، تاثیر تورم انتظاری در هنوز در بازار تخلیه نشده و با توجه به اینکه نرخ ارز معیار برای صنایع بورسی نرخ نیما است و رشد قیمت دلار در بازار آزاد می‌تواند تاثیر قابل توجهی در مورد درآمد این شرکت‌ها داشته باشد. این دو موضوع در کنار هم می‌تواند رشد بازار سرمایه را تضمین کند.


در جریان معاملات امروز قیمت سهام اغلب نمادهای خودرویی، پالایشی و معدنی افزایش یافت و گروه‌‌های خودرو و ساخت قطعات، فراورده‌های نفتی و کک و استخراج کانه‌‌های فلزی سبزترین گروه‌‌های بازار سهام بودند.


* رشد سهم‌های دلاری و ریالی بازار سهام


رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس این روزها حرکت پرنوسانی دارد، اما دامنه نوسان آن کوتاه است. حجم معاملات کم است و همچنان میل به خروج از بازار وجود دارد. بنابراین چشم‌انداز معاملات برای روزهای آینده چندان روشن نیست.


وی ادامه داد: با توجه به تورم موجود در کشور و رشد قیمت دلار انتظار می‌رود، هم سهم‌های دلاری و هم سهم‌های ریالی در بازار سرمایه با افزایش قیمت و ارزش مواجه شوند.


* افزایش شاخص‌های یکپارچه بورس


در پایان معاملات روز یک شنبه، شاخص کل بورس با رشد ۱۴ هزار و ۹۱ واحدی نسبت به روز شنیه به رقم یک میلیون و ۵۳۲ هزار و ۳۸۱ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۹۳ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش هزار و ۵۵۵ واحدی در سطح ۴۲۱ هزار و ۴۲۱ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۳۷ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۹۲ واحد رشد کرد و در سطح ۲۱ هزار و ۷ واحد قرار گرفت.


* کاهش چشم‌گیر خروج پول از بازار سهام


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار باز هم منفی شد و ۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد، اما میزان خروج پول حقیقی نسبت به روز گذشته با کاهش ۹۴ درصدی مواجه شده است.


در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فایرا (شرکت آلومینیوم ایران)، سامان (بانک سامان) و وپاسار (بانک پاسارگاد) اختصاص داشت و نمادهای فزر (پویازرکان آق دره)، فولاد (فولاد مبارکه) وبوعلی (سرمایه‌گذاری بوعلی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۰ هزار و ۸۶۴ میلیارد تومان افزیش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان بود که ۳۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش ۲۹ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۴ هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه حدود ۴۱ درصد بوده است.


* کاهش ارزش صف‌های فروش بازار سرمایه


در جریان معاملات امروز ۳۶۹ نماد با رشد قیمت و ۲۴۷ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند. از این تعداد، حدود ۳۵ سهام در صف خرید و ۶ سهم نیز در صف فروش قرار گرفتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل ۷۸ درصد کاهش یافت و ۷ میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۰۰ درصد رشد کرد و در رقم ۱۰۶ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای فتوسا (شرکت تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان)، شتران (شرکت پالایش نفت تهران) و فخوز (شرکت فولاد خوزستان) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند. پس از فتوسا، نمادهای بیشترین صف خرید را داشتند. بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد کایزد (شرکت فرانسوز یزد) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0