فارس نیوز
1401/12/13
13:03
کاهش ۳۳ هزار و ۵۵۸ واحدی شاخص بورس تهران / کانال ۱.۸ میلیون واحدی از دست رفت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش ۳۳ هزار و ۵۵۸ واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا کاهش قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با از دست دادن ۳۳ هزار و ۵۵۸ واحد به رقم یک میلیون و ۷۸۸ هزار و ۲۱۲ واحد رسید و بدین ترتیب کانال ۱.۸ میلیون واحدی که هفته پیش به دست آورده بود را دوباره از دست داد.


همچنین شاخص هموزن امروز با کاهش ۴۸۸۰ واحد به رقم ۵۳۲ هزار و ۹۹۰ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۶ میلیون و ۵۷۴ هزار میلیارد تومان رسید.


معامله‌گران امروز بیش از ۱۲.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۸۳ هزار فقره معامله و به ارزش ۷ هزار و ۸۷۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


همه شاخص‌های بورس امروز به رنگ قرمز درآمدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی نسبت به روز قبل ۱.۸ درصد کاهش یافتند این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۹۱ درصد کاهش یافتند.


شاخص آزاد شناور ۱.۷ درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس ۱.۹ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۶ درصد کاهش یافت.


نمادهای فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی خلیج‌فارس،‌گل‌گهر، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی پارس امروز به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.


در فرابورس ایران هم اوضاع آنچنانی نبود و شاخص کل امروز با کاهش ۲۸۸ واحد به رقم ۲۲ هزار و ۷۱۹ واحد رسید.ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و ۲۶۹ هزار میلیارد تومان رسید.


ارزش بازار پایه فرابورس ۳۹۷ هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از ۵.۶ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۸۳ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۴ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


با این حساب ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به ۴۲ هزار میلیارد تومان رسید. نمادهای آریا ساسول، فولاد هرمزگان، فولاد غدیر ایرانیان، فولاد ارفع، پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان و صبا تامین امروز به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.


به گزارش فارس، گرچه در روزهای ابتدایی هفته قبل شاخص کل رشد خیره‌کننده‌ای داشت، اما از آخرین روز هفته رو به کاهش نهاد امروز هم شاخص کل افت قابل توجهی داشته و ریسکی بودن بازار همواره ثابت می‌شود.


در عین حال کارشناسان می‌گویند دولت برای هدایت نقدینگی به سمت تولید و جلوگیری از سفته‌بازی در بازارهایی مانند ارز، سکه و مسکن و املاک و خودرو چاره‌ای جز رونق‌بخشی به بازار سرمایه و حمایت از سرمایه‌گذاری در این بازار ندارد.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0