بااقتصاد
1401/02/04
14:13
شاخص بورس تهران در نخستین روز معاملاتی اردیبهشت ریزش کرد/ صف‌های خرید سهام فشرده‌تر از صف‌های فروش

گزارش بازار/ یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در نخستین روز معاملاتی اردیبهشت امسال، جریان صعودی بازار سهام تهران نسبت به فروردین‌ماه کمی تغییر کرد و شاخص کل بورس با ریزش ۷۴۸۷ هزار واحدی مواجه شد و روی رقم یک‌میلیون و ۵۰۴ هزار واحدی متوقف ماند. البته شاخص کل هم‌وزن با صعود ۹۷۷ واحدی، روند متعادل را بر معاملات امروز بورس تهران حاکم کرد. شاخص کل آیفکس هم ۱۶ واحد منفی را به ثبت رساند و تعادل نسبی در دادوستدهای سهام این بازار نیز مشهود بود.

جریان متعادل معاملات در بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه چهارم اردیبهشت‌ماه، پس از ۳ روز تعطیلی، بازارهای سهام تهران معاملات دومین ماه از سال ۱۴۰۱ را درحالی آغاز کردند که عرضه‌ها نسبت به تقاضا بیش‌تر بود اما در پایان وقت معاملات، صف‌های خرید فشرده‌تر شد و به‌رغم افت شاخص کل متاثر از کاهش قیمت کامودیتی‌ها و پالایشی‌ها، بازار متعادلی را شاهد بودیم.


فلزات اساسی و پالایشی‌ها، منفی‌سازان اصلی شاخص کل


صدر جدول شاخص‌سازان بورس تهران، با سرخپوشی نمادهای فولاد، پارسان، شتران، فملی، شبندر، شپنا و وبملت مزین شد و این نمادها بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند. نمادهای خودرویی به همراه شستا، بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت را برای بورس تهران رقم زدند و اهرم‌های تعادلی بازار شناخته شدند.


پتروشیمی‌های فرابورس، سرخپوشان بزرگ


برای بازار فرابورس هم نمادهای زاگرس، ومهان، شگویا و شاوان شاخص‌سازی منفی را انجام دادند درحالی‌که معاملات مثبت صبا، دماوند و فجهان، مانع از ریزش بیش‌تر شاخص کل آیفکس شد. صبا و تجایف همچنین بالاترین حجم تراکنش‌های مثبت این بازار را هم به خود اختصاص دادند و زاگرس، پرتراکنش‌ترین نماد منفی فرابورس بود.


رشد قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۴۱ نماد شرکتی


معامله‌گران سهام در پایان وقت بازار امروز ۶۱۷ نماد شرکتی را برای خرید و فروش انتخاب کردند و ۱۳ نماد بدون معامله روی تابلوها ثبت شد. از این تعداد نماد معامله شده، ۱۴۲ سهم در صف خرید به ارزش ۴۸۸ میلیارد تومان و ۲۸ سهم در صف فروش به ارزش ۴۶ میلیارد تومان قرار گرفتند. ۱۴۱ نماد شرکتی، رشد قیمت بیش از ۳ درصدی را ثبت کردند و ۸۰ نماد شرکتی هم با کاهش قیمت بیش از ۳درصدی مواجه شدند.


سال خوب بورس با ورود و عرضه اولیه سهام ۲۵ شرکت جدید


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، از آمادگی ۲۵ شرکت برای ورود به بازار سرمایه خبر داد و گفت: عرضه‌های اولیه زیادی در مسیر ورود به بازار قرار دارند و اکنون نزدیک به ۲۵ شرکت آماده عرضه در بازار هستند.


وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید خواهد بود و اگر بتوانیم امسال سهم بازار سرمایه را برای تامین مالی تولید افزایش دهیم، اقدام بزرگی انجام داده‌ایم.


عشقی تصریح کرد: فاجعه‌ای که در بازار سرمایه طی سال ۹۹ رخ داد، ناشی از اقداماتی بود که توسط دولت دوازدهم انجام شد، در آن زمان مسئولان با کاهش نرخ بهره، ورود سیل نقدینگی به بازاری که زیرساخت آن آماده نبود و سمت تقاضای آن با لغزش همراه بود، باعث ایجاد آن فاجعه در بازار سرمایه شدند.


رییس سازمان بورس همچنین اعلام کرد که قرارداد واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت به‌زودی امضا می‌شود.


حذف رانت و ایجاد شفافیت در بازار سرمایه با تصمیمات سازمان بورس


احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان این‌که تصمیمات مدیریت بازار بورس در دولت سیزدهم شفافیت و اطمینان خاطر خوبی برای سهامداران ایجاد کرده و رانت عده‌ای را از بین برده است، گفت: تاکنون سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه بد نبوده و دولت توانسته است بازار سرمایه را تثبیت و ارزش سهام را حفظ کند.


نمادهایی که شامل اعمال حجم مبنا نمی‌شوند


حسن امیری، معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از اعمال نشدن حجم مبنا در شماری از نمادهای معاملاتی در بازارهای اول و دوم این شرکت از فردا، دوشنبه، ۵ اردیبهشت‌ماه، خبر داد.


پیرو اطلاعیه شماره۳۴۷۴/الف/۰۰مورخ ۹ بهمن ۱۴۰۰ شرکت فرابورس ایران، در راستای اجرای «ضوابط مربوط به ماده۲۲دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» و پس از بررسی‌های صورت گرفته از تاریخ ۶ فروردین ۱۴۰۱ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱، حجم مبنا برای نمادهای معاملاتی دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران از روز دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱اعمال نخواهد شد.


تشکیل بورس بین‌الملل با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد


بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل، اعلام کرد: اقدامات لازم از طرف سازمان بورس برای تحقق بورس بین‌الملل در حال انجام و یک تیم شامل سازمان بورس و تمامی ارکان بازار سرمایه به همراه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و مشاوران آن تشکیل شده است.


وی اظهار امیدواری کرد که با تعامل بیش‌تر همکاران در این دبیرخانه فرایند تاسیس این بورس از جمله نهایی کردن سهامداران معتبر خارجی به عنوان یکی از ملزومات شکل‌گیری این بورس، هرچه سریعتر به سرانجام برسد.


به گفته بیژنی، بورس بین‌الملل با اهداف متنوعی از جمله تامین مالی پروژه‌های داخلی کشور طراحی شده است تا به نحوی مسیر ورود منابع مالی ارزی به پروژه‌های زیرساختی و بزرگ کشور از طریق انتشار اوراق و سایر ابزارهای مالی تسهیل شود.


وی افزود: به دلیل ملی بودن پروژه بورس بین‌الملل از تمام ارکان بازار سرمایه در چهارچوب تیمی که تشکیل شده، برای تکمیل فرایند مذاکرات با سهامداران بالقوه خارجی و مباحثی که منجر به نهایی شدن اعطای مجوز به بورس بین‌الملل خواهد شد، استفاده شده است.


فرابورس شرکت تاسیس می‌کند


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران از ارسال درخواست برای تاسیس شرکت «فراتک» به سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و گفت که این شرکت برای رفع مشکلات هسته معاملات فرابورس تاسیس خواهد شد.


آسیاتک، نخستین عرضه اولیه بورس تهران در قرن جدید


روز چهارشنبه، هفتم اردیبهشت ماه، ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۱۵درصد از سهام شرکت انتقال داده‌های آسیاتک با نماد «آسیاتک»، در بورس تهران عرضه خواهد شد که به نام نخستین عرضه اولیه بورس در سال و قرن جدید ثبت می‌شود.


دامنه قیمتی در این عرضه اولیه، در محدوده ۵۴۶۰ تا ۶۶۶۰ ریال برای هر سهم و حداکثر سهام اختصاص یافته به هر کد بورسی، ۴۰۰ سهم خواهد بود. با توجه به این موضوع، حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در عرضه اولیه «آسیاتک»، ۲ میلیون و ۶۶۴هزار ریال است که این عدد، به شمار شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه بستگی خواهد داشت و امکان تغییر آن وجود دارد.


گفتنی است؛ شرکت انتقال داده‌های آسیاتک، شهریورماه سال گذشته در بازار دوم بورس درج شد. این شرکت به عنوان پانصد و نود و سومین شرکت پذیرفته ‌شده در بﺨﺶ اطلاعات و ارتباطات، گروه و طبقه خدمات ارزش افزوده در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات امروز در بازار سهام، با حجم بیش از ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم ۸۳۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان، ۵۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۳۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در نخستین روز معاملاتی هفته، بیش از۵۳۰۰ میلیارد تومان رقم خورد که ۷۰ درصد از کل ارزش معاملات امروز را شامل شد. طی این دادوستدها، ۲۵۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام گرفت. حقیقی‌ها همچنین، بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای وکبهمن، پکویر و سپید اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های فملی، فولاد و بپاس متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۷۴۳ ، ۲۹۸ و ۲۵۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و صعودی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۴.۷۳۰.۵۹ (۷۴۸۸.۵۱-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۴۰۸.۵۵ (۹۷۷.۴۸افزایش)


ارزش معاملات: ۵۲۰۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۶ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، پارسان و شتران


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۷۴۶.۲۶(۱۶.۹۴-)


ارزش معاملات: ۳۰۸۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ میلیارد برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، ومهان و شگویا


گزارش: مولود غلامی










انتهای خبر

0
0