همفکران
1401/04/18
16:46
گزارش بازار/ تعطیلی مطلق!

شاخص کل بورس تهران در ۱۸امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱، با افت ۴ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۹۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی علیرغم شروع مثبتی که داشت، پس از گذشت یکساعت روندش نزولی شد و به موجب افزایش تدریجی فشار فروشندگان در نهایت مرز ۱.۵ میلیونی را از دست داد و به پایین تر از آن نزول کرد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۱۸امین روز از تیر ماه ۱۴۰۱، با افت ۴ هزار واحدی مواجه شد و تا سطح ۱ میلیون و ۴۹۸ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی علیرغم شروع مثبتی که داشت، پس از گذشت یکساعت روندش نزولی شد و به موجب افزایش تدریجی فشار فروشندگان در نهایت مرز ۱.۵ میلیونی را از دست داد و به پایین تر از آن نزول کرد.


شاخص هموزن نیز روزی منفی را پشت سر گذاشت، به طوری که از همان دقایق ابتدایی با روند نزولی آغاز کرد و تا انتها به همین منوال گذشت. این شاخص در نهایت بالغ بر ۲۶۰۰ واحد از ارتفاعش کاسته شد.


فولاد، مبین و شبریز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند. فولاد به نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو بسنده کرد و دو نماد دیگر رشد حدود ۲ درصدی قیمت را تجربه کردند. فارس، فملی و میدکو بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند. میدکو و فملی سرخپوش در مرز صفر معاملاتی متوقف شدند و فارس با افت بالغ بر ۱ درصدی به کارش پایان داد.


در پایان بازار امروز شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای آریا و غصینو و فغدیر، با افت ۹۲ واحدی مواجه شد و در سطح ۲۰ هزار و ۴۵ واحدی قرار گرفت. شاوان و دماوند نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۶ میلیارد دلار رسید.


ترین های معاملات بورس


فلزات اساسی ها، خودرویی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و هلدینگ ها به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات نیز بودند. امروز نمادهای شستا، خودرو و وکار نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول های حقیقی



امروز دو صنعت فلزات اساسی ها و غذایی ها بیشترین پول را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل، خروج نقدینگی های خرد از بانکی ها و بیمه ای ها صورت گرفت. نمادهای میدکو و غزر بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و نمادهای بپاس و دی بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



در روز نیمه تعطیل بازار شاهد شروعی متعادل و کم حجم بودیم . اگرچه تحرکات مثبت در برخی از صنایع کوچک بازار به چشم میخورد اما تداوم برتری فروشندگان در کلیت بازار موجب افت قیمتی عمده نمادهای معاملاتی و سرخپوشی یکدست نماگر ها شد.


هرچه به پایان بازار نزدیکتر میشدیم، فشار فروش ها بیشتر می شد تا جایی که شاخص کل نتوانست بیش از این تحمل کند و به ناچار به زیر ۱.۵ میلیون واحد رفت. به این ترتیب دومین هفته معاملاتی تیر ماه خوب شروع نشد و حالا باید ببینیم بعد از تعطیلات روند معاملات به چه سمت و سویی می رود. آیا شاخص می تواند مجددا مرز روانی ۱.۵ میلیونی را پس بگیرد یا خیر!


در یک نگاه کلی به بازار، عمده نمادهای بانکی و خودرویی و شیمیایی در مدار منفی دنبال شدند و با افت قیمتی به کارشان پایان دادند.


پالایشی ها توانستند در مرز صفر معاملاتی مقاومت کنند و تغییر قیمتی خاصی نداشته باشند. در این میان شبریز تا محدوده مثبت ۳ هم پیشروی کرد اما در نهایت به رشد ۱.۶ درصدی اکتفا کرد.


در میان فلزات اساسی ها، فولاد با نبض های مثبتش تلاش زیادی کرد تا حال و هوای گروه را تغییر دهد اما موفق نشد و خودش هم حوالی صفر تابلو از حرکت باز ایستاد. بنابراین عمده نمادهای این صنعت روندی نزولی داشتند و با افت قیمت مواجه شدند.


سیمانی ها از آن دسته صنایعی بودند که تحرکات مثبت خریداران در آن ها مشهود بود. سصفها و سخوز با رشد بیش از ۲ درصدی قیمت همراه شدند و به ترتیب در قیمت ۶۳۹۶ تومان و ۲۴۲۵ تومان بستند. سفارس و شتران سبزپوش به خط پایان رسیدند. سکرد نیز با صف خرید در قیمت ۱۱۵۰ تومان به کارش پایان داد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای فجوش، وکار، میدکو و دانا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فمراد با ۵.۱۵ درصد، تکنو با ۳.۰۴ درصد و وتوکا با ۲.۵۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام خپویش با ۴.۵۳ درصد، قپیرا با ۳.۶۱ درصد و دپارس با ۳.۵۲ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش


در آخر هفته دلار نوسان چشمگیری نداشته و هم اکنون در بازار آزاد در محدوده ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید با رشد ۰.۰۲ درصدی به نسبت روز گذشته، به ۱۵ میلیون و ۲۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۶۳ درصد کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۴۲ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0