تحلیل کاربردی هلالات
1399/05/08
12:48
#روی قیمت جهانی روی با افت سنگینی در سال اخیر مواجه شده است. قیمت ها تا بالای 3600دلار رشد کرده بود اما با توجه به حاشیه سود بالایی که ایجاد شد، ب...

#روی


قیمت جهانی روی با افت سنگینی در سال اخیر مواجه شده است. قیمت ها تا بالای ۳۶۰۰دلار رشد کرده بود اما با توجه به حاشیه سود بالایی که ایجاد شد، بسیاری از خطوط متوقف، وارد فاز تولید شدند و با افزایش عرضه قیمت را شکستند.


اصلاح قیمتی روی تا مرز ۲۴۰۰ دلار باعث نشد تا تولیدکنندگان این کالا وارد زیان شوند اما کرونا و ضعف اقتصاد جهانی پیش ازان، موجی از کاهش قیمت فلز روی را پدید آورد تا قیمت این فلز به ۱۸۰۰دلار هم برسد.


این روزها عمدتا شمش روی در بازار جهانی زیر ۲۳۰۰دلار معامله می شود و توان عبور از این سطح را ندارد اما به هر حال در یک حالت نرمال قیمت روی میتواند ۲۴۰۰ دلار باشد و منطقا زیر ۲۲۰۰ دلار بازنگردد.


اگر دلار نیمایی را مبنای قیمت پایه بگذاریم، طبعا قیمت پایه شمش روی ۴۰میلیون تومان خواهد بود که امروز هم در همین ارقام تقاضای خرید دارد. روزهای قبل شمش روی تا ۴۸میلیون تومان هم تقاضا داشت که برخی می گفتند قیمت در ایران به بالای قیمت جهانی رسیده است.


البته به واقع اینطور نیست چون نرخ دلار در بازار بورس کالا با آزاد متفاوت است. وقتی شمش روی را یک تاجر با دلار ۱۸هزار تومانی خرید می کند گویی که دلار را ۱۸۰۰۰ تومان خریده در حالی که مبنای معاملات در بازار دلار آزاد است.


اگر فرض کنیم که دلار در محدوده بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان می ماند، میتوان امید داشت که دلار نیمایی فاصله ۱۰درصد خود را حفظ کند و در محدوده ۲۰هزار تومان متعادل باشد و این یعنی شمش روی در محدود ۴۶میلیون تومان می تواند حفظ شود.


فاسمین به عنوان یک نمونه در سال ۹۸ توانست ۲۳۶۴ ریال سود بسازد. ۲۱.۲۵۰ تن شمش را ۲۵.۵میلیون تومان فروخت و حاشیه سود ناخالص ۴۹درصد داشت.


با فضای فعلی نرخ فروش می تواند ۸۸درصد بالاتر از متوسط سال ۹۸ باشد. با توجه به ترکیب بهای تمام شده، این به معنای رشد ۱۱۰درصد سود ناخالص عملیاتی با فرض ثبات مقدار فروش سال ۹۹ نسبت به ۹۸ است.


همکنون قیمت کاتد مس در بورس کالا با دلار ۱۷هزار تومان تعیین می شود اما مثلا آلومینیوم با دلار ۲۶هزار تومان قیمت خورده است.


از تعادل دور هستیم اما تصور می کنم که در اکسل تحلیلی بهتر است قیمت جهانی را با دلار ۲۰هزار تومان فرض کنیم. در واقع تصور میکنم تمام کامودیتی ها به سمت این میانگین باز می گردند و تندروی و کندروی آن ها اصلاح می شود.


این یعنی کاتد ۱۳۰میلیون تومانی که ۲برابر سال ۹۸ است.


همکنون فاسمین p.e ttm حدود ۲۶ واحدی دارد. با این رشد نرخ های فروش هرچند سود شرکت به p.e نسبی باز نمی گردد اما نسبت به اعداد جاری بسیار کاهش می یابد.


فصل تابستان، فصل مهمی است. اگر مقدار فروش در سطح نرمال باشد، اثر نرخ های فروش در سود آمده و آن حاشیه سود به نظرم قابلیت تکرار خواهد داشت.


انتهای خبر

0
0