بااقتصاد
1400/10/14
14:32
تشدید جریان خروج نقدینگی‌های خرد از بازار سرمایه/ ریزش ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس در یک واگرایی منفی نسبت به مولفه‌های مثبت

گزارش بازار/ سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ هفته دوم زمستان امسال هم برای بازارهای سهام تهران رهاورد مثبتی به همراه نداشت. درحالی‌که برخی تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، محرک‌های رشد نرخ دلار و تورم را تا پایان سال، نشانه صعود تدریجی شاخص کل بورس اعلام کردند، اما عملکرد روزانه معاملاتی و رفتار معامله‌گران خرد برای خروج سریع‌تر از بازار سهام، حاکی از یک واگرایی منفی به این متغیرهای مثبت است. شاخص کل بورس تهران امروز هم ۱۳۲۵۴ واحد فروریخت و به رقم یک‌میلیون و ۳۶۲ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. برای شاخص کل هم‌وزن نیز ۳۲۶۲ واحد منفی رقم خورد و کانال ۳۶۰ هزار واحدی را از دست داد. ۱۶۳ واحد منفی شاخص کل آیفکس هم نتیجه معاملات امروز در بازار فرابورس بود.

فشار فروش سهام در بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات در بازارهای سهام تهران امروز، سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه، با تشدید عرضه سهام از دقایق نخست فعالیت بازار همراه شد و خروج نقدینگی‌های خرد تداوم یافت. در بورس تهران، نمادهای فولاد، کچاد، شپدیس، فارس، شبندر، خودرو و شترانبا ثبت بالاترین میزان کاهش قیمت سهام، در صدر تاثیرگذاران منفی شاخص کل این بازار قرار گرفتند. بیش‌ترین حجم تراکنش‌های معاملاتی در بورس تهران هم برای خودرو، برکت و کدما در مدار منفی رقم خورد و شسینا، تنها نماد پرتراکنش و مثبت در این جدول بود.


پتروشیمی‌ها در صدر جدول منفی‌سازان آیفکس


صنایع پتروشیمیایی بازار فرابورس، امروز هم بالاترین میزان تاثیرگذاری منفی را به صدرنشینی آریا، زاگرس و هرمز بر شاخص آیفکس به ثبت رساندند و غصینو، فرابورس و سمگا هم در رتبه‌های بعدی منفی‌سازان اصلی این شاخص قرار گرفتند. نمادهای پرتراکنش این بازار، فرابورس، فجهان، توسن و سمگا در مدار منفی بودند.


دلار ۲۵ هزار تومانی سامان نیما و بی‌توجهی سهامداران بورس!


نرخ دلار، مهم‌ترین و موثرترین مولفه برای صعود و نزول شاخص‌های بورس تهران محسوب می‌شود اما با تغییر رفتار معامله‌گران سهام، این متغیر هم مانند گذشته تاثیرگذار نیست. نرخ دلار نیما امروز به قیمت ۲۵ هزار تومان نزدیک شد و بهای دلار در بازار آزاد هم به بیش از ۲۹ هزار تومان رسید اما عرضه‌کنندگان سهام، به‌ویژه در نمادهای کامودیتی و صادرات‌محور، همچنان در صف‌های سنگین عرضه ایستاده‌اند.


۱۹۰ نماد شرکتی با کاهش قیمت بیش از ۳ درصد


معامله‌گران بازارهای سهام تهران امروز ۶۲۴ نماد شرکتی را برای دادوستد انتخاب کردند و ۳۰ نماد شرکتی هم بدون معامله و با ارزش معاملات صفر، روی تابلو نمایش داده شد. طی این دادوستدها، برای ۴۵ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصدی و برای ۱۹۰ نماد نیز کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


وعده وزیر اقتصاد برای گشایش‌های ماهانه!


وزیر اقتصاد امروز هم وعده گشایش‌های اقتصادی ماهانه را تکرار کرد و خطاب به عموم مردم گفت که هر ماه اخبار خوبی خواهند شنید. احسان خاندوزی، تصریح کرد: به‌رغم فشار و سختی‌های پیش رو با آغاز برنامه‌های مدون، هر ماه اخبار خوبی از اقدامات و گشایش‌ها به ملت شریف داده خواهد شد. به گفته وی، امروز ۱۴ دی جلسات مشترکی با وزیر صنعت و رییس کمیسیون اصل نود برگزار و مقرر شد مشکلات گره‌خورده سال‌های قبل مربوط به امور گمرکی، هر هفته بررسی و خروجی‌های آن اعلام شود.


داروسازان تا پایان امسال ارز ترجیحی دریافت می‌کنند


رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد که ارز ترجیحی دارو برای ۲ ماه آینده تامین شده است. به گفته بهرام دارایی، قیمت‌گذاری مواد اولیه دارویی یکی از دغدغه‌های این سازمان است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: ارز ترجیحی دارو تا پایان سال تامین شده و رییس جمهوری شخصا پیگیر آن است. کمبودهای دارویی نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری یافته و با تدابیری که برای تامین دارو و حمایت بیمه‌ای در سال آینده اندیشیده شده است، دغدغه بیماران در این زمینه برطرف خواهد شد.


قالیباف: نتیجه نهایی تحقیق‌وتفحص‌های مجلس ضعیف است


رییس مجلس، تحقیق و تفحص را یک ضرورت و از ابزارهای مهم نظارتی مجلس دانست و گفت: با بررسی اقداماتی که در دوره‌های گذشته صورت گرفته و تقاضاهایی که در شرایط فعلی مطرح شده است، متاسفانه نتیجه نهایی تفحص‌ها در اصلاح امور تاثیری بسیار ضعیف دارد. به گفته محمدباقر قالیباف، توجه به آثار تحقیق و تفحص ضروری است و هیاترییسه و نمایندگان در کمیسیون‌ها نیز به این موضوع توجه می‌کنند.


بررسی عصرگاهی و نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق


سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، از بررسی نهایی این لایحه در عصر امروز توسط کمیسیون مذکور خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق بعدازظهر امروز درباره کلیات این لایحه تصمیم‌گیری می‌کند. به گفته وی، با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، گزارش این کمیسیون درباره کلیات لایحه بودجه روز یکشنبه آینده، ۱۹ دی‌ماه، در جلسه علنی مجلس به بررسی و رای گذاشته می‌شود. در صورت موافقت مجلس با کلیات این لایحه، کمیسیون تلفیق بررسی جزییات این لایحه را آغاز می‌کند و در صورت رد کلیات در صحن، لایحه بودجه برای اصلاح به دولت فرستاده خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دو شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازار بورس و فرابورس، با حجم ۵۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با محاسبه فروش اوراق بدهی رسید. ارزش کل معاملات بدون احتساب اوراق دولتی، حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام اختصاص داشت. طی این نقل‌وانتقالات، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از افراد حقیقی به حقوقی‌ها ثبت شد.


همچنین حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای انرژی۳، غبشهر و وصنعت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های میدکو، فملی و فولاد متمرکز کردند.


بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۵۸ ، ۲۴۰ و ۱۴۳ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار منفی و کم‌رمق امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۶۲.۷۹۴.۵۵ (۱۳۲۵۴.۱۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۹.۸۹۲.۲۵ (۳۲۶۲.۶۷-)


ارزش معاملات: ۲.۴۸۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: فولاد، کچاد و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۴۳۸.۰۸ (۱۶۳.۹۳-)


ارزش معاملات: ۸.۱۸۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: آریا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0