بورس۲۴
1400/02/06
22:36
راهکاری برای پوشش ریسک سهامداران حقیقی

بورس ۲۴ - جواد عشقی نژاد، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد، در خصوص انتشار اوراق تبعی پتروشیمی مبین به خبرنگار بورس ۲۴، گفت: این روز ها صحبت از روش های مختلف حمایت از بازار سرمایه است. یکی از ابزار های فعال در جهان که از سال گذشته...

بورس۲۴ : جواد عشقی نژاد، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد در خصوص انتشار اوراق تبعی پتروشیمی مبین به خبرنگار بورس۲۴ ، گفت: این روز ها صحبت از روش های مختلف حمایت از بازار سرمایه است. یکی از ابزار های فعال در جهان که از سال گذشته هم در بازار سرمایه ما شروع شده، اوراق تبعی فروش یا به زبان عامیانه تر موضوع بیمه سهام است.


وی افزود: سهامداران حقیقی که نگران هستند، سهم شان از یک قیمتی پایین تر نیاید یا در طول سال حداقل سودی را برای سرمایه گذاری خودشان متصور هستند، می توانند از اوراق تبعی فروش برای این بیمه و پوشش ریسک خودشان استفاده کنند.


به گفته وی، چنانچه ناشر اقدام به انتشار اوراق تبعی فروش کرده باشد، سهامدار از همان مکانیزم های عادی خرید سهام ، اقدام به خرید این بیمه نامه می کند. نهایتا با داشتن این بیمه نامه متناسب با طول مدت ۱ ساله ای که برای آن در نظر گرفته اند، بستگی به شرایط نگهداری سهام خود در طول این مدت می تواند حداقل سودی را که ناشر در قرارداد خود منتشر کرده است، برای خود در نظر بگیرد.


عشقی نژاد گفت: سهامدار، اگر سهمی را ۱۰۰ تومان در نظر گرفته باشد، ۱ ریال هم بیمه نامه آن سهم را بخرید، دیگر نگران پایین آمدن سهم نخواهد بود. چرا که ناشر نرخ ۲۲ درصد برای آن در نظر گرفته است.


وی ادامه داد: سال آینده در همین زمان قیمت این سهم ۱۲۲ تومان توسط متعهد و ناشر، تضمین می شود و سهامداران می توانند سهام و اوراق همزمان خود را در پرتفوی خودتان داشته باشند و قطعا نگهداری آن در شرایط فعلی بازار سرمایه ارزش بالاتری دارد.


او گفت:در زمان سر رسید ۲ اتفاق می افتد، یا قیمت سهم از این قیمت توافقی بالاتر می رود که اختیار آن در دست سرمایه گذار است و می تواند بفروشد و یا نگهداری کند، یا به عدد سقف ۱۲۲ تومان نرسیده باشد که به هر حال با توجه به اوراق تبعی ، نگرانی دیگری در رابطه با آن وجود ندارد.


مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد گفت: سال گذشته هلدینگ خلیج فارس اوراق تبعی سهم فارس و پترول را منتشر کرد و در سال جاری هم از فردا ۷ اردیبهشت با انتشار این اوراق برای نماد مبین و پارس و نوری از نماد های بورسی و همچنین نماد پتروشیمی تندگویان از نماد فرابورسی (از ۲ روز آینده)، منتشر خواهد شد، این بیمه نامه می تواند کمک خاصی برای عزیزان و سهامداران حقیقی خرد بازار باشد.


وی تاکید کرد، خیلی از این نگرانی ها به جهت داشتن اطلاعات کمتری نسبت به ابزار ها و اتفاقاتی ست که می تواند در بازار رقم بخورد و ما می توانیم سهام خودمان را بدون نگرانی در بازار سرمایه پوشش ریسک دهیم.


انتهای خبر

0
0