همفکران
1399/09/12
14:59
وقایع نگاری همفکران از دومین هفته آذرماه : خوب، بد، جلف

بورس تهران برای سومین هفته متوالی شاهد بازدهی مثبت و رشد شاخص کل بود. به این ترتیب که نماگر اصلی بازار در پنج جلسه معاملاتی این هفته با بازدهی ۷.۵ درصدی به کار خود پایان داد. همچنان مهمترین مشخصه و ویژگی چشمگیر بازار این هفته مثل هفته گذشته، بالا بودم حجم و ارزش معاملات است. و اما در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟...

وقایع نگاری همفکران از دومین هفته آذرماه : خوب، بد، جلف



بورس تهران برای سومین هفته متوالی شاهد بازدهی مثبت و رشد شاخص کل بود. به این ترتیب که نماگر اصلی بازار در پنج جلسه معاملاتی این هفته با بازدهی ۷.۵ درصدی به کار خود پایان داد. همچنان مهمترین مشخصه و ویژگی چشمگیر بازار این هفته مثل هفته گذشته، بالا بودم حجم و ارزش معاملات است. طی بازار هفته جاری به طور میانگین روزانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش معاملات در بورس و فرابورس رقم خورد که این رقم در بازار چهارشنبه از مرز ۳۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرد.


در هفته ای که گذشت دماسنج بازار در یک محدوده مقاومتی مهم قرار گرفت که باعث شد حجم عرضه را افزایش یابد.


همچنین امروز بودجه سال آینده تقدیم مجلس شد که ارقام و اعداد لایحه بودجه می تواند در روند بازار هفته آینده اثرگذار باشد.


و اما در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟



عملکرد صنایع



بهترین نمادها



بدترین نمادها




شنبه؛ دور خیز شاخص


طی معاملات روز شنبه شاخص کل اگرچه ۲۳ هزار واحد رشد کرد اما همچنان دو گروه بورسی با عرضه های بالایی روبه رویند.


در روزی که عمده قرمزی تابلوی معاملات به دو گروه خودرو و بانک اختصاص داشت، شاخص‌کل بورس توانست رشد ۲۳ هزار واحدی بر جای گذاشته تا خود را برای ورود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آماده کند. در معاملات این روز رشد شاخص‌کل و شاخص‌هم‌وزن نزدیک به هم و در محدوده ۱.۷ درصد بود و این موضوع نشان می ‌دهد در سایه عرضه‌های سنگین در نمادهای لیدر گروه بانک و خودرو، کلیت بازار روند صعودی داشت .


ارزش معاملات خرد در بازار به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که با توجه به اتفاقات روز جمعه ، قابل توجه و امیدوار کننده بود. در بازار شنبه رقابت تنگاتنگی بین دو نماد «خودرو» و «وتجارت» بر سر تصاحب عنوان بیشترین حجم و ارزش معاملات وجود داشت. بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم از هر یک از دو نماد دادوستد شد و در نهایت ایران خودرو رتبه اول را در بین نمادهایی که بیشترین حجم و ارزش معامله داشتند، تصاحب کرد .


اگرچه نزدیک به هزار میلیارد تومان از سهام سرمایه گذاری تامین اجتماعی معامله شد، اما نتوانست در بخش بیشترین ارزش معاملات، رتبه‌ای بهتر از جایگاه سوم به دست آورد. نکته قابل تامل این بود که نقش لیدرهای چند هفته گذشته بازار سرمایه، کمرنگ شد. پیش از این تشکیل صف فروش در نمادهای مطرح گروه خودرو و بانک و حتی نماد «شستا» بر کلیت روند معاملات تاثیر منفی می گذاشت و بالعکس .


اما در روزهای اخیر و با وجود آن که حجم عرضه در این نمادها بالاست و به دفعات به صف فروش می رسند، اما بازار روند مثبت و صعودی خود را ادامه داده است. این مسیله در گروه های کوچک‌تر جلوه بیشتری دارد به نحوی که برخی از انها در دو هفته اخیر روند صعودی پرقدرتی را تجربه کرده اند. با توجه به این مسیله به نظر می رسد لیدر بازار از گروه خودرو و بانک، به دیگر گروه‌ها جابه‌جا شده است .


از نکات قابل تامل، بازگشت دامنه نوسان برخی نمادهای گروه زراعت به ۵ درصد بود. طبق اعلام فرابورس، پیش از این دامنه نوسان این نمادها به ۱۰ درصد افزایش یافته بود که منجر به صعود چشمگیر قیمت سهام در معاملات گروه زراعت شده بود. حالا بعد از این صعود قابل توجه، دامنه نوسان آن ها به شرایط سابق باز می گردد .


در معاملات روز شنبه صف فروش برخی از نمادها که مدت‌های مدیدی پابرجا بود نیز جمع آوری شد و در پایان بازار، کمتر از ۱۰۰ نماد در صف فروش قفل بودند که اتفاق قابل توجهی بود. نرخ فروش دلار در صرافی بانک ملی تغییر محسوسی نداشت و در کانال ۲۴ هزار تومان قرار داشت. به دنبال این موضوع بازارهای موازی نیز نوسان خاصی نداشتند.


یک شنبه ؛ تقاضا برنده شد


در تقابل عرضه و تقاضا، طی دومین روز هفته تقاضا گوی سبقت را ربود.


یک روز شیرین دیگر برای بورس با رشد بیش از ۳۶ هزار واحدی شاخص‌کل و صعود به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی رقم خورد. معاملات روز یک شنبه به گونه‌ای بود که بسیاری از نمادها به صف خرید رسیدند و در سوی دیگر نمادهایی که مدت‌ها در صف فروش قفل بودند، به تعادل رسیدند .


در پایان معاملات فقط حدود ۶۰ نماد در صف فروش باقی ماندند و در مقابل بیش از ۳۷۰ نماد با صف خرید به کار خود پایان دادند این در شرایطی است که تا حدود سه هفته قبل، شرایط برعکس این تجربه شده بود .


با رشد ۲.۶ درصدی شاخص‌کل، نماگر بازار به سقف کانال نزولی قبلی خود رسید و برخی از سهامداران انتظار داشتند حجم عرضه‌ها در بازار افزایش یابد. اگرچه این اتفاق در میانه‌های بازار رخ داد و معاملات برخی نمادها به محدوده منفی هم رسید اما تقاضا در بازار به قدری بود که فرصت قرمزپوشی به بازار نمی‌داد. هیجان شکستن سقف یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شاخص‌کل، بر میزان عرضه‌ها برتری قابل توجهی داشت .


ارزش معاملات خرد در بازار این روز به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان رسید که بیانگر تثبیت رونق روزهای گذشته است. در معاملات روز یک شنبه همانند روز شنبه رقابت تنگاتنگی بین ایران خودرو و بانک تجارت بر سر تصاحب رکوردهای روزانه وجود داشت. در نهایت با معامله بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم، «وتجارت» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و «خودرو» با فاصله اندک در رتبه دوم قرار گرفت .


نکته قابل توجه در نماد «وتجارت»، نوسان بالای آن بود به گونه‌ای که از نزدیکی‌های کف قیمت تا صف خرید هم پیشروی داشت. اگرچه کلیت بازار امروز صعودی بود اما اندک نمادهایی در گروه زراعت و خدمات وابسته، قند و شکر و همچنین غذایی در کف قیمتی معامله می شدند و به این ترتیب بخشی از نقشه بازار امروز را به رنگ قرمز درآوردند .


خبر واریز یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب بورس از خبرهای مهمی بود که در میانه‌های بازار منتشر شد. به گفته رییس هییت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه به نوعی تسهیلات است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره ۱۲ درصد است .


تزریق این میزان از نقدینگی، قرار بود در میانه های شهریورماه و در زمانی که بازار بیش از هر زمان نیاز به حمایت داشت، انجام شود اما در هر حال، اکنون که بازار دوباره و بدون حمایت نهادها و سازمان به شرایط عادی خود بازگشته است، این مبلغ واریز شده است. این منابع روز پنج شنبه ۶ آذرماه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد و هنوز نقشی در رشد بازار سرمایه نداشته است.


دوشنبه ؛ پرش پر شتاب


در پایان معاملات روز دوشنمبه شاخص‌کل بیش از ۳۸ هزار واحد دیگر رشد داشت و به این ترتیب تا ارتفاع یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد بالا آمد. در طی سه روز کاری این هفته، شاخص کل نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد رشد داشت. شروع طوفانی بازار روز دوشنبه با رشد ۲۰ هزار واحدی شاخص‌کل در عرض چند دقیقه همراه بود و هر چه به پایان بازار نزدیک می‌شدیم، حجم عرضه‌ها بیشتر و بازار به سمت تعادل نزدیک می‌شد .


قدرت صعودی بورس در روز دوشنبه به قدری بود که بتواند بعد از مدت‌ها تکانی به «دارایکم» بدهد. در معاملات این روز صندوق واسطه گری مالی یکم بار دیگر به کانال ۲۰ هزار تومانی وارد شد و رشد ۶ درصدی را تجربه کرد با این حال همچنان نزدیک به ۶ هزار تومان کمتر از NAV خود معامله می شود. در این شرایط بود که دارا یکم دوباره بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند و «خودرو» و «شستا» در رتبه های بعدی قرار گرفتند .


در سوی دیگر رقابت تنگاتنگ دو نماد لیدر گروه خودرو و بانک، این بار به نفع ایران خودرو ختم شد. با این حال بیش از دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم از هر یک از دو نماد «خودرو» و «وتجارت» دادوستد شد. ارزش معاملات خرد بازار در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به اینکه در آخر بازار حدود ۲۸۰ سهم در صف خرید قرار داشتند، آمار قابل توجهی بود .


یکی دیگر از نکات قابل توجه ، توقف معاملات برخی از نمادها به دلیل نوسان ۵۰ درصدی است. اگر چه در ماه های گذشته توقف معاملات برخی نمادها به دلیل نوسان ۲۰ و ۵۰ درصدی بارها دیده شده بود اما این توقف ها به دلیل شفاف سازی دلیل ریزش سنگین بود. حالا و با وجود بهبود شرایط بورس، نمادهایی همچون «شتران»، «خبهمن»، «وپارس» و «شفارس» به دلیل نوسان ۵۰ درصدی متوقف شدند و نمادهای متعدد دیگری نیز به دلیل رشد ۲۰ درصدی، برای ۶۰ دقیقه در حالت سفارش گیری قرار گرفتند .


در روز دوشنبه قیمت دلار اندکی افزایش داشت. در بازار متشکل ارزی در میانه های کانال ۲۴ هزار تومان و در بازار آزاد در اوایل کانال ۲۵ هزار تومان معامله شد.


سه شنبه ؛ پالایش یکم بازگشایی شد


دادوستدهای روز سه شنبه بازار سهام با افت‌وخیز همراه بود؛ البته از دید ناظران فعلا با توجه به پول‌های برگشته از ناحیه حقیقی‌ها میتوان به تداوم رونق بورس امیدوار بود .


شاخص‌کل بورس در پایان معاملات دیروز سبز باقی ماند اما روز پر افت و خیزی داشت. در دقایق ابتدایی بازار ، حجم سنگین عرضه‌ها بازار را قرمزپوش کرد به نحوی که نماگر بازار افت حدود ۷ هزار واحد را تجربه کرد. اما در ادامه و با افزایش میزان تقاضا و تخلیه موج اول عرضه‌ها، روند بازار عوض شد و اغلب نمادها به مدار مثبت بازگشتند .


ارزش معاملات خرد در بازار بار دیگر به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که بیانگر تداوم رونق بورس در این روزهاست. با جابه‌جایی بیش از هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان از سهام پالایش نفت اصفهان، «شپنا» رکورددار بیشترین ارزش معامله بود و «دارایکم» در رتبه دوم قرار گرفت. در سوی دیگر باز هم رقابت بین «وتجارت» و «خودرو» بر سر تصاحب بیشترین حجم معامله تکرار شد و این بار بانک تجارت رتبه نخست را به دست آورد. بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم از هر یک از دو نماد دادوستد شد .


اما مهم‌ترین اتفاق روز سه شنبه، بازگشایی صندوق پالایشی یکم بود. در یک ساعت پایانی بازار بود که خبر بازگشایی نماد «پالایش» توسط ناظر بازار اعلام شد و از ساعت ۱۱:۴۵ دقیقه سفارش‌گیری بر روی این نماد آغاز شد. در نهایت و راس ساعت ۱۲، معاملات ثانویه این صندوق با رشد ۱۹ درصدی آغاز شد. در مدت کمتر از نیم ساعت که معاملات این نماد به طور پیوسته در جریان بود، بیش از ۹۶ هزار نفر واحدهای خود را در این صندوق فروختند و ارزش معاملات آن به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رسید .


با توجه به حجم معاملات بالایی که طی روز سه شنبه ثبت شد، به نظر می رسد در روزهای آتی رقابت فشرده ای با «دارایکم» بر سر کسب عنوان بیشترین ارزش معامله داشته باشند. با اعلام خبر بازگشایی «پالایش» میزان تقاضا در گروه پالایشی افزایش یافت و نمادهای مطرح این گروه دوباره تا مرز صف خرید رشد داشتند. با توجه به اینکه این صندوق فراتر از NAV خود بازگشایی شد، جو کلی بازار نیز بهبود یافت .


در هر حال صندوقی که قرار بود از اول آبان ماه بازگشایی شود، با تاخیر ۴۰ روزه به بورس پاگذاشت. دیگر خبر مهم عرضه اولیه «چخزر» بود. ۱۷.۵ درصد از سهام چوب خزر کاسپین عرضه شد تا بعد از دو ماه، نخستین عرضه اولیه بازار سرمایه باشد. سفارش گیری سهام "چخزر" تا ساعت ۱۷ ادامه داشت.


با نزدیک شدن به پایان تعطیلی های دو هفته‌ای، تحرکاتی در بازارهای موازی دیده می شود. دلار در بازار متشکل ارزی یک کانال رشد داشت و در محدوده ۲۵۴۰۰ تومان قیمت گذاری شد. در بازار آزاد اما دلار تا مرز ۲۶ هزار تومان رشد کرد و به دنبال آن قیمت هر قطعه سکه که اوایل هفته تا کانال ۱۰ میلیون تومان نیز افت داشت، به کانال ۱۲ میلیون تومان رسید. به نظر میرسد هیجان این بازارها پس از پایان تعطیلات افزایش خواهد یافت.


چهارشنبه؛ فروشندگان در میدان


بازار امروز کار خود را پرعرضه و با فشار فروش آغاز کرد. رشد چند هفته اخیر در کنار قرار گرفتن شاخص کل در محدوده مقاومتی باعث شده نوسانگیران و معامله گران کوتاه مدتی تصمیم به عرضه و شناسایی سود بگیرند .


این روند که طبیعی و قابل پیش بینی بود در حالی امروز از ابتدای بازار رقم خورد که ارزش معاملات نشان می دهد که خریداران همچنان در بازار حاضر هستند .


شاخص کل در پایان معاملات امروز با افت ۲ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۴۷۰ هزار قرار گرفت.


نمادهای تاپیکو، اخابر، وپارس، حکشتی و فولاد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص ثبت کردند و در مقابل نمادهای شستا و کگل بیشترین اثر منفی را بر این متغیر ثبت کرده اند .


ارزش معاملات در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بود. گروه های خودرو، بانک ها، فراورده های نفتی، شیمیایی و چند رشته ای صنعتی بیشترین ارزش معاملات را دارند .


در بازار امروز حقوقی‌ها حدود ۶۱۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند.ارزش کل معاملات خرد ۱۹هزار و ۱۱۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۲درصد یعنی دو هزار و ۳۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان سه درصد از کل معاملات شد .


بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فرآورده‌‌های نفتی» و «محصولات شیمیایی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «استخراج نفت گاز و خدمات جانبی» و «اطلاعات و ارتباطات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد .


سه نماد وتجارت، شبندر و شستا لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به حفاری، وپارس و های وب معطوف بود .


مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک تجارت معادل ۱۹۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی حفاری شمال با برتری ۹۰میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند .


امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۰۵ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۶۶ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۸۱۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۴۰۰میلیارد تومان بود.

انتهای خبر

0
0